Τις ίδιες ευκαιρίες έχουν και κρατούμενοι των φυλακών του Αγίου Στεφάνου Πάτρας, οι οποίοι μπορούν και αυτοί να φοιτήσουν στο παράρτημα του σχολείου που λειτουργεί στο σωφρονιστικό ίδρυμα.
«Είναι μία ξεχωριστή εμπειρία, τόσο για τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους εκπαιδευόμενους» λέει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, η διευθύντρια του σχολείου Φρύνη Κωσταρά και όπως τονίζει χαρακτηριστικά «αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργίας».
Μιλώντας για το σχολείο, η κ. Φρύνη Κωσταρά αναφέρει ότι μπορούν να φοιτήσουν ενήλικοι από 18 ετών και άνω, ενώ περιγράφοντας τις ηλικιακές ομάδες, σημειώνει ότι διαχέονται σε διάφορες κατηγορίες. Υπάρχουν δηλαδή αρκετοί εκπαιδευόμενοι νεαρής ηλικίας, μεταξύ 20 έως 30 ετών, μια μεγάλη ομάδα μεταξύ 35 - 45 ετών, που συνήθως είναι και οι περισσότεροι, αλλά και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ακόμα και 60 - 70 ετών.
Αναφερόμενη στους εκπαιδευόμενους, η Φρύνη Κωσταρά εκφράζει τον θαυμασμό της για τις προσπάθειες που καταβάλλουν, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Παρά τις σημαντικές επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις τους, αποφάσισαν να επιστρέψουν στο σχολείο και να ολοκληρώσουν αυτό, που για διαφορετικούς λόγους ο καθένας κάποτε είχε αφήσει στη μέση». Μάλιστα, όπως σημειώνει, «κάποιοι από τους εκπαιδευόμενους έρχονται με τα ρούχα της δουλειάς στο σχολείο, ενώ παρά τα όποια προβλήματα, που μπορεί να αντιμετωπίζουν, συνεχίζουν την δύσκολη προσπάθεια, γιατί θέλουν να πετύχουν τον στόχο τους». Όπως προσθέτει, «έρχονται στο σχολείο γιατί έχουν βάλει τον προσωπικό τους στόχο, δηλαδή να πάρουν το απολυτήριό τους και να βρουν μια εργασία ή να βελτιώσουν τη θέση τους, εκεί που ήδη εργάζονται».
Σχετικά με την εξέλιξή τους, η διευθύντρια του σχολείου λέει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ πως πολλοί εκπαιδευόμενοι συνεχίζουν στο Λύκειο, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που κατάφεραν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε αυτό το σημείο η Φρύνη Κωσταρά τονίζει, ότι «για μένα το σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, αποτελεί μάθημα ζωής διδάσκοντας ότι αν θέλουμε κάτι μπορούμε να το πετύχουμε, γιατί πρέπει πάντα να κυνηγάμε τα όνειρά μας».
Κύριο χαρακτηριστικό του σχολείου, σύμφωνα με τη διευθύντρια, είναι η ευελιξία, η οποία επιτρέπει την προσαρμογή στις ικανότητες και στις ανάγκες των εκπαιδευομένων, εξασφαλίζοντας έτσι την ενεργό συμμετοχή τους στην διαδικασία. Όσον αφορά τους βασικούς στόχους, αυτοί είναι η επανασύνδεση των εκπαιδευομένων με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, η διαμόρφωση θετικής στάσης προς τη μάθηση, η απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων, η ενίσχυση της προσωπικότητας και της αυτοπεποίθησης, η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και η πρόσβαση στην αγορά εργασίας, ή η βελτίωση της επαγγελματικής θέσης.
Οι μέθοδοι διδασκαλίας που εφαρμόζονται είναι καινοτόμες και στηρίζονται στον διαφορετικό τρόπο που προσλαμβάνουν τη γνώση οι ενήλικες, καθώς και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Οι μέθοδοι αυτές, σύμφωνα με την διευθύντρια, επιτρέπουν τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης, την συνεργατική μάθηση και τις διαθεματικές προσεγγίσεις. Συνεχίζοντας, η διευθύντρια του σχολείου υπογραμμίζει ότι «εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι έχουμε δημιουργήσει μια ισχυρή ομάδα, όπου ο καθένας έχει το δικό του σημαντικό ρόλο στην κατάκτησης της γνώσης».
Η Φρύνη Κωσταρά υπογράμμισε, επίσης, τον ρόλο του συμβούλου ψυχολόγου και συμβούλου σταδιοδρομίας, οι οποίοι βοηθούν σε σημαντικό βαθμό τους εκπαιδευόμενους. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «πρόκειται για έναν καινοτόμο θεσμό των σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, που μακάρι να εφαρμόζονταν συστηματικά και στην τυπική εκπαίδευση».
Επιπλέον, σημειώνει ότι «η φιλοσοφία του σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, είναι η διαμόρφωση ενός ευέλικτου προγράμματος, ώστε να αξιοποιούνται όλοι οι κοινωνικοί χώροι, στους οποίους υπάρχει γνώση και συσσωρευμένη εμπειρία». Όπως σημειώνει, ένας από τους βασικότερους στόχους του σχολείου είναι το άνοιγμα στην τοπική κοινωνία, η συνεργασία και η σύμπραξη με διάφορους κοινωνικούς, καλλιτεχνικούς, πολιτιστικούς φορείς. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, την προηγούμενη σχολική χρονιά το σχολείο επισκέφθηκαν διάφοροι επιστήμονες, καθηγητές πανεπιστημίου συγγραφείς, καλλιτέχνες, ηθοποιοί, μουσικοί κ.ά., ενώ υπήρξε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, τη Μητρόπολη, τον δήμο, το Επιμελητήριο, το ΔΗΠΕΘΕ, θεατρικές ομάδες της πόλης, διάφορους ομίλους και εθελοντικές ομάδες. Επίσης, μας μίλησε για τη διοργάνωση εθελοντικής αιμοδοσίας στο χώρο του σχολείου, αλλά και τις εκπαιδευτικές εκδρομές.
Τα μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας είναι: Ελληνική γλώσσα, Αγγλική γλώσσα, Μαθηματικά, Πληροφορική, Κοινωνική Εκπαίδευση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Φυσικές Επιστήμες και Αισθητική Αγωγή.
Η διάρκεια της φοίτησης είναι 18 μήνες, δηλαδή δύο σχολικά έτη και οι ώρες διδασκαλίας 25 την εβδομάδα. Τα μαθήματα γίνονται απογευματινές ώρες (16.30-20.30 μ.μ.) από Δευτέρα έως Παρασκευή. Οι εγγραφές κάθε νέας σχολικής περιόδου γίνονται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου και η διαδικασίες επιλογής των υποψηφίων ολοκληρώνονται μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Όσον αφορά το παράρτημα του σχολείου που λειτουργεί στις φυλακές του Αγίου Στεφάνου της Πάτρας, η Φρύνη Κωσταρά υπογραμμίζει τη σημαντικότατη δουλειά που γίνεται από τους εκπαιδευτικούς εκεί, επισημαίνοντας ότι το σχολείο λειτουργεί ως μέσο καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού και επανένταξης στην κοινωνία. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία δίνεται η ευκαιρία σε κρατούμενους να βελτιώσουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν τίτλο σπουδών. Όπως σημειώνει «το σχολείο στο Κατάστημα Κράτησης μέσα στις δύσκολες συνθήκες του εγκλεισμού δίνει διέξοδο, ανοίγει ένα φωτεινό παράθυρο στη γνώση και την ελπίδα, ανακαλύπτει και καλλιεργεί δεξιότητες, προσφέρει δυνατότητες και ευκαιρίες μετατροπής του νεκρού χρόνου της κράτησης σε χρόνο ζωτικό και ζωοποιό, σε αποτύπωμα ζωής και παρακαταθήκη για το μέλλον». Μάλιστα, όπως αναφέρει, το ενδιαφέρον για την εγγραφή και την παρακολούθηση των μαθημάτων είναι μεγάλο.
Σημειώνεται, τέλος, ότι το πρόγραμμα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.