Η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας και η ενεργοποίηση πλατφορμών machine-to-machine (επικοινωνίας μεταξύ μηχανών) εκτιμάται ότι θα στρέψουν περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις στην αξιοποίηση των νέων αυτών εργαλείων, που "στρώνουν το χαλί' σε νέες στρατηγικές μάρκετινγκ, αφού επιτρέπουν τη χαρτογράφηση τής καταναλωτικής συμπεριφοράς των πελατών τους και την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών “κομμένων και ραμμένων” στα μέτρα τους.
Τα παραπάνω προκύπτουν από όσα δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ηλίας Κυριακόπουλος, Head of Business Customer Value Management της WIND Hellas (σ.σ. επικεφαλής Διαχείρισης Αξίας Εταιρικών Πελατών), ενόψει ομιλίας του σε αποψινή εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Το σύγχρονο μάρκετινγκ στις επιχειρήσεις: Καινοτομίες, τεχνολογίες και στρατηγικές».
Την εκδήλωση διοργανώνουν το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB και το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. "Τα Big Data και το μάρκετινγκ είναι άμεσα συνδεδεμένα, γιατί χάρη στα Μεγάλα Δεδομένα έχουμε τα analytics, που ξεχωρίζουν τους πελάτες ανάλογα με τη συμπεριφορά τους, με αποτέλεσμα να μπορούμε να προσφέρουμε tailored-made προϊόντα και υπηρεσίες" σημειώνει ο κ.Κυριακόπουλος.
Μεγάλα σχέδια για τα Μεγάλα Δεδομένα στον ασφαλιστικό κλάδο
Ερωτηθείς αν οι εταιρείες στην Ελλάδα "έχουν πιάσει το νόημα" απαντά ότι προς το παρόν η ελληνική αγορά βρίσκεται αρκετά πίσω σε αυτό το επίπεδο, αφού τα big data και τα analytics χρησιμοποιούνται ουσιαστικά μόνο σε τράπεζες και τηλεπικοινωνιακές εταιρείες και εσχάτως δειλά-δειλά και στις ασφάλειες.
Κατά τον κ.Κυριακόπουλο, οι ασφάλειες είναι κι ένας από τους τομείς όπου τα Big Data και τα analytics εκτιμάται ότι παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί, όπως λέει, λόγω των εξελίξεων στο ασφαλιστικό και τη νοσοκομειακή περίθαλψη ολοένα περισσότεροι άνθρωποι εκτιμάται ότι θα αναζητήσουν στα επόμενα χρόνια λύσεις αποταμιευτικού χαρακτήρα ή συνταξιοδοτικά προγράμματα και τα analytics παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες σε σχέση με το ποιος αναμένεται να αγοράσει κάποιο αποταμιευτικό προϊόν ή ποιος είναι πιθανό να ακυρώσει ένα συμβόλαιο.
Το λιανεμπόριο αποτελεί επίσης έναν τομέα με σημαντική προοπτική, αφού τα Big Data προσφέρουν σημαντικές δυνατότητες σε περιπτώσεις μαζικών αγορών και όπου υπάρχουν μεγάλοι όγκοι δεδομένων για τις καταναλωτικές συμπεριφορές. Βέβαια, για να είναι χρήσιμη μια τέτοια επένδυση, η εταιρεία πρέπει να έχει αρκετά μεγάλο μέγεθος "καθώς το να χρησιμοποιήσεις τέτοιες εφαρμογές σε μια επιχείρηση με δέκα υπαλλήλους δεν έχει νόημα, αφού εκεί αυτό που μετράει είναι η προσωπική επαφή κι αυτό που λέμε customer experience (σ.σ. η εμπειρία του πελάτη)".
Οι μεγάλοι κάνουν outsourcing για τα Μεγάλα Δεδομένα
Προς το παρόν πάντως, οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες, που χρησιμοποιούν σήμερα τέτοια εργαλεία στην Ελλάδα, το κάνουν μέσω outsourcing (ανάθεσης υπηρεσιών σε τρίτους), παρότι η επένδυση στην απόκτηση του δικού τους μόνιμου δυναμικού σε αυτό το κομμάτι θα μπορούσε να είναι επωφελής.
Πόσο γρήγορα μπορεί να κάνει απόσβεση της επένδυσής της μια εταιρεία που αποφασίζει να ποντάρει σε κάτι τέτοιο; "Σε ορισμένες περιπτώσεις η απόσβεση είναι άμεση. Για παράδειγμα, όταν αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούνται από τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες για να προβλέψουν ποιος πελάτης ενδέχεται να φύγει, η απόσβεση είναι άμεση, γιατί υπάρχει το περιθώριο για διορθωτικές κινήσεις που θα κρατήσουν τον πελάτη. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως το segmentation (σ.σ. τμηματοποίηση) της αγοράς, όπου στόχος είναι να δημιουργηθούν υπό σύνολα πελατών με κοινές ανάγκες, ενδιαφέροντα και προτεραιότητες, η απόσβεση είναι πιο μακροχρόνια" σημειώνει ο κ.Κυριακόπουλος.