Οι επιθεωρήσεις που πραγματοποίησαν τους τελευταίους μήνες οι ειδικοί της ΣΤΑΣΥ αποκάλυψαν εκτεταμένες φθορές στην οροφή του σταθμού, και συγκεκριμένα στον μεταλλικό φορέα της.
Οι φθορές εντοπίζονται κυρίως στα τμήματα που συνδέουν τη Γραμμή 1 με τη Γραμμή 3, γεγονός που οδήγησε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να κινήσει διαδικασίες για την ανάθεση «στατικής μελέτης αποτίμησης της φέρουσας ικανότητας της οροφής του σταθμού Μοναστηράκι». Η μελέτη θα καθορίσει τα απαραίτητα έργα ενίσχυσης και επισκευής.
Όπως αναφέρεται τόσο στο Athenstransport όσο και στην εφημερίδα τα «ΝΕΑ», υπάρχει οξείδωση σε όλες τις δοκούς καθώς και διόγκωση των διατομών. Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι ότι δεν είναι εφικτός ο εντοπισμός του συνολικού μεγέθους της οξείδωσης των μεταλλικών στοιχείων, καθώς μεγάλο μέρος της κατασκευής βρίσκεται εγκιβωτισμένο κάτω από τα δάπεδα του κτηρίου και της πλατείας στο Μοναστηράκι.
Σύμφωνα με τα τεχνικά δεδομένα, τίθεται υπό αμφισβήτηση η δομική ακεραιότητα της μεταλλικής κατασκευής, με τον κίνδυνο να υπάρξουν βλάβες που θα επηρεάσουν τη λειτουργία του σταθμού και την ασφάλεια των χρηστών.
Ο ιστορικός σταθμός έχει παρουσιάσει κατά καιρούς προβλήματα υγρασίας, τα οποία αποδίδονταν στη ροή του υπόγειου ποταμού Ηριδανού. Οι πρόσφατοι έλεγχοι, ωστόσο, αποκάλυψαν εκτεταμένη οξείδωση στις κύριες και δευτερεύουσες δοκούς της οροφής, κυρίως κοντά στις εξόδους προς τη Γραμμή 3. Η αιτία φαίνεται να είναι η αστοχία της υγρομόνωσης στην πλατεία ή προβλήματα στον αρχικό σχεδιασμό του σταθμού.
Η παρουσία υγρασίας είναι εμφανής σε πολλά σημεία, με τα μεταλλικά στοιχεία να παρουσιάζουν διόγκωση και έντονη διάβρωση. Οι μηχανικοί εκτιμούν ότι η οξείδωση είναι ενεργό και διαρκώς εξελισσόμενο φαινόμενο, καθώς παρατηρείται τρεχούμενο νερό ακόμη και σε περιόδους χωρίς βροχοπτώσεις.
Η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη αναθέσει τη σύνταξη στατικής μελέτης, προϋπολογισμού 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), η οποία θα περιλαμβάνει αποτύπωση της κατασκευής με τεχνολογία laser scanner, δημιουργία ψηφιακών μοντέλων και λεπτομερή τεχνική έκθεση. Η διάρκεια της μελέτης εκτιμάται σε οκτώ εβδομάδες από την υπογραφή της σύμβασης.
Με βάση τα αποτελέσματα, θα καθοριστούν τα έργα αποκατάστασης που απαιτούνται — μεταξύ αυτών, ενίσχυση της οροφής, επισκευή των φθαρμένων δοκών και μέτρα προστασίας από περαιτέρω διάβρωση.
Διευκρινίσεις-απαντήσεις για τον σταθμό της Γραμμής 1 «Μοναστηράκι» δίνει, με ανακοίνωσή της, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, με αφορμή δημοσιεύματα στον Τύπο που κάνουν λόγο για «σοβαρό πρόβλημα στατικότητας».
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ έχει ως εξής:
«- Ο σταθμός της Γραμμής 1 του Μετρό "Μοναστηράκι" εμφανίζει διαχρονικά συνεχείς φθορές στην τοιχοποιία και το μεταλλικό στέγαστρο, λόγω παλαιότητας (τέλη του 19ου αιώνα) και υγρασίας, που δημιουργεί η εισροή υδάτων από το επίπεδο της πλατείας. Ο μεταλλικός φορέας του στεγάστρου ενισχύθηκε το 2000, κατά την κατασκευή του σταθμού της Γραμμής 3 του Μετρό.
- Οι επιτόπιες αυτοψίες των τεχνικών συνεργείων της ΣΤΑ.ΣΥ και οι αναφορές επιβατών και μέσω της πλατφόρμας report.oasa.gr κατέδειξαν την ανάγκη συνολικών παρεμβάσεων στον σταθμό Μοναστηράκι (Γραμμή 1 Μετρό), δίχως να συντρέχει άμεσος κίνδυνος για τους χρήστες του.
- Η ΣΤΑ.ΣΥ ανέθεσε σε πρώτη φάση την εκπόνηση μελετών, που θα αποτιμήσουν και θα αποτυπώσουν λεπτομερώς την υφιστάμενη δομική κατάσταση του σταθμού (κλειστοί χώροι, μεταλλικό στέγαστρο) και θα καθορίσουν τις τεχνικές λύσεις και παρεμβάσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η εταιρεία.
- Παράλληλα, για τη συνολική ανακαίνιση του σταθμού, υλοποιείται αυτήν την περίοδο ένα πλέγμα τεχνικών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει την τοποθέτηση πρόσθετων ενισχυτικών υδρορροών, εργασίες επιχρισμάτων και χρωματισμού, την επισκευή των ξύλινων εξωτερικών θυρών, την εφαρμογή τεχνικής λύσης για τον περιορισμό του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας, καθώς και την αντικατάσταση παλαιών φωτιστικών και λαμπτήρων φθορίου με φωτιστικά και λαμπτήρες τεχνολογίας Led».





























