Το έλλειμμα στα έσοδα που προσέγγισε τα 2 δισ. ευρώ στο τέλος Νοεμβρίου 2014 είναι δεδομένο πλέον ότι θα διευρυνθεί καταλυτικά στην ολοκλήρωση του έτους , με την πολιτική αστάθεια να βάζει το δικό της λιθαράκι.
Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων είναι ενδεικτικά.
Στο μέτωπο των ελέγχων, στις μεγάλες επιχειρήσεις στο εντεκάμηνο ολοκληρώθηκαν 351 έλεγχοι. Βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα κοντά στα 1,7 δισ. ευρώ αλλά εισπράχθηκε μόλις το 11,95% αυτών, σχεδόν ένα ευρώ στα δέκα, ή 199,7 εκατ. ευρώ.
Λίγο υψηλότερες αλλά επίσης χαμηλές είναι οι επιδόσεις και στις εισπράξεις μετά από ελέγχους των περιβόητων εμβασμάτων εξωτερικού, σε οφ σορ και φορολογούμενους μεγάλου πλούτου. Η εισπραξιμότητα φτάνει το 25% αλλά οι βεβαιωμένοι φόροι και τα πρόστιμα ίσα που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ από τις αρχές του έτους.
Με εγκύκλιο της που εκδόθηκε χθες η ΓΓΔΕ δίνει οδηγίες στους ελεγκτές για τους ελέγχους με την μέθοδο του έμμεσου προσδιορισμού εισοδημάτων. Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες της ΓΓΔΕ στις ελεγκτικές μονάδες, αν ο ελεγχόμενος, ο/η σύζυγος και τα προστατευόμενα μέλη αυτών, δηλώνουν ότι την 31/12/1999 κατείχαν:
- υπόλοιπα τραπεζικών καταθέσεων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή και,
- επενδυτικά προϊόντα (μετοχές ,ομόλογα, repos έντοκα γραμμάτια, αμοιβαία κ.λπ.) ή και
- ακίνητα
και εφόσον αποδεικνύεται η κατοχή τους από επίσημα δικαιολογητικά (έγγραφα χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, αναλυτική κίνηση της μερίδας του από το Χ.Α., πινάκια ή οποιοδήποτε άλλο αποδεικτικό στοιχείο κ.λπ.), τότε, για την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών θα λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των υπολοίπων των τραπεζικών καταθέσεων την 31/12/1999, θα αναγράφεται δε στην ένδειξη «Υπόλοιπα χρηματοπιστωτικών λογαριασμών στην έναρξη της πρώτης ελεγχομένης χρήσης» χωρίς να διερευνάται η ύπαρξη πραγματικού διαθέσιμου κεφαλαίου προηγούμενων ετών (1999 και παλαιοτέρα).
Στην περίπτωση που ο ελεγχόμενος , ο/η σύζυγος και τα προστατευόμενα μέλη αυτών, δηλώνουν ότι την 31/12/1999 έχουν στην κατοχή τους εκτός των ανωτέρω και μετρητά, για την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών, θα ελέγχεται αν το πραγματικό διαθέσιμο κεφάλαιο των προηγούμενων ετών (1999 και παλαιοτέρα), είναι μικρότερο από το σύνολο των τραπεζικών καταθέσεων και των δηλωθέντων μετρητών, τότε τα δηλωθέντα μετρητά δεν θα αναγνωρίζονται ή θα περιορίζονται αναλόγως.
Στους ελεγκτές επισημαίνεται επίσης ότι:
- στα περιουσιακά στοιχεία περιλαμβάνονται ακίνητα, μετοχές εισηγμένες ή μη, ομόλογα, έντοκα , αμοιβαία κ.λπ. τα οποία θα αποτιμώνται στην αξία κτήσης. Για τα επενδυτικά προϊόντα ο ελεγχόμενος, θα πρέπει να προσκομίσει σχετικά αποδεικτικά στοιχεία (αναλυτική κίνηση της μερίδας του από το Χ.Α., πινάκια ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο),
- αν ο ελεγχόμενος αποδεδειγμένα είχε στη κατοχή του στις 31/12/1999 επενδυτικά προϊόντα, και αυτά εκποιήθηκαν εντός των ελεγχομένων χρήσεων, λαμβάνεται υπόψη το συνολικό τίμημα της πώλησης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που προσκομίζονται από αυτόν (καρτέλα της αναλυτικής κίνησης του επενδυτή, πινάκια, συμφωνητικά, κ.λπ.)
Σημειωτέον ότι στον ελεγχόμενο θα πρέπει να επισημαίνεται η δυνατότητα αναγραφής διαθεσίμων μετρητών κατά την έναρξη ή τη λήξη κάθε ελεγχομένης χρήσης. Η μη αναγραφή ποσού μετρητών σε οποιαδήποτε ελεγχόμενη χρήση σημαίνει ότι τα μετρητά είναι μηδενικά και δεν θα αναγράφεται κανένα ποσό σε καμία άλλη ένδειξη των πινάκων, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι αν διαπιστώνονται "κενά", ο ελεγχόμενος δεν θα μπορεί να επικαλείται μετρητά για να τα καλύψει.