Παράλληλα με την πολιτική θύελλα για το έγκλημα των Τεμπών, ο ειδικός εφέτης ανακριτής Λάρισας Σωτήρης Μπακαΐμης συνεχίζει την εξέταση κατηγορούμενων και μαρτύρων για όλες τις πτυχές της υπόθεσης. Αυτή τη στιγμή φαίνεται πολύ πιθανό η ανάκριση να οδηγήσει σε πολύ σημαντικές εξελίξεις που θα έχουν μεγάλο πολιτικό αντίκτυπο. Συγκεκριμένα, το υλικό που έχει συλλέξει ο εφέτης ανακριτής οδηγεί βήμα-βήμα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Ο δρόμος που ακολουθεί η ανάκριση οδηγεί στην εκτίμηση ότι μπορεί να είναι θέμα χρόνου η αποστολή δικογραφίας στη Βουλή για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο οποίος ήταν υπουργός Μεταφορών όταν έγινε το έγκλημα στα Τέμπη.
Η κατάθεση
Βάση για το σχηματισμό δικογραφίας κατά του Καραμανλή μπορεί να αποτελέσει η κατάθεση που έδωσε στον ανακριτή η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Μάνου Φραγκιουδάκη στο New 247, παρά ότι το προϊσταμένη προσπάθησε να απαλλάξει το υπουργείο από την όποια ευθύνη, ύστερα από συνεχείς ερωτήσεις του ανακριτή παραδέχτηκε ότι για τα θέματα ασφάλειας είχαν συνταχθεί δύο σημειώματα προς τους πολιτικούς προϊσταμένους της.
Σε εσωτερικό έγγραφο που εστάλη από τη Γενική Γραμματεία Μεταφορών στις 10 Σεπτεμβρίου του 2021, προς τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιώργο Καραγιάννη, και το γενικό γραμματέα του υπουργείου Γιάννη Ξιφαρά, αναφέρεται ότι «η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων».
Να σημειώσουμε ότι μέχρι στιγμής ο άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα αποτελεί τον νομικό πυρήνα της ανάκρισης. Το 291 προβλέπει: «Όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων ή αεροσκαφών: α) με καταστροφή, βλάβη, μετακίνηση ή αφαίρεση εξοπλισμού λειτουργίας, κίνησης, ηλεκτροδότησης ή ασφάλειας, εγκαταστάσεων ή συγκοινωνιακών μέσων, β) με τοποθέτηση ή διατήρηση εμποδίων, γ) με αλλοίωση σημείων ή σημάτων ή με τοποθέτηση ή διατήρηση εσφαλμένων σημείων ή σημάτων, δ) με παραβίαση των κανόνων τεχνικού ελέγχου ή ασφαλούς φόρτωσης των συγκοινωνιακών μέσων, ε) με παραβίαση των κανόνων λειτουργίας συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, στ) με άλλες, εξίσου επικίνδυνες, για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις τιμωρείται: αα) με φυλάκιση αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα, ββ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο, γγ) με κάθειρξη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας, δδ) με ισόβια κάθειρξη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου».
Η πυρόσφαιρα
Παράλληλα, ο εφέτης ανακριτής συνεχίζει να εξετάζει εμπειρογνώμονες για το ζήτημα της πυρόσφαιρας. Το γεγονός συνιστά μια ακόμα επιβεβαίωση του φιάσκου με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, για το οποίο την αποκλειστική ευθύνη φέρει η κυβέρνηση. Δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών, δεν έχουμε επίσημο κρατικό πόρισμα, προς δόξα του επιτελικού κράτους και της τεχνοκρατικής διαχείρισης Μητσοτάκη. Για το θέμα της πυρόσφαιρας έδωσε κατάθεση στον εφέτη ανακριτή ο μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος μηχανικός Κωνσταντίνος Πασπαλάς, που ειδικεύεται στην πυροπροστασία και τα αέρια καύσιμα. Η κατάθεση συνοδεύτηκε από σχετική τεχνική έκθεση.
Ο Πασπαλάς, υποστηρίζει ότι το έλαιο σιλικόνης μπορεί να αναφλεγεί και επισημαίνει τη δημιουργία δύο ηλεκτρικών τόξων πριν ακριβώς από τη δημιουργία της πυρόσφαιρας στα Τέμπη. Σύμφωνα με την έκθεσή του, τα ηλεκτρικά τόξα ανέπτυξαν θερμοκρασίες πάνω από 3.000 βαθμούς Κελσίου υπερθερμαίνοντας τη μάζα αέρα για αρκετά δέκατα του δευτερολέπτου, προκαλώντας την έκρηξη των σταγονιδίων του ελαίου σιλικόνης που βρέθηκαν εκεί κατά τη διάρρηξη του μετασχηματιστή μετά από τη σύγκρουση.
Επιπλέον, αναφέρει ότι τα έλαια εναλλακτών θερμότητας (όπως τα έλαια σιλικόνης) και άλλα υλικά που θεωρούνται ως ασφαλή κάτω από κανονικές συνθήκες μπορούν να δημιουργήσουν εύφλεκτα αερολύματα όταν εκλύονται υπό πίεση σε μία μάζα αέρα που έχει θερμανθεί σε υψηλές θερμοκρασίες. Η μελέτη των καταστροφών και των διαρρήξεων που υπέστη ο μετασχηματιστής της επιβατικής αμαξοστοιχίας, υποδεικνύει ότι ένας τέτοιος μηχανισμός είναι πιθανό να έλαβε χώρα κατά τη σύγκρουση των δύο τρένων το μοιραίο βράδυ, προκαλώντας μία εκρηκτική ατμόσφαιρα, κατά την έκθεση Πασπαλά πάντοτε.
Πέρα από τις αντικρουόμενες πραγματογνωμοσύνες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να βγάλει ούτε πόρισμα για σιδηροδρομικό δυστύχημα, το κάνει να εμπίπτει στον ορισμό του failed state.