Οικονομία

«Εκνευρισμός» για την αντλία: «Βουτιά» διεθνώς για το πετρέλαιο, με το... σταγονόμετρο η μείωση της βενζίνης στην Ελλάδα

«Εκνευρισμός» για την αντλία: «Βουτιά» διεθνώς για το πετρέλαιο, με το... σταγονόμετρο η μείωση της βενζίνης στην Ελλάδα Φωτογραφία: EUROKINISSI
Ενώ οι τιμές διυλιστηρίου στα καύσιμα έχουν πέσει αισθητά τις τελευταίες ημέρες, η μείωση δεν «αποτυπώνεται» αντιστοίχως και στην αντλία των πρατηρίων.

Ειδικότερα, η τιμή της (αμόλυβδης 95 οκτανίων) βενζίνης στα πρατήρια βρίσκεται κάτω από το... ψυχολογικό όριο των δύο ευρώ ανά λίτρο, δίνοντας μια ανάσα στους οδηγούς που χρησιμοποιούν καθημερινά τα οχήματά τους.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, πανελλαδικά χθες, Δευτέρα 28 Νοεμβρίου, η μέση τιμή λιανικής πώλησης της αμόλυβδης 95 οκτ. ήταν στα 1,989 ευρώ.  

Σήμερα δε, στα βενζινάδικα της πρωτεύουσας, υπάρχουν τιμές και λίγο κάτω από 1,80 ευρώ ανά λίτρο. 

pinakas.fuel

Ωστόσο, η εικόνα είναι διαφορετική εάν ρίξει κανείς μια ματιά στις τιμές διυλιστηρίου όπως τις δημοσιοποιεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ). Συγκεκριμένα, σήμερα, Τρίτη 29 Νοεμβρίου, για την Αττική, η τιμή της αμόλυβδης είναι στα 1,441,188 ευρώ ανά λίτρο.

Όπως διαπιστώνει κανείς κάνοντας μια γρήγορη σύγκριση, μόνο για την βενζίνη, υπάρχει ένα «χάσμα» γύρω στα 50 λεπτά ανά λίτρο από την τιμή χονδρικής μέχρι το ποσό που πληρώνει ο οδηγός στο βενζινάδικο. Και πολλοί βέβαια εύλογα αναρωτιούνται γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά. 

Εδώ, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η τιμή χονδρικής που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της ΠΟΠΕΚ, είναι χωρίς τον ΦΠΑ (24%), καθώς απευθύνεται στους επαγγελματίες πρατηριούχους. Μέχρι να φτάσει στην.. τσέπη του οδηγού, παρεμβάλλεται ακόμη και το μεταφορικό κόστος, το οποίο βαρύνει την κτήση από τους πρατηριούχους, όπως φυσικά και το κέρδος των πρατηριούχων.

Αντίστοιχα, υπάρχει... απόκλιση παρατηρεί κανείς και στα άλλα καύσιμα όπως είναι το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η χονδρική τιμή στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι σήμερα στα 810,654 ευρώ ανά λίτρο ενώ χθες πανελλαδικά η μέση τιμή που αγόραζαν το ντίζελ θέρμανσης τα νοικοκυριά ήταν στα 1,193 ευρώ ανά λίτρο.

venz.xondriki

Σε πτωτική τροχιά η τιμή του πετρελαίου διεθνώς

Να σημειωθεί ότι σε διεθνές επίπεδο, οι τιμές του πετρελαίου κυμαίνονται κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι. Χθες, το πετρέλαιο μπρεντ υποχώρησε 3,1% και η τιμή του διαμορφώθηκε στα 81,05 δολάρια το βαρέλι (η χαμηλότερη τιμή από τις 4 Ιανουαρίου) ενώ σήμερα η τιμή του μπρεντ διαμορφώνεται στα 85,05 δολάρια το βαρέλι. Προφανώς, παίζει σημαντικό ρόλο το lockdown στην Κίνα καθώς η χώρα θεωρείται βαρόμετρο για τη ζήτηση. 

Βέβαια, αυτό που κάνει πολλούς να αναρωτιούνται είναι πως όταν το πετρέλαιο πέφτει στις διεθνείς αγορές, η αντίστοιχη μείωση «αργεί» να φανεί στην αντλία. Αντίθετα, όταν ανεβαίνει το πετρέλαιο, τότε η αύξηση «εμφανίζεται» πολύ πιο γρήγορα στην τσέπη του οδηγού. Και δεν αναφερόμαστε στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, όπου πράγματι τα πρατήρια δεν μπορούν να προμηθεύονται καύσιμα καθημερινά, αλλά ακόμη και στην Αττική όπου η τροφοδοσία είναι πολύ πιο εύκολη...

Απάντηση της ΠΟΠΕΚ

«Με έκπληξη διαβάσαμε στο ηλεκτρονικό μέσο ενημέρωσης Dnews το άρθρο με τίτλο "Εκνευρισμός" για την αντλία, όπου αναφέρεται κυρίως στην διαπίστωση του «χάσματος» γύρω στα 50 λεπτά ανά λίτρο από την τιμή χονδρικής της αμόλυβδης έως του ποσού που πληρώνει ο οδηγός στο βενζινάδικο. Μάλιστα “πολλοί αναρωτιούνται γιατί υπάρχει αυτή η «διαφορά» Είμαστε πρόθυμοι να εξηγήσουμε την διαφορά και όποια άλλη απορία γεννιέται για την ορθή αποτύπωση της αγοράς καυσίμων, σε κάθε άρθρο, εφόσον μας ζητηθεί αλλά και εκ των υστέρων, όπως στην παρούσα περίπτωση. 

Η τιμή χονδρικής που δημοσιεύεται και όπως διευκρινίζεται στην ιστοσελίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), είναι χωρίς τον ισχύοντα στην Ελλάδα φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) 24%, καθώς απευθύνεται στους επαγγελματίες πρατηριούχους.<br>Συνεπώς η σύγκριση χονδρικής άνευ ΦΠΑ με την λιανική η οποία περιλαμβάνει τον αντίστοιχο ΦΠΑ είναι άτοπη. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι διέφυγε της προσοχής του συντάκτη αυτή η σημαντική παράμετρος και δεν έγινε σκόπιμα προκειμένου να δημιουργηθούν λανθασμένες εντυπώσεις σε βάρος των οικογενειαρχών πρατηριούχων. 

Επίσης, σαφώς, παρεμβάλλεται και το μεταφορικό κόστος, το οποίο βαρύνει την κτήση από τους πρατηριούχους. Να συμπληρώσουμε δε, ότι η χώρα μας που έχει πάρα πολλές νησιωτικές περιοχές πέραν του γεγονότος ότι δεν προμηθεύονται συχνά καύσιμα έχουν και τεράστιο μεταφορικό κόστος που συμπεριλαμβάνεται στην μέση τιμή της χώρας, γεγονός που δεν συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Συν τοις άλλοις, