Τα Ωνάσεια Σχολεία, ο νέος εκπαιδευτικός θεσμός που αναμένεται να ξεκινήσει, από την επόμενη σχολική χρονιά ήτοι τον Σεπτέμβριο του 2025 έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της μαθητικής κοινότητας που ετοιμάζεται να συμμετάσχει στις εξετάσεις εισαγωγής την Κυριακή 4 Μαΐου. Νωρίτερα, την Παρασκευή 2 Μαΐου θα διενεργηθεί η δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση για την απόδοση του αριθμού προτεραιότητας για τη ρύθμιση των ισοβαθμιών στην περίπτωση εισαγωγής και την Κυριακή 4 Μαΐου θα πραγματοποιηθούν οι γραπτές εξετάσεις (τεστ) δεξιοτήτων και γνώσεων) για την εισαγωγή των μαθητών στις Α’ Γυμνασίου/ Α΄ Λυκείου.
Tι ισχύει για τις εξετάσεις στα Ωνάσεια, τα μαθήματα και η διαδικασία
Αντικείμενο της γραπτής δοκιμασίας (τεστ) είναι στοιχεία τα οποία οι μαθητές ήδη έχουν επεξεργαστεί και γνωρίζουν κατά τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο ή το Γυμνάσιο. Ως εκ τούτου, δεν ορίζονται συγκεκριμένες σελίδες εξεταστέας ύλης από τα σχολικά εγχειρίδια και οι μαθητές δεν απαιτείται να μελετήσουν πρόσθετη ύλη για να προετοιμαστούν για τη συμμετοχή τους στην εν λόγω δοκιμασία. Οι μαθητές εξετάζονται στο πλαίσιο μιας (1) ενιαίας δοκιμασίας (τεστ) διάρκειας εκατόν πενήντα (150) λεπτών για τα Γυμνάσια και 180 λεπτών για τα Λύκεια. Τα θέματα των εξεταζόμενων γνωστικών πεδίων τίθενται υπό τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου πολλαπλής επιλογής με μια ορθή απάντηση, οι οποίες μπορεί να συνοδεύονται από σχετικό βοηθητικό υλικό, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν από τους υποψηφίους για να απαντήσουν.
Η επιλογή της απάντησης ανά ερώτηση σημειώνεται από τον υποψήφιο μαθητή ή τη μαθήτρια σε ειδικό απαντητικό φύλλο. Τα απαντητικά φύλλα βαθμολογούνται εντός κλίμακας βαθμολόγησης από μηδέν (0) έως εκατό (100) βαθμολογικές μονάδες. Ως άριστα λογίζονται οι εκατό (100) βαθμολογικές μονάδες. Σε κάθε ένα από τα εξεταζόμενα γνωστικά πεδία αποδίδονται πενήντα (50) μόρια. Δεν προβλέπεται διαδικασία αναβαθμολόγησης. Η διεξαγωγή της δοκιμασίας (τεστ) λαμβάνει χώρα στις εγκαταστάσεις των ΔΗΜ.Ω.Σ. ή και όμορων σχολείων, τα οποία ορίζονται ως εξεταστικά κέντρα από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Ωνάσεια Σχολεία: Ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολική μονάδα
Τον αριθμό των κενών θέσεων των εισακτέων μαθητών/μαθητριών στις εισαγωγικές τάξεις κάθε Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου για το σχολικό έτος 2025-2026 ανακοίνωσε η πρόεδρος της Διοικούσας τους Επιτροπής κ.Σοφία Λαμπροπούλου, καθηγήτρια ΣΕΜΦΕ ΕΜΠ. Συνολικά, θα εισαχθούν 1.166 υποψήφιοι μαθητές σε όλα τα Ωνάσεια που θα λειτουργήσουν φέτος.
Δείτε τις θέσεις στα Ωνάσεια Σχολεία
Tο χρονοδιάγραμμα των αιτήσεων για την εισαγωγή στα Ωνάσεια
Η υποβολή των ηλεκτρονικών αιτήσεων για την εισαγωγή στα Ωνάσεια Σχολεία θα γίνεται στον σύνδεσμο https://depps.eservices.minedu.gov.gr/ ο οποίος και θα παραμείνει ανοιχτός για την υποβολή των αιτήσεων έως και τη Δευτέρα 7 Απριλίου 2025 και ώρα 13:00. Επίσης, στον σύνδεσμο βρίσκονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν στις διαδικασίες εισαγωγής στα Π.Σ., ΔΗΜ.Ω.Σ., Π.Ε.Σ. και ΠΕΙ.Σ. καθώς και αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων.
