Αναστάτωση και αντιδράσεις επικρατούν στις τάξεις των υποψηφίων των ΓΕΛ που προχθές εξετάστηκαν στη Βιολογία στο πλαίσιο των Πανελληνίων 2025 καθώς η επισήμανση της ΟΕΦΕ ότι το Δ5 έχει διπλή σωστή απάντηση την οποία μέχρι στιγμής αρνείται κατηγορηματικά - και χωρίς αιτιολόγηση- να την αποδεχθεί η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, θέτει εν αμφιβόλω 6 μόρια, για τους υποψηφίους που έδωσαν την απάντηση που δεν γίνεται αποδεκτή.
Η διαπίστωση έγινε αργά προχθές τη νύχτα με την ΟΕΦΕ να κινητοποιείται, επιχειρώντας να δοθεί ένα τέλος στο θρίλερ της διπλής σωστής απάντησης καθώς διακυβεύονται 6 μόρια τα οποία για τους αριστούχους υποψηφίους που εντόπισαν την δεύτερη -και μη προτεινόμενη από πλευράς ΚΕΕ απάντηση- είναι πολύτιμα και η μη προσμέτρησή τους αποτελεί «σκάνδαλο» και «κατάφωρη αδικία» με την ευθύνη φυσικά να μην βαραίνει τους μαθητές. Οι εκκλήσεις της ΟΕΦΕ έχουν πέσει στο κενό, η ΚΕΕ δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν αποδέχεται την διπλή απάντηση με τους υποψηφίους να μένουν «στον αέρα» με μόνη στήριξη τις προσπάθειες των φροντιστών να εισακουστεί η άποψή τους από τους βαθμολογητές και να μην αδικηθεί κανένας υποψήφιος.
Το διακύβευμα αυτή τη στιγμή είναι τεράστιο με τους υποψηφίους να ζητούν το αυτονόητο, να γίνει αποδεκτή και η δεύτερη σωστή απάντηση δεδομένου ότι είναι έγκυρη, επιστημονικά σωστή και βασισμένη απόλυτα στις γνώσεις και το πνεύμα που εξέταση του μαθήματος. Η κινητοποίηση της ΟΕΦΕ είναι μεγάλη γιατί οι φροντιστές και κατ΄επέκταση και οι καθηγητές γνωρίζουν τον επίπονο και κοπιαστικό αγώνα των μαθητών όλη τη χρονιά για να είναι πανέτοιμοι να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις κάθε θέματος και είναι αδιανόητο να τους στερούνται 6 μόρια χωρίς καμία αιτιολόγηση όταν η απάντηση που δίνουν είναι απόλυτα σωστή.
Το επίμαχο ερώτημα Δ5 στη Βιολογία με την διπλή σωστή απάντηση
Μάλιστα όπως επισημαίνει μιλώντας στο Dnews ο Σταύρος Στάγκος, Βιολόγος και Μέλος της Ομάδας ΟΕΦΕ στην Επιτροπή Σχολιασμού των Θεμάτων. «Όταν πήραμε τα θέματα της Βιολογίας στα χέρια μας εμείς οι καθηγητές, λύσαμε το Δ5 κάνοντας μια παραδοχή αυτομάτως, την οποία παραδοχή όμως δεν οφείλουν να γνωρίζουν οι μαθητές, ούτε να σκεφτούν με αυτόν τον τρόπο. Έτσι λοιπόν βρεθήκαμε να έχουμε άριστους μαθητές που ανέλυσαν το θέμα και βρήκαν ότι υπάρχει μια διπλή λύση. Και εμείς ως καθηγητές ακολουθήσαμε το συλλογισμό των μαθητών και πράγματι διαπιστώσαμε ότι υπάρχει διπλή λύση. Δυστυχώς η ΚΕΕ δεν αποδέχεται τη διπλή λύση, που όμως κοστίζει 6 μόρια στους άριστους μαθητές. Πρόκειται για μια σαφή αδικία, η ΚΕΕ δεν παραδέχεται ότι υπάρχει λάθος χειρισμός από τη στιγμή που υπάρχει διπλή λύση και φυσικά δεν αποφασίζει να δώσει εντολή να γίνει αποδεκτή αυτή η διπλή απάντηση που σε κάθε περίπτωση είναι σωστή. Είναι αδικία τα άριστα παιδιά να έχουν βρει τη σωστή απάντηση και να μην γίνεται αποδεκτή από την ΚΕΕ με το έτσι θέλω. Προσπαθούμε από πλευράς μας να κάνουμε όλα τα δέοντα για να μην συνεχιστεί αυτή η αδικία εις βάρος των υποψηφίων. Έχουμε κινητοποιηθεί, έχουμε απευθυνθεί στους συντονιστές βαθμολογικών κέντρων για να δημιουργηθεί «πίεση» στην ΚΕΕ και να αλλάξει στάση, αποδεχόμενη την δεύτερη σωστή απάντηση.»
Το δις εξαμαρτείν στην Βιολογία - Διπλή απάντηση και στο Γ1Β
«Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και με ευθύνη της ΚΕΕ έχει δημιουργηθεί αυτό το αδιέξοδο που επί της ουσίας είναι εις βάρος των υποψηφίων που έχουν κάνει όλα όσα έπρεπε. Αυτό που έγραψαν τα παιδιά στη Βιολογία είναι σωστό. Δεν είναι η άλλη προτεινόμενη απάντηση πιο σωστή. Είναι εξίσου σωστές και οι δύο. Και αξίζει να σημειώσουμε πως αντίστοιχη περίπτωση με διπλή ορθή απάντηση είχαμε και το 2020 μόνο που τότε έγινε αποδεκτή και η δεύτερη λύση. Τώρα η ΚΕΕ δεν δέχεται -αδικαιολόγητα- αυτή την δεύτερη λύση. Μάλιστα εξίσου ζήτημα έχει δημιουργηθεί και με το Θέμα Γ1Β που υπάρχει μια δεύτερη απάντηση αλλά σε αυτό το ερώτημα αντιστοιχούν 2 μόρια. Και σε αυτή την περίπτωση η ΚΕΕ «σφυρίζει» αδιάφορα αλλά αν το δούμε ολιστικά ως κατάσταση οι μαθητές «στερούνται» με όχι δική τους υπαιτιότητα 8 μόρια. Και αυτή η πτυχή είναι κρίσιμη για τους αριστούχους που 8 μόρια μπορεί να αποδειχθούν υπερπολύτιμα για την προσπάθειά τους για εισαγωγή στη σχολή της αρεσκείας τους.»
Η επισήμανση της ΟΕΦΕ για τις δύο απαντήσεις στο Δ5 θέμα στη Βιολογία
«Και οι δύο απαντήσεις είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και πρέπει να γίνουν αποδεκτές» επισημαίνεται στη λύση των θεμάτων της ΟΕΦΕ όπως μπορείτε να διαπιστώσετε εδώ
Δ5. Για να απαντήσουμε στην ερώτηση πρέπει πρώτα να πραγματοποιήσουμε διερεύνηση:
Α. τι μπορεί να αντιπροσωπεύουν οι τελείες στο δοθέν στιγμιότυπο
Β. ποιο μπορεί να είναι το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων RNA
Γ. αν η πιθανή ΘΕΑ βρίσκεται στο άκρο ή στη μέση του δοθέντος στιγμιότυπου (γεγονός που καθορίζεται από τα 2 παραπάνω)
Υπόθεση 1η
Συνθήκες:
Α. Οι τελείες στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεότιδια. Οι τελείες στον κάτω κλώνο αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια τοποθετούνται ή έχουν ήδη τοποθετηθεί από την DNA πολυμεράση κατά τη διάρκεια της αντιγραφής
Β. Το κάθε πρωταρχικό τμήμα έχει σταθερό μήκος 4 νουκλεοτιδίων Γ. Υπάρχει μόνο μία ΘΕΑ που ζητείται
Σε αυτήν την περίπτωση η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 2.
Υ περιοχή με συνεχή τρόπο Χ περιοχή με ασυνεχή τρόπο
Στη θέση 1 υπάρχει σημείο συνάντησης δύο αντίθετα πορευόμενων ΘΕΑ, της ζητούμενης στη θέση 2 και μίας άλλης που βρίσκεται αριστερά πέρα από το δοθέν σημείο 1.
Η υπόθεση να βρίσκεται στη θέση 1 η ΘΕΑ δεν μπορεί να ισχύει αφού όπως γνωρίζουμε η DNA πολυμεράση επιμηκύνει τα πρωταρχικά τμήματα με προσανατολισμό 5’ προς 3’. Συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν στην περιοχή Χ να ξεκινάει ασυνεχής σύνθεση του θυγατρικού κλώνου από τη ΘΕΑ και το πρωταρχικό 5’ UGAU 3’ που θα είναι στο όριο της ΘΕΑ να επεκτείνεται από την DNA πολυμεράση απομακρυνόμενο από τη ΘΕΑ
Υπόθεση 2η
Συνθήκες:
Α. Οι τελείες στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια ενώ στον κάτω κλώνο να αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια στην περιοχή Υ και στο αριστερό άκρο της περιοχής Χ αλλά ριβονουκλεοτίδια στο μέσο της περιοχής Χ.
