Σαρωτικές αλλαγές στα ΚΕΔΑΣΥ προανήγγειλε η αρμόδια Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, στο πλαίσιο της ευρύτερης πρωτοβουλίας για διευκόλυνση των μαθητών στην διάγνωση, αξιολόγηση και διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών.
Τα ΚΕΔΑΣΥ είναι τα αρμόδια Κέντρα που αναλαμβάνουν τη διαδικασία διάγνωσης, αξιολόγησης και πιστοποίησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών. Παρά τον εκσυγχρονισμό αυτών των κέντρων, οι γονείς παραπονιούνται εντόνως ότι η διαδικασία διάγνωσης από την ώρα που θα καταθέσουν την αίτηση μέχρι την ώρα που θα περάσουν τα παιδιά τους από αξιολόγηση μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 3 χρόνια λόγω φόρτου εργασίας των κέντρων από την μεγάλη προσέλευση των γονιών. Η κατάσταση αυτή οδήγησε το Υπουργείο στη λήψη μέτρων και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των ΚΕΔΑΣΥ στο πλαίσιο της διευκόλυνσης των γονέων και του εξορθολογισμού των διαδικασιών ώστε να μειωθεί η χρονοβόρα αναμονή για τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών. Μάλιστα το ζήτημα της μείωσης του χρόνου αναμονής είναι ουσιώδες αν λάβουμε υπόψιν μας την επισήμανση των ειδικών παιδαγωγών ότι όσο πιο έγκαιρη είναι η ανίχνευση των δυσκολιών και η παρέμβαση, τόσο περισσότερο προλαμβάνεται η άμβλυνση των δυσκολιών.
Κεντρικός άξονας των αλλαγών που αποσκοπούν στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι η ενίσχυση της παρουσίας των διεπιστημονικών ομάδων στα σχολεία. Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν, προωθείται η ένταξη εννέα σύγχρονων αξιολογικών εργαλείων που για πρώτη φορά θα αφορούν όλες τις επιστημονικές ειδικότητες των ΚΕΔΑΣΥ, τα μέλη των Διεπιστημονικών Ομάδων αποκτούν τη δυνατότητα να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τακτικές επισκέψεις στις σχολικές μονάδες ευθύνης τους για υποστήριξη τόσο των μαθητών/τριών όσο και της σχολικής κοινότητας. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί Ψηφιακή Πλατφόρμα στην οποία θα κατατίθενται τα αιτήματα αξιολόγησης αλλά και ο ηλεκτρονικός φάκελος του μαθητή. Κάθε μέλος των Διεπιστημονικών Ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ θα αναρτά τα αποτελέσματα της αξιολόγησής του και τις προτάσεις υποστήριξης. Η ψηφιακή πλατφόρμα θα περιλαμβάνει επίσης πρωτόκολλα για τη λειτουργία των ΚΕΔΑΣΥ και την έκδοση Αξιολογικών Εκθέσεων με κοινά κριτήρια και κοινές διαδικασίες. Τέλος, στην ίδια πλατφόρμα θα αναρτάται η Αξιολογική Έκθεση του ΚΕΔΑΣΥ και το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης κάθε μαθητή με αναπηρία ή εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, σε πρώτο επίπεδο θα εξοπλιστούν με το αναγκαίο τεχνολογικό υλικό τα 71 υφιστάμενα ΚΕΔΑΣΥ. Με απόφαση που έχει υπογραφεί ήδη τα ΚΕΔΑΣΥ εντάσσονται στο πρόγραμμα διάθεσης υπολογιστών, laptop και λοιπών υποστηρικτικών μέσων, συνολικού προϋπολογισμού 2.800.000 ευρώ.
Σε δηλώσεις της η Σοφία Ζαχαρακή ανέφερε ότι «H καλύτερη και άμεση συνεργασία των ομάδων ΚΕΔΑΣΥ με τους εκπαιδευτικούς, που γνωρίζουν τα παιδιά, τις ανάγκες τους αλλά πολλές φορές και την καθημερινότητα της οικογένειας είναι κομβικής σημασίας. Η δυνατότητα που δίνεται η αξιολόγηση να γίνεται μέσα στο σχολείο θα επιλύσει και το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες όταν πρέπει να μετακινηθούν για να βρεθούν σε κάποιο ΚΕΔΑΣΥ μακριά από το χώρο κατοικίας τους.»