Καθώς οι υποψήφιοι ετοιμάζονται να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο, οι απορίες και οι ανησυχίες πληθαίνουν: Ποια είναι η σωστή στρατηγική; Υπάρχει «έξυπνη» επιλογή σχολών; Ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης βάζει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, δίνοντας πρακτικές και ουσιαστικές συμβουλές στους υποψηφίους.
Όπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης «οι θόρυβοι γύρω σου είναι πολύ ενοχλητικοί και μπορεί να σε αποπροσανατολίσουν. Όλοι έχουν άποψη για το τι πρέπει να σπουδάσεις· οι γονείς, οι συγγενείς, οι φίλοι και οι γείτονες έχουν άποψη για σένα. Άκουσέ τους όλους και πάρε τις δικές σου αποφάσεις. Συνήθως γνωρίζουν ένα μέρος της αγοράς εργασίας και με βάση αυτό που συνατνούν στον δικό τους χώρο εργασίας προτείνουν. Αγνοούν πλήρως τις επιθυμίες και τις δυνατότητές σου. Βέβαια, οφείλουμε να πούμε ότι οι γονείς έχουν αλλάξει και έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Όλο και περισσότεροι αφήνουν τα παιδιά τους να αποφασίσουν και τα στηρίζουν στις όποιες αποφάσεις τους. Ευτυχώς έχουν λιγοστέψει οι γονείς που επιμένουν να γίνεις γιατρός ή μηχανικός ή δικηγόρος, που ήταν το τρίπτυχο των παλαιότερων.»
Υπό το πρίσμα αυτό και θέλοντας να σταθεί ουσιαστικά και υποστηρικτικά στο πλευρό των υποψηφίων που αγωνιούν για ένα επιθυμητό αποτέλεσμα στις Βάσεις 2025 o κ. Στρατηγάκης εξηγεί και αναλύει πώς θα καταφέρουν να αποκωδικοποιήσουν και να συμπληρώσουν σωστά και εξατομικευμένα το Μηχανογραφικό τους. Τονίζοντας ότι δεν είναι «παιχνίδι στρατηγικής» αλλά προσωπική δήλωση στόχου και προτίμησης, οι υποψήφιοι θα πρέπει να μελετήσουν σοβαρά τις σχολές και να καταλήξουν στις τελικές τους επιλογές αναξαρτήτως αριθμό μορίων.
Δεν υπάρχουν «καλές» ή «κακές» σχολές – Μόνο σχολές που ταιριάζουν
Ο μύθος των «έξυπνων» επιλογών βασίζεται σε λάθος κριτήρια. Δεν υπάρχουν σχολές που είναι a priori καλύτερες ή χειρότερες, εξηγεί ο κ. Στρατηγάκης. Υπάρχουν σχολές που ταιριάζουν στις ικανότητες, στα ενδιαφέροντα και στις φιλοδοξίες κάθε μαθητή, και άλλες που απλώς δεν του ταιριάζουν. Η σωστή στρατηγική ξεκινά από την ειλικρινή απάντηση στο ερώτημα: «Τι θέλω πραγματικά να σπουδάσω;»
Η βάση δεν δείχνει την αξία – Δείχνει μόνο τον ανταγωνισμό
Πολλοί υποψήφιοι παγιδεύονται στη λογική των μορίων: «Έχω 18.000, άρα πρέπει να δηλώσω σχολές με τόσο υψηλή βάση». Λάθος. Τα μόρια δεν είναι χρήματα για εξαργύρωση, είναι εισιτήριο προς τις σχολές που επιθυμείς. Αν το όνειρό σου είναι η Φυσική, ακόμα κι αν έχεις 18.000 μόρια, μην ακούσεις κανέναν που θα σου πει ότι τα "σπαταλάς" σε ένα τμήμα με βάση 13.000. Στην πραγματικότητα, πετυχαίνεις τον στόχο σου.
Το επιστημονικό αντικείμενο είναι η βάση της επιλογής
Η πιο ώριμη προσέγγιση ξεκινά από την επιλογή επιστημονικού πεδίου και συγκεκριμένου αντικειμένου. Αν ενδιαφέρεσαι, για παράδειγμα, για τη Μηχανολογία ή τη Φυσική, μελέτησε τα προγράμματα σπουδών, δες ποιο σε ελκύει περισσότερο. Η στρατηγική δεν είναι να διαλέξεις τη σχολή με τα περισσότερα επαγγελματικά «ανοίγματα», αλλά αυτή που μπορείς και θέλεις να υπηρετήσεις πραγματικά.
Έμφαση στα ποιοτικά κριτήρια κάθε σχολής και τμήματος
Ο αριθμός των καθηγητών (ΔΕΠ), οι υποδομές, η ποιότητα των σπουδών είναι πολύ πιο σημαντικά από την τοποθεσία της σχολής. Ένα τμήμα με κάτω από 10 μέλη ΔΕΠ δεν μπορεί να προσφέρει πλήρες πρόγραμμα σπουδών – και αυτό είναι κρίσιμο να το εξετάσεις, ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται.
Επάγγελμα vs Σπουδές: Μην τα συγχέεις
«Και τι δουλειά θα κάνεις μετά;» Είναι η κλασική ερώτηση που προκαλεί άγχος. Η απάντηση είναι απλή: τώρα επιλέγεις σπουδές, όχι επάγγελμα. Το πού θα καταλήξεις επαγγελματικά θα εξαρτηθεί από την πορεία σου, τις δεξιότητες που θα αναπτύξεις και τις ευκαιρίες που θα προκύψουν.


































