Σοβαρά ζητήματα σχετικά με την πυρασφάλεια των βαγονιών της Hellenic Train εγείρουν έγγραφα και επιστολές, που έχουν δει το φως το δημοσιότητας μεταξύ των αρμοδίων αρχών, της εταιρίας και φορέων.
Ζητήματα που αφορούν στην περίοδο του δυστυχήματος και πριν από αυτό αλλά και μετά. Το σοβαρότερο όλων είναι ότι το ελληνικό δημόσιο δεν καταβάλλει το ποσό των 3.030 ευρώ σε Γερμανικό πιστοποιημένο εργαστήριο, προκειμένου να γίνουν οι δοκιμές στα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένα τα καθίσματα στα βαγόνια του μοιραίου τρένου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το υλικό τους είναι πυράντοχο ή όχι. Είναι προφανές ότι μία τέτοια εξέταση από εξειδικευμένο εργαστήριο θα έλυνε ζητήματα που αφορούν στην αιτιώδη συνάφεια κάποιων θανάτων με τη φωτιά, η οποία ξέσπασε μετά τη σύγκρουση
Λίγους μήνες μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους και προκάλεσε τον τραυματισμό άλλων 180, τεχνικοί σύμβουλοι οικογενειών θυμάτων είχαν ζητήσει από τον εφέτη ανακριτή να εξεταστούν υλικά βαγονιών για πυρασφάλεια. Εκείνη την περίοδο, κοντά στον Δεκέμβρη του 2023 δεν είχε ακόμη εντοπιστεί ότι διασώζονται 3 καθίσματα από το βαγόνι Β2.
Άλλωστε οι έρευνες όλων γινόταν στο Κουλούρι, στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, όπου ήδη από τις πρώτες ημέρες του δυστυχήματος είχαν αρχίσει να μεταφέρονται βαγόνια και συντρίμμια της σύγκρουσης και άρα να αλλοιώνεται ο χώρος του δυστυχήματος. Παρενθετικά, να σημειωθεί ότι όλες οι σχετικές ενέργειες, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα αλλά και την κοινή λογική, θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί στον τόπο του δυστυχήματος. Με απλά λόγια, εάν η διαχείριση στο πεδίο γινόταν με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που έγινε, τότε ίσως σήμερα γνωρίζαμε τις αιτίες της φωτιάς, της έκρηξης και της πυρόσφαιρας, στοιχεία σημαντικά για το δυστύχημα, καθώς, σύμφωνα με τις περισσότερες τεχνικές εκθέσεις αλλά και με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, υπήρξαν άνθρωποι που επέζησαν της σύγκρουσης και έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά.
Μετά το αίτημα των τεχνικών συμβούλων για τον έλεγχο πυρασφάλειας, ο εφέτης ανακριτής έστειλε το θέμα στην Τροχαία Λάρισας, η οποία με τη σειρά της απέστειλε κάποια δείγματα στην Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης - Κλωστοϋφαντουργίας Ένδυσης και Ινών (ΕΤΑΚΕΙ) για τις σχετικές δοκιμές. Είχε προηγηθεί η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. η οποία είχε απαντήσει ότι δεν έχει τη δυνατότητα παρόμοιων δοκιμών.
Η ΕΤΑΚΕΙ απάντησε τον Ιανουάριο του 2024 επί της χημικής σύστασης των καθισμάτων, δήλωσε όμως αδυναμία για την δοκιμή καύσης των υλικών. Από τις αναλύσεις της ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες εντοπίστηκε στα καθίσματα αραμίδιο, το οποίο είναι υλικό που αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες και καθυστερεί την φωτιά, ωστόσο, εντοπίστηκε και πολυεστέρας, υλικό εύφλεκτο. Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποια παλιά καθίσματα με επένδυση αραμιδίου έχουν επισκευαστεί με απλό ύφασμα χωρίς το υπόστρωμα αραμιδίου ή, ακόμα χειρότερα, με υπόστρωμα πολυεστέρα, αυτό είναι πολύ σοβαρό ζήτημα πυρασφάλειας που θα πρέπει να εξεταστεί άμεσα σε όλα τα βαγόνια που σήμερα χρησιμοποιούνται στον σιδηρόδρομο. Σε κάθε περίπτωση είναι προφανές ότι μία απάντηση από την εταιρία επί των υλικών των καθισμάτων θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη για όλους όσοι χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο στις μετακινήσεις τους.
Στο μεταξύ, σε έρευνες τεχνικών συμβούλων οικογενειών θυμάτων στο Κουλούρι εντοπίστηκαν τα τρία τελευταία καθίσματα στο Β2 βαγόνι, τα οποία δεν είχαν καεί και συνεπώς μπορούσε να γίνει δοκιμή. Για την τελευταία επελέγη από τους τεχνικούς συμβούλους πιστοποιημένο εργαστήριο στη Γερμανία. Η λογική του αιτήματος που κατατέθηκε για την αποστολή δειγμάτων των καθισμάτων στο εργαστήριο της Γερμανίας αφορούσε στην ανάδειξη της αιτιώδους συνάφειας ανάμεσα στους θανάτους επιβατών και στη φωτιά.
Το αίτημα απορρίφθηκε τότε από τον εφέτη ανακριτή, ως αβάσιμο. Μάλιστα, στην απορριπτική του διάταξη επικαλέστηκε τον Κανονισμό Επιτροπής της 18ης Νοεμβρίου 2014, για την πυρασφάλεια τροχαίου υλικού στον σιδηρόδρομο, το οποίο εφαρμόζεται σε κάθε καινούργιο τροχαίο υλικό, όχι όμως σε υφιστάμενο, εκτός εάν πρόκειται για ανακαίνιση ή αναβάθμιση.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Μετά όλα τα παραπάνω οι τεχνικοί σύμβουλοι της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων (ΕΔΑΠΟ) απευθύνθηκε στον Εθνικό Οργανισμό Διευρεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Ο Οργανισμός απέστειλε τα δείγματα στο Γερμανικό εργαστήριο, ωστόσο το ελληνικό δημόσιο δεν έχει ακόμη καταβάλλει το ποσό των 3.030 ευρώ (!!!!) προκειμένου να γίνει η δοκιμή, προκειμένου να διαπιστωθεί η επίδοση των υλικών των καθισμάτων των βαγονιών σε ζητήματα πυρασφάλειας. Το αξιοσημείωτο είναι ότι, 2,5 περίπου χρόνια μετά το πολύνεκρο δυστύχημα το θέμα της πυρασφάλειας παραμένει «ανοιχτό».
«Ανοιχτό» παραμένει και το ερώτημα για το αν υπάρχει διαδικασία περιοδικού ελέγχου και πιστοποίησης σε θέματα πυροσφάλειας των βαγονιών, ειδικά εάν λάβει κάποιος υπόψη ότι τα ελληνικά βαγόνια δεν κυκλοφορούν στην Ιταλία, όπου οι όροι πυροσφάλειας είναι κατά πολύ αυστηρότεροι.




























