Η παιδική υπέρταση εμφανίζει σημαντική αύξηση, κάτι που σε μεγάλο βαθμό συμβαδίζει με την επιδημία της παιδικής παχυσαρκίας. Όμως οι επιπτώσεις της στον εγκέφαλο δεν έχουν μελετηθεί τόσο όσο στους ενηλίκους, στους οποίους είναι ήδη γνωστό ότι η υψηλή πίεση επιβαρύνει τον εγκέφαλό τους.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Μαρκ Λάντε της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό παιδιατρικής "Journal of Pediatrics", συνέκριναν δύο ομάδες παιδιών και εφήβων δέκα έως 18 ετών, αποτελούμενες από 75 άτομα η κάθε μία.
Η μία ομάδα είχε διαγνωσθεί με υπέρταση πρόσφατα, ενώ η άλλη δεν είχε τέτοιο πρόβλημα. Και οι δύο ομάδες κλήθηκαν να κάνουν τα ίδια γνωσιακά-νοητικά τεστ (μνήμης, ταχύτητας σκέψης, λεκτικής ικανότητας κ.α.).
Διαπιστώθηκε ότι όσοι νέοι είχαν υπέρταση, εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις, έχοντας χειρότερη μνήμη, μεγαλύτερη δυσκολία συγκέντρωσης της προσοχής, οργανωμένης σκέψης κ.α. Πάντως οι διαφορές δεν ήσαν μεγάλες, ενώ οι επιδόσεις και των δύο ομάδων κινούνταν γενικά εντός των φυσιολογικών ορίων.
Οι επιστήμονες επεσήμαναν ότι τα υπερταστικά παιδιά δεν έχουν έκπτωση νοητικών λειτουργιών, απλώς αποδίδουν λιγότερο καλά σε σχέση με τα παιδιά χωρίς υπέρταση. Αυτό πάντως θα μπορούσε να τους φέρει σε μειονεκτική θέση στο σχολείο ή αργότερα στην αγορά εργασίας.
Όπως είπε ο Λάντε, προς το παρόν παραμένει άγνωστο κατά πόσο στον εγκέφαλο των υπερτασικών παιδιών συμβαίνουν νευροβιολογικές αλλαγές, που θα μπορούσαν να εξηγήσουν τη σχετική υστέρησή τους στα τεστ. Το ζήτημα αυτό απαιτεί έρευνα με τεχνικές εγκεφαλικής απεικόνισης και θα μελετηθεί στο μέλλον. Θα εξετασθεί επίσης κατά πόσο η θεραπεία με αντιυπερτασικά φάρμακα, σωστή διατροφή ή σωματική άσκηση βελτιώνει τις επιδόσεις των παιδιών.
Επίσης παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά με διαταραχές ύπνου έχουν συχνότερα υπέρταση. Μια πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι το 3,5% των παιδιών ηλικίας τριών έως 18 ετών πάσχουν από υπέρταση.
Σύνδεσμος: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση:
http://www.jpeds.com/article/S0022-3476