Όπως επισημαίνεται ο γονέας μπορεί να επιλέξει, έως 1 Δημόσια Ωνάσειο Σχολείο (ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του/της μαθητή/τριας, ο οποίος (τόπος διαμονής) όμως υποχρεωτικά πρέπει να είναι εντός της ιδίας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όπου εδρεύει το ΔΗΜ.Ω.Σ.). Επιπλέον, μπορεί να ορίσει ένα από τα 4 παραπάνω σχολεία, στο οποίο θέλει να προστεθεί στην λίστα επιλαχόντων του (στην περίπτωση που δεν έχει περάσει ήδη μέσω των εξετάσεων σε κανένα από αυτά).
Δείτε αναλυτικά πληροφορίες για τα Ωνάσεις Σχολεία και το πλαίσιο φοίτησης εδώ
Το πλαίσιο της φοίτησης στα Ωνάσεια Σχολεία
Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.) εξυπηρετούν από κοινού με τα υπόλοιπα σχολεία τους σκοπούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, έχουν ως αποστολή ιδίως: α) την υλοποίηση των αρχών και κατευθύνσεων του σύγχρονου σχολείου του 21ου αιώνα, με έμφαση στις ανθρωπιστικές, θετικές και κοινωνικές επιστήμες, στις καλές τέχνες, στην ψηφιακή παιδεία και στη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη, με στόχο τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων δημοκρατικών πολιτών
καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αξιοποίηση βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας και άλλων πρωτοπόρων διδακτικών πρακτικών και δράσεων
β) την παροχή δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλής ποιότητας με στόχο την ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη και καλλιέργεια των μαθητών και μαθητριών
της δυνατότητας ψηφιακής, εξ αποστάσεως και υβριδικής μάθησης
γ) την προαγωγή του διαλόγου, της ελεύθερης σκέψης, της ισότητας και του σεβασμού της ετερότητας σε όλες τις μορφές
της επιστημονικής έρευνας στην εκπαίδευση και της εφαρμογής της στην πράξη, σε συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, όσον αφορά τη διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, στον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, καθώς και στην οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας
της κατάρτισης των μαθητών και μαθητριών στην ψηφιακή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη
της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της αριστείας, μέσω τόσο του υποχρεωτικού ημερήσιου προγράμματος όσο και της δημιουργίας Ομίλων και Συνόλων
δ) την προώθηση της πολυγλωσσίας.
Με απόφαση του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από τη Δ.Ε.ΔΗΜ.Ω.Σ. και αναρτάται στην ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας, λειτουργούν Όμιλοι και Σύνολα με σκοπό τη δημιουργία πυρήνων δημιουργικότητας και αριστείας που αξιοποιούν και συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων και κλίσεων των μαθητών και μαθητριών. Οι Όμιλοι αφορούν γνωστικούς τομείς, όπως τα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες, την επιστήμη υπολογιστών και την ψηφιακή τεχνολογία, τις ανθρωπιστικές επιστήμες και κυρίως την ελληνική (δημοτική και αρχαία ελληνική) γλώσσα, την ελληνική και ξένη λογοτεχνία και γραμματεία, τις ξένες γλώσσες, την ιστορία, τη ρητορική/επιχειρηματολογία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, καθώς και λοιπά πεδία όπως τα εικαστικά, τη μουσική, το θέατρο και τον αθλητισμό.
