Πέθανε, στη Νέα Υόρκη, στα 83 του χρόνια ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Γουίλσον, γνωστός και στο ελληνικό κοινό.
Ο σκηνοθέτης θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μορφές του παγκόσμιου θεάτρου.
Την είδηση του θανάτου του ανακοίνωσε το Watermill Center, το δημιουργικό κέντρο που ίδρυσε ο ίδιος. «Παρά τη δύσκολη διάγνωση, την αντιμετώπισε με καθαρή σκέψη και αποφασιστικότητα», αναφέρει η ανακοίνωση, προσθέτοντας ότι «μέχρι την τελευταία στιγμή παρέμεινε αφοσιωμένος στη δημιουργία και τη δουλειά του».
Ο Γουίλσον είχε σημαντική καλλιτεχνική παρουσία και στην Ελλάδα. Το 2007 παρουσίασε το Κουαρτέτο του Χάινερ Μύλλερ στο Φεστιβάλ Αθηνών, στη συνέχεια, το 2012 την Οδύσσεια βασισμένη στο έπος του Ομήρου, αλλά και τον Οιδίποδα που ανέβασε το 2019 στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Το 2022 παρουσίασε την παράσταση Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε σκηνοθεσία δική του, ενώ η τελευταία του παράσταση στην Ελλάδα ήταν οι Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Εντουαρντ Άλμπι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και στο Θέατρο Ολύμπια (2023-2024) με ελληνικό θίασο, Ρένη Πιττακή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λουκία Μιχαλοπούλου.
«Με συντριβή ανακοινώνουμε τον θάνατο του Ρόμπερτ Γουίλσον, καλλιτέχνη, σκηνοθέτη του θεάτρου και της όπερας, αρχιτέκτονα, σκηνογράφου και τεχνικού φωτισμού, εικαστικού», δήλωσε το Robert Wilson Arts Foundation, διευκρινίζοντας ότι ο εκλιπών «έσβησε ήσυχα» στο Γουότερ Μιλ, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, από επιπλοκές «μιας σύντομης αλλά καλπάζουσας νόσου».
«Παρότι αντιμετώπισε τη διάγνωση της ασθένειάς του με διαύγεια και αποφασιστικότητα, αισθάνθηκε την ανάγκη να συνεχίσει να εργάζεται και να δημιουργεί μέχρι το τέλος. Τα έργα του για τη σκηνή, σε χαρτί, τα γλυπτά του και τα βίντεο-πορτραίτα του, όπως και το (κέντρο τεχνών) Watermill Center, θα παραμείνουν η καλλιτεχνική του κληρονομιά, πρόσθεσε το ίδρυμα.
Πήτερ Παν, Τουραντότ, Ο Αϊνστάιν στην παραλία... οι σκηνοθεσίες του σε πρωτότυπα έργα, όπως και έργα από το παραδοσιακό ρεπερτόριο, δημιούργησαν ένα γεγονός όπου κι αν προβλήθηκαν, κυρίως στη Γαλλία.
«Ο Μπομπ Γουίλσον ήταν ένας οραματιστής καλλιτέχνης, ένας δεξιοτέχνης της σκηνοθεσίας, ένας γλύπτης του φωτός" που "επηρέασε βαθιά τους συγχρόνους του, ειδικότερα στη Γαλλία όπου δημιούργησε τόσο πολύ», σχολίασε η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί.
«Ο αριστοτέχνης του φωτός έσβησε. Μαζί του, χάνεται ένας από τους μεγαλύτερους εφευρέτες της σύγχρονης σκηνής. Τον συνάντησα στο Φεστιβάλ του Νανσί, εκείνα τα λαμπερά χρόνια που όλα φάνταζαν εφικτά. Ήταν ένα αισθητικό σοκ, μια αποκάλυψη», πρόσθεσε ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Τζακ Λανγκ.