Β. το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων μας είναι άγνωστο αλλά σίγουρα μεγαλύτερο από 4 νουκλεοτίδια / πρωταρχικό τμήμα. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλα το ίδιο μήκος ούτε και να ισαπέχουν στον κλώνο που συντίθεται ασυνεχώ
Γ. Εξετάζουμε την ύπαρξη της ΘΕΑ στη θέση 1 ή 2
Σε αυτή την περίπτωση η ΘΕΑ θα βρίσκεται στη θέση 1.
Υ περιοχή με ασυνεχή τρόπο
Χ περιοχή με συνεχή τρόπο
Η θέση 2 υποδηλώνει σημείο στο οποίο τοποθετήθηκε το πρωταρχικό τμήμα του κλώνου που συντίθεται ασυνεχώς.
Σε κάθε μια από τις υποθέσεις λαμβάνουμε υπόψιν τη γνωστή διαδικασία της αντιγραφής του DNA, η οποία πραγματοποιείται ως εξής: « Για να αρχίσει η αντιγραφή… έναρξης της αντιγραφής» Σελ.32 και 34 Σχολικό βιβλίο Τεύχος Β
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να θεωρηθούν σωστές και οι 2 απαντήσεις στο θέμα της Βιολογίας στις Πανελλήνιες.
Οι αντιδράσεις έφεραν αναθεώρηση της στάσης της ΚΕΕ - Δεκτή και η δεύτερη απάντηση
Οι αντιδράσεις και τα σχόλια για την αδικαιολόγητη στάση της ΚΕΕ να μην αποδέχεται και την δεύτερη σωστή απάντηση έφεραν αποτέλεσμα και χαμόγελα στους υποψηφίους. Όπως έγινε γνωστό νωρίτερα σήμερα και υπό το βάρος της πίεσης για να μην αδικηθεί κανένας υποψήφιος η ΚΕΕ εξέδωσε και απέστειλε κατευθυντήρια οδηγία προς τα Βαθμολογικά Κέντρα σχετικά με την αξιολόγηση του θέματος Δ5.
Συγκεκριμένα, η ΚΕΕ ξεκαθαρίζει ότι δεν θα πρέπει να αφαιρούνται οι 6 μονάδες από μαθητές που έχουν δώσει διαφορετική απάντηση από αυτήν που αναφέρεται στις ενδεικτικές λύσεις, εφόσον η προσέγγισή τους είναι επιστημονικά θεμελιωμένη και τεκμηριωμένη με βάση τη σχολική γνώση. Σύμφωνα με την επίσημη οδηγία, οι ενδεικτικές απαντήσεις δεν είναι οι μόνες αποδεκτές, και κριτήριο αξιολόγησης παραμένει η επιστημονική ορθότητα και η πληρότητα του συλλογισμού του υποψηφίου. Υπό το πρίσμα αυτό, η ΚΕΕ ζητά από τους βαθμολογητές να κινηθούν στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να μην αδικηθούν μαθητές που χειρίστηκαν το θέμα με τεκμηριωμένη επιστημονική προσέγγιση, ακόμη και αν δεν ακολούθησαν πλήρως την προτεινόμενη διατύπωση.
Η οδηγία της ΚΕΕ για την διπλή σωστή απάντηση στη Βιολογία
Α) Για το μάθημα της ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ που εξετάστηκε στις 2-6-2025
Στα ερωτήματα Γ1β και Γ1γ οι απαντήσεις που έχουν δοθεί από την ΚΕΕ είναι ενδεικτικές. Επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις στα δύο αυτά ερωτήματα συνεκτιμώνται και αξιολογούνται θετικά.
Στο ερώτημα Δ5 ως αποδεκτή απάντηση λαμβάνεται αυτή που περιγράφεται στις ενδεικτικές απαντήσεις της ΚΕΕ, η οποία συμφωνεί πλήρως με το σχολικό βιβλίο και τα δεδομένα του ερωτήματος.
Σε περίπτωση που υποψήφιος απαντήσει κάτι διαφορετικό, αυτό μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτό ΜΟΝΟ στην περίπτωση που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο και μέχρι το βαθμό που είναι τεκμηριωμένο.






























