Η δεύτερη μέρα των Πανελληνίων 2025 για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών ήταν αφιερωμένη στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών με τα θέματα να χαρακτηρίζονται ως μέτριας δυσκολίας που όμως απαιτούσαν προσοχή και επιμέλεια.
Ειδικότερα σύμφωνα με τους Φιλολόγους του Φροντιστηρίου ΜΕΘΟΔΙΚΟ «Tα θέματα στα Αρχαία ελληνικά είναι σαφή ως προς τη διατύπωση και χαρακτηρίζονται διαβαθμισμένης δυσκολίας απευθυνόμενα σε καλά διαβασμένους μαθητές. Το διδαγμένο κείμενο προέρχεται από το έργο του Πλάτωνα Πολιτεία. Το απόσπασμα δεν αναμένεται να δυσκολέψει ιδιαίτερα έναν καλά προετοιμασμένο μαθητή. Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου κρίνονται βατές. Η πρώτη ερμηνευτική απαιτούσε την ανάπτυξη του εκφραστικού τρόπου με τον οποίο ο Πλάτωνας παρουσιάζει το θέμα του μύθου και πως αυτός συνδέεται με την έλλειψη παιδείας και την κατάσταση των δεσμωτών.
Το παράλληλο κείμενο προέρχεται από το έργο του Τζώρτζ Όργουελ «1984» και ζητά να εντοπιστούν ομοιότητες και διαφορές ως προς το περιεχόμενο με το κείμενο του Πλάτωνα.Το αδίδακτο κείμενο προέρχεται από τον Ξενοφώντα και το έργο του Απομνημονεύματα. Η μετάφραση είναι αυξημένης δυσκολίας. Οι ερωτήσεις της Γραμματικής εξετάζουν μεγάλος εύρος γνώσεων ρηματικών και ονοματικών τύπων και δεν αναμένεται να δυσκολέψουν ιδιαίτερα τους προετοιμασμένους υποψηφίους. Οι ερωτήσεις του συντακτικού περιορίστηκαν σε αναγνώριση λέξεων, όρων και σε αναγνώριση δευτερεύουσας ονοματικής πρότασης.Γενικά τα θέματα κρίνονται βατά για μαθητές που έχουν κάνει την κατάλληλη προετοιμασία και δεν κρύβουν παγίδες.»
Κληθείς να σχολιάσει τα θέματα που «έπεσαν» στα Αρχαία ο φιλόλογος Αλέξανδρος Σουλιώτης σημείωσε στο Dnews ότι «Τα φετινά θέματα κρίνονται σαφή ως προς τη διατύπωσή τους, χαρακτηρίζονται ως θέματα αντίστοιχου βαθμού δυσκολίας με τα περσινά. Σίγουρα είναι για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους αλλά σε γενικές γενικές γραμμές είναι αρκετά βατά στην επίλυσή τους. Το διδαγμένο κείμενο είναι από την Πολιτεία του Πλάτωνα συνοδευόταν από άσκηση μέτριας δυσκολίας. Η ερμηνευτική ερώτηση ήταν σαφώς διατυπωμένη και στις αναμενόμενες απαιτήσεις της εξέτασης. Το παράλληλο κείμενο είναι κείμενο του Τζωρτζ Όργουελ από το 1984 και η απαίτηση εντοπισμού μιας διαφοράς και μιας ομοιότητας από το διδαγμένο κείμενο με αναφορά σε χωρία του κειμένου είναι μια βατή ερώτηση που χρειαζόταν όμως τη συνδυαστική σκέψη του υποψηφίου. Η ετυμολογική άσκηση ζητούσε ομμόριζα ουσιαστικά αρκετά εύκολη. Το αδίδακτο κείμενο ήταν μέτριας έως αυξημένης δυσκολίας. Η μετάφραση χρειαζόταν προσοχή, ήταν μέτριας έως και αυξημένης δυσκολίας. Ήταν το πιο απαιτητικό και δύσκολο ζητούμενο της φετινής εξέτασης. Βέβαια πάντα το αδίδακτο έχει τη δυσκολία του. Η ερωτηση κατανόησης ήταν διατυπωμένη με σαφήνεια, οι ασκήσεις γραμματικής εξετάζουν εύρος γνώσεων και ρηματικών και ονοματικών τύπων, αναμενόμενες οι ασκήσεις του συντακτικού, όπως και η αναγνώριση μιας δευτερεύουσας ονοματικής πρότασης μέτριας δυσκολίας.»
H Μαρία Παπά από τα Φροντιστήρια ΕΛΙΞ τόνισε στο Dnews «Μέτριας δυσκολίας τα θέματα στο γνωστό κείμενο στα Αρχαία. Η ενότητα δεν ήταν και τόσο αναμενόμενη. Η Α1α και η Α1β ήταν βατές όμως η Α1β απαιτούσε καλή γνώση της μετάφρασης. Η άσκηση εισαγωγής βατή, η λεξιλογική είχε την ίδια μορφή με την περσινή αλλά κάποια παραδείγματα απαιτούσαν καλή γνώση του λεξιλογίου. Η Β1 η ερμηνευτική ήταν βατή αλλά απαιτούσε σχόλια του φακέλου υίκού αλλά και καλή κατανόηση του κειμένου και των συμβολισμών. Στη Β2 η δυσκολία βρισκόταν στη κατανόηση και στη σύγκριση με το πρωτότυπο.».
Τέλος η κα Δρέπα Κατερίνα σημείωσε ότι «Στο φετινό θέμα των Πανελληνίων στο Αδίδακτο η μετάφραση στο Γ1 κρίνεται απαιτητική και έπρεπε να αποδοθεί πιο ελεύθερα. Και εδώ έγκειται η δυσκολία σε σχέση με το περσινό θέμα. Οι υποψήφιοι έπρεπε να είναι πολύ καλά προετοιμασμένοι για να προλάβουν χρονικά με βάση το γνωστό να επεξεργαστούν το κείμενο. Η ερώτηση κατανόησης Γ2 αφορούσε το υπόλοιπο τμήμα του κειμένου οπότε μιλάμε για μια ολότητα που κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι. Το Γ3Α είναι βατό στο πλαίσιο του νέου τύπου εξέτασης των υποψηφίων καθώς αφορά άσκηση εντοπισμού και μετατροπής και το Γ3Β διαβαθμισμένης δυσκολίας και καλύπτει μεγάλο εύρος της ύλης.»































