Τα επόμενα 24ωρα παίζεται η τελευταία πράξη της τραγωδίας των Τεμπών σε επίπεδο ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων. Θα αποδοθούν ή όχι ποινικές ευθύνες στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή; Αυτό το ερώτημα καλείται να απαντήσει η κυβέρνηση με το σύνολο της δικογραφίας να βρίσκεται, ήδη, στη βουλή.
Η «γραμμή» του Μαξίμου
Στο Μαξίμου υπάρχει μία γραμμή με «δύο» αποχρώσεις. «Εφόσον υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που δικαιολογούν την έρευνα τυχόν ποινικών ευθυνών για τον Κ. Καραμανλή θα συμφωνήσουμε σε προανακριτική» είναι η θεσμική απάντηση.
Από εκεί και πέρα αρχίζουν οι διαφορετικές ερμηνείες και οι διαφορετικές προσεγγίσεις. Δίνουν όλοι τον ίδιο ορισμό στην βαρύτητα πιθανών αδικημάτων; Θεωρούν όλοι εκ των προτέρων ότι το μόνο αδίκημα που μπορεί να δεχθεί η κυβέρνηση είναι το πλημμέλημα με το επιχείρημα ότι δεν θα ενδώσουν στον άκρατο λαϊκισμό; Ή όχι; Οι οριστικές απαντήσεις θα δοθούν στην πράξη αφού μελετηθεί διεξοδικά η δικογραφία.
Από την «ενοχή» στην «αθώωση»
Στην κυβέρνηση πάντως υπάρχουν απόψεις που ξεκινούν από το πικρό ..δόγμα «αν φταίει ο Κ. Καραμανλής να πληρώσει» μέχρι το θεσμικό «δεν θα πάμε σε μία προανακριτική πάση θυσία. Δεν θα υπονομεύσουμε το πολιτικό σύστημα ανοίγοντας μία ..τρύπα που δεν θα έχει πάτο».
«Οδηγός» της αντιπολίτευσης το «κακούργημα» που αντιμετωπίζουν Διευθυντές του ΟΣΕ
Σύμφωνα με πληροφορίες, η δικογραφία για την τραγωδία των Τεμπών μπορεί να μην περιγράφει συγκεκριμένα αδικήματα αλλά τα «φωτογραφίζει» με βάση τις μαρτυρικές καταθέσεις που περιλαμβάνονται σε αυτήν. Όλα δείχνουν όπως ήδη έχει γράψει το Dnews ότι τα όποια αδικήματα περιστρέφονται γύρω από την ασφάλεια και την διατάραξη των Συγκοινωνιών και βασίζονται κυρίως στις καταθέσεις δύο διευθυντικών στελεχών του ΟΣΕ και οι οποίοι δείχνουν ως άμεσο υπεύθυνο για την εποπτεία της ασφάλειας των τραίνων τον τότε υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή.
Το ..παζλ γίνεται ακόμη δυσκολότερο από την στιγμή που τα συγκεκριμένα ανώτερα στελέχη του ΟΣΕ βρίσκονται αντιμέτωπα με κακούργημα. Η αντιπολίτευση είναι βέβαιον ότι θα διεκδικήσει το αδίκημα- για το οποίο θα πρέπει να ερευνηθεί ο Κ. Καραμανλής- να είναι τουλάχιστον το ίδιο με αυτό που αντιμετωπίζουν τα μέλη του ΟΣΕ.
Η κυβέρνηση σε αυτήν την περίπτωση θα έχει αντίλογο. Ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος υποστηρίζει ότι «ο φορέας που έχει την ευθύνη για την ασφάλεια των τραίνων είναι η ΡΑΣ η οποία είχε εκδώσει πιστοποιητικό ασφαλείας πολύ πριν από την τραγωδία των Τεμπών».
Μοντέλο Τριαντόπουλου ή κανονική προανακριτική;
Ασάφεια επικρατεί και για το μοντέλο που θα ακολουθηθεί στην περίπτωση Καραμανλή αν και εφόσον συγκροτηθεί προανακριτική Επιτροπή. Ανώτερες κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι οι περιπτώσεις Χρήστου Τριαντόπουλου και Κ. Καραμανλή είναι τελείως διαφορετικές ως προς τη νομική τους αντιμετώπιση.
«Στην περίπτωση Τριαντόπουλου ο εισαγγελέας περιέγραφε με σαφήνεια το αδίκημα, ότι ήταν πλημελληματικού χαρακτήρα. Υπήρχε δηλαδή σαφής νομικός προσδιορισμός. Στην περίπτωση του Κ. Καραμανλή εφόσον έρχεται αμελλητί και δεν περιγράφονται συγκεκριμένα αδικήματα, αυτά θα πρέπει να προσδιοριστούν από την αντιπολίτευση και στη συνέχεια να ερευνηθούν από την προανακριτική Επιτροπή έτσι ώστε να αποσταλεί κάτι τεκμηριωμένο στο δικαστικό συμβούλιο». Όπερ σημαίνει ότι σε αυτήν την περίπτωση η προανακριτική Επιτροπή θα πρέπει να λειτουργήσει και να έχει ολοκληρωθεί !
Άλλοι – εντός της κυβέρνησης- πιστεύουν ότι πρέπει και μπορεί να ακολουθηθεί το μοντέλο Τριαντόπουλου και στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Θέμα ερμηνείας...
Οι δύο διαφορετικές εκδοχές υπηρετούν ένα διαφορετικό αφήγημα σε σχέση με την τύχη του Κ. Καραμανλή.
Αν λειτουργήσει η προανακριτική η πλειοψηφία θα μπορεί να έχει τον έλεγχο του αποτελέσματος. Σε άλλη περίπτωση του δικαστικό Συμβούλιο μπορεί να ξεκινήσει να ερευνά ένα πλημμέλημα και στην πορεία να ανακαλύψει π.χ. ένα κακούργημα.
Στα θετικά της fast track προανακριτικής είναι ότι η κυβέρνηση θα απαλλαγεί από την καθημερινή ειδησεογραφία σχετικά με τις εργασίες της προανακριτικής και κυρίως θα αποφύγει πιθανό «φιάσκο» όπως έγινε στην εξεταστική επιτροπή.
Κρίσιμος παράγοντας η στάση του Κ. Καραμανλή η οποία είναι βέβαιον ότι θα εξαρτηθεί από το πιθανό «κατηγορητήριο».



























