Ενόσω οι Πανελλήνιες 2025 είναι σε εξέλιξη, οι υποψήφιοι έχοντας ήδη σχηματίσει μια πρώτη εικόνα για το πώς έχουν αποδώσει στην εξεταστική διαδικασία, αναζητούν το επόμενο πεδίο σπουδών τους καθώς η ώρα συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού πλησιάζει και πρέπει να έχουν κατασταλάξει για τις επιλογές τους και το μαθησιακό αντικείμενο που θέλουν να ασχοληθούν.
Στο πλαίσιο αυτό και υπό το βάρος των τεχνολογικών εξελίξεων που έχει επιφέρει η έλευση της τεχνητής νοημοσύνης, αναδύεται ως ενδιαφέρουσα η παράμετρος αν και κατά πόσο η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να αποτελέσει κριτήριο επιλογής των μελλοντικών σπουδών των φετινών υποψηφίων με όραμα την επαγγελματική αποκατάσταση σε βάθος πενταετίας.
Αν και παραδοσιακά αποτελεί έναν κλάδο της Πληροφορικής, η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) έχει εξελιχθεί ραγδαία, διευρύνοντας τα επιστημονικά της όρια σχεδόν σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων και ειδικοτήτων. Αυτή λοιπόν η προοπτική αποτέλεσε μεταξύ άλλων θεματική της ενδιαφέρουσας ανοιχτής συζήτησης του ETERON για τον ρόλο που διαδραματίζουν η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), η αυτοματοποίηση και η πράσινη μετάβαση στο σύγχρονο εργασιακό τοπίο που διοργανώθηκε –με την υποστήριξη του Dnews – με ομιλητές τον κ. Στέφανο Τύρο και τον κ. Νίκο Ευσταθίου.
Όπως τονίστηκε στο πλαίσιο της συζήτησης «η οικειότητα με τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι καλό συστατικό για να επιβιώσεις στην αγορά εργασίας η οποία θα ανατείλει μέσα από αυτή την εποχή.»
Ειδικότερα στην τοποθέτηση του ο κ. Τύρος, Φυσικός και οικονομολόγος, ερευνητής στο Harvard Business School και συγγραφέας της μελέτης σημείωσε ότι «επειδή δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να σκεφτούμε το υπόβαθρο και πώς μπορούμε να σκεφτούμε το τι έρχεται. Σε γενικές γραμμές αυτή τη στιγμή στα επαγγέλματα της επόμενης πενταετίας, δεκαετίας οι επιλογές είναι δύο. Ή τη δουλειά σου θα την κάνει η τεχνητή νοημοσύνη ή εσύ χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη. Οπότε με αυτό το σκεπτικό σε ένα παιδί το οποίο αυτή τη στιγμή επεξεργάζεται τι θα κάνει επαγγελματικά μετά τις Πανελλήνιες, ποιες σχολές θα δηλώσει δεν θα του έλεγα ότι η τεχνητή νοημοσύνη παίζει τόσο ρόλο στο σε ποια σχολή πρέπει να πάει αλλά αντιθέτως παίζει καθοριστικό ρόλο τι θα κάνει σε αυτή τη σχολή. Και η δική μου πρόταση επ αυτού θα ήταν αν μπορείτε ως γονείς να κάνετε μια επένδυση στο παιδί σας αυτό θα είναι μια εγγραφή στο Chat GPT και να του δώσετε την ελευθερία και να το βοηθήσετε να μάθει να το χρησιμοποιεί για αυτά τα οποία τον ενδιαφέρουν. Υπάρχει μια αποθάρρυνση στην παιδεία, μην χρησιμοποιείτε τεχνητή νοημοσύνη για να λύσετε τα προβλήματα στο σπίτι και τέτοια επιχειρηματολογία. Είναι κάτι το οποίο εγώ το θεωρώ τελείως λάθος. Είναι σαν να λέμε ότι μην χρησιμοποιείτε διαφορικό λογισμό για να πάρετε κάποιο ολοκλήρωμα, να το κάνετε με κουκκίδες και τετραγωνάκια στο τετράδιο. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο που θα εισαχθεί πλήρως στις δουλειές μας, στην κοινωνία μας, οπότε σε 10 χρόνια από σήμερα να μου ζητήσει κάποιος να κάνω κάτι και από κάτω να έχω την υποσημείωση δεν πρέπει να χρησιμοποιήσετε εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης θα φαίνεται τρελό.
