Υγεία

Χάρβαντ: Αυτή είναι η δίαιτα που ενοχοποιείται για προβλήματα στην καρδιά

Χάρβαντ: Αυτή είναι η δίαιτα που ενοχοποιείται για προβλήματα στην καρδιά Φωτογραφία: PEXELS Photo by Sylwester Ficek
Η κετογονική διατροφή είναι μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και εσχάτως θεωρείται υπεύθυνη για καρδιαγγειακά προβλήματα.

Τα τελευταία χρόνια πολύς λόγος γίνεται για την δίαιτα κέτο ή αλλιώς κετογονική διατροφή που έχει πιστούς ακόλουθους καθώς θεωρείται μια δίαιτα ιδανική για ταχύτατη απώλεια βάρους.  Ο λόγος είναι ότι ο περιορισμός των υδατανθράκων και η αύξηση της πρόσληψης λίπους μπορεί να οδηγήσει σε κέτωση, μια μεταβολική κατάσταση στην οποία το σώμα χρησιμοποιεί κυρίως το λίπος για παροχή ενέργειας αντί για υδατάνθρακες.

Πώς λειτουργεί η κετογονική δίαιτα;

Όταν το σώμα έχει εξαντλήσει το γλυκογόνο στο συκώτι, παράγει κετόνες και χρησιμοποιεί ενέργεια από το λίπος που είναι αποθηκευμένο στα λιποκύτταρα, εφόσον βέβαια προσλαμβάνουμε λιγότερες θερμίδες από όσες χρειαζόμαστε.

Η κετογονική δίαιτα συνήθως περιλαμβάνει περιορισμό της πρόσληψης υδατανθράκων σε 20-50 γραμμάρια την ημέρα, ενώ αυξάνει την κατανάλωση υγιεινών λιπών, όπως αβοκάντο, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και σπόρους και λιπαρά κρέατα. Η υψηλή πρόσληψη λιπαρών βοηθά στην παροχή κορεσμού, γεγονός που μπορεί να κάνει τη διατροφή πιο εύκολη μακροπρόθεσμα. Τα τρόφιμα που επιτρέπονται στην κετογονική διατροφή περιλαμβάνουν κρέατα, ψάρια, αυγά, μη αμυλούχα λαχανικά, ξηρούς καρπούς και σπόρους, υγιεινά έλαια και γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλούς υδατάνθρακες.

Νέα έρευνα συνδέει τη δίαιτα Κέτο με καρδιαγγειακά προβλήματα

Η κετογονική δίαιτα θεωρείται επισφαλής για άτομα με καρδιαγγειακές παθήσεις σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύεται στο τεύχος Μαρτίου 2024 του Current Problems in Cardiology. Η μελέτη βασίστηκε τα τρέχοντα στοιχεία σχετικά με το πώς οι δίαιτες κετο-κατανάλωσης μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακής νόσου. Ενώ η δίαιτα μπορεί να μειώσει δραματικά τη λιπώδη μάζα και το βάρος βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για οποιοδήποτε μακροπρόθεσμο όφελος. Οι κετογονικές δίαιτες φαίνεται να μειώνουν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων στο αίμα, αλλά αυξάνουν τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης που φράζει τις αρτηρίες. Όσον αφορά τη μείωση του σακχάρου στο αίμα και της αρτηριακής πίεσης, τα παρατηρούμενα βραχυπρόθεσμα οφέλη εξασθενούν με την πάροδο του χρόνου.

Οι ακραίοι περιορισμοί των υδατανθράκων της δίαιτας μπορεί να οδηγήσουν τους ανθρώπους να αποφεύγουν τα περισσότερα λαχανικά και φρούτα και να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φυλλώδους χόρτου. Όμως η βιταμίνη Κ σε αυτά τα τρόφιμα μπορεί να επηρεάσει το αντιπηκτικό φάρμακο βαρφαρίνη που λαμβάνουν ορισμένοι καρδιοπαθείς. Και τα φάρμακα που είναι γνωστά ως αναστολείς SGLT-2, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία του διαβήτη και της καρδιακής ανεπάρκειας, μπορεί να είναι ασυμβίβαστα με τη δίαιτα κέτο, σύμφωνα με την ανασκόπηση.