Στο πλαίσιο λειτουργίας των Ομίλων δύναται:
να αναλαμβάνονται καινοτόμες δράσεις,
να πραγματοποιείται ενισχυτική διδασκαλία,
να πραγματοποιείται διδασκαλία εμβάθυνσης και προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Σύνολο, ιδίως μουσικό ή θεατρικό, είναι μια οργανωμένη ομάδα μαθητών και μαθητριών που συνεργάζονται υπό την καθοδήγηση ενός εκπαιδευτικού ανάλογης εξειδίκευσης, με στόχο την ερμηνεία ενός καλλιτεχνικού έργου. Τα Σύνολα αποσκοπούν στη δημιουργία ή ερμηνεία ενός ή περισσοτέρων καλλιτεχνικών έργων, ιδίως μουσικών, θεατρικών, παραστατικών, επιτελεστικών ή άλλων. Οι μαθητές και μαθήτριες του ΔΗΜ.Ω.Σ. επιλέγουν τους Ομίλους και τα Σύνολα όπου επιθυμούν να συμμετέχουν, μεταξύ εκείνων που προσφέρονται από τη σχολική μονάδα στην οποία φοιτούν, με απόφαση του Διευθυντή, μετά από γνώμη του αρμόδιου Σχολικού Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Σ.Ε.Ε.).
Υποχρεωτική η συμμετοχή στους Ομίλους και τα Σύνολα - Το ενδεχόμενο απομάκρυνσης
Η συμμετοχή των μαθητών στους Ομίλους και τα Σύνολα είναι υποχρεωτική για τουλάχιστον δέκα (10) εκπαιδευτικές ώρες εβδομαδιαίως καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Με απόφαση του Διευθυντή και μετά από γνώμη του αρμόδιου Σ.Σ.Ε.Ε. του ΔΗΜ.Ω.Σ. δύνανται να εγγράφονται στους Ομίλους ή στα Σύνολα μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν σε άλλες δημόσιες σχολικές μονάδες της ίδιας γεωγραφικής περιοχής μετά από αίτηση των γονέων/κηδεμόνων/ασκούντων την επιμέλεια, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις. Με απόφαση του Διευθυντή του ΔΗΜ.Ω.Σ. μπορούν να απομακρυνθούν μαθητές ή μαθήτριες που, ενώ υπέβαλαν αίτηση, δεν συμμετέχουν ή η συμμετοχή τους δεν είναι αποδοτική.
Ωνάσεια Σχολεία: Τα δικαιολογητικά βεβαίωσης εντοπιότητας
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την απόδειξη του τόπου της συνήθους διαμονής είναι τα εξής: α) Αντίγραφο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1) του γονέα/ κηδέμονα/ ασκούντος την επιμέλεια, του τελευταίου οικονομικού έτους ή β) αντίγραφο απόδειξης υποβολής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας που να καταλαμβάνει το τρέχον σχολικό έτος ή γ) βεβαίωση μόνιμης κατοικίας. Εάν δεν αποδεικνύεται η διεύθυνση του τόπου συνήθους διαμονής του/της μαθητή/τριας από τα αποδεικτικά στοιχεία του πρώτου εδαφίου, προσκομίζεται κάθε άλλο πρόσφορο αποδεικτικό μέσο, όπως πρόσφατος λογαριασμός ΔΕΚΟ (ενδεικτικά λογαριασμός σταθερής τηλεφωνίας, λογαριασμός ηλεκτροδότησης, λογαριασμός ύδρευσης ή φυσικού αερίου). Στην τελευταία περίπτωση απαραίτητη είναι η προσκόμιση βεβαίωσης ιστορικού μεταβολών στοιχείων φυσικού προσώπου από την πλατφόρμα myAADE της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Τα 12 Γυμνάσια και Λύκεια που θα λειτουργήσουν ως Ωνάσεια Σχολεία το 2025-2026
Με την 18175/Δ6/17.02.2025 (Β΄658) υπουργική απόφαση, από το σχολικό έτος 2025-26 θα λειτουργήσουν δώδεκα (12) σχολικές μονάδες, δηλαδή έξι (6) Γυμνάσια και έξι (6) ΓΕ.Λ., σε έξι (6) δήμους και τέσσερις (4) Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Με υπουργική απόφαση, μετά από εισήγηση της Δ.Ε.ΔΗΜ.Ω.Σ. και γνώμη του Ι.Ε.Π., ορίζεται η σύνδεση μεταξύ των ΔΗΜ.Ω.Σ. Τα συνδεδεμένα ΔΗΜ.Ω.Σ. έχουν κοινό ΕΠ.Ε.Σ.
