Η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει την απασχόληση σε κάποια επαγγέλματα αλλά από την άλλη πλευρά πιο ισχυρό είναι ότι θα δώσει τη δυνατότητα σε αυτούς που τη χρησιμοποιούν να μείνουν στην αγορά εργασίας και σε αυτούς που δεν την χρησιμοποιούν να μείνουν πίσω. Οπότε πρέπει να εστιάσουμε και σε ποια επαγγέλματα θεωρούμε πολύ εύκολα να αυτοματοποιήσουμε αυτή τη στιγμή, τα οποία είναι κυρίως ψηφιοποιήσιμα επαγγέλματα τα οποία εκτελούν καθήκοντα ρουτίνας. Oπότε αυτά μπορούμε να αναμένουμε ότι θα συρρικνωθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα call centers που ήδη χρησιμοποιούν ΑΙ chatbots σε ποσοστό άνω του 50%.»
Από πλευράς του ο κ. Ευσταθίου, Δημοσιογράφος, συγγραφέας και ερευνητής στο Reuters Institute, University of Oxford σημείωσε ότι «Εγώ θα συμφωνήσω και θα δώσω μια μικρή αλλαγή, μια επιπλέον προοπτική σε αυτό που αναφέρθηκε. Προσωπικά διάλεξα να κάνω ένα επάγγελμα που απειλείτο από οικονομικές πιέσεις. Δεν είναι ότι η δημοσιογραφία είναι ένα επάγγελμα το οποίο ανθεί. Συρρικνώνεται από μόνο του. Νομίζω τελικά ότι όποιο επάγγελμα και να διαλέξουν τα παιδιά κυρίως θα το κάνουν γιατί είναι ένα επάγγελμα που τους αρέσει, πρέπει να υπάρχει και επαγγελματική αποκατάσταση στο ορίζοντα αλλά η απειλή και ο εχθρός δεν είναι η τεχνητή νοημοσύνη, το γνωστό σε όλους μας ΑΙ. Είναι ο συνάδελφος ή ανταγωνιστής τους σε όποιο επάγγελμα έχει καλύτερη συνέργεια με το ΑΙ και την τεχνητή νοημοσύνη εν γένει. Αν ωθηθώ να μην χρησιμοποιώ τεχνητή νοημοσύνη στο επάγγελμα μου και ένας συνάδελφος αντίστοιχα το κάνει θα μπορεί να γράφει τρία άρθρα την ημέρα όταν εγώ θα παλεύω με το ένα. Θα μπορεί να σκανάρει εκατοντάδες αρχεία και ΦΕΚ όταν εγώ θα τα διαβάζω ένα ένα και θα μπορεί να χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να κάνει καταγραφή και μεταγλώττιση, επεξεργασία κειμένων. Εν πάση περιπτώσει θα μπορεί να τα κάνει όλα γρηγορότερα από εμένα. Οπότε δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα με την υπεραισιόδοξη ματιά ότι το ΑΙ θα λύσει τα πάντα ούτε και με την πλήρως καταδικαστική ότι δεν πρέπει να το χρησιμοποιούμε γιατί τελικά δεν χρησιμοποιούμε το μυαλό και τις δεξιότητές μας.»
Μπορείτε να δείτε το σχετικό απόσπασμα από το 30:00 και μετά.
{https://www.youtube.com/watch?v=oFmirN15ndI&t=604s}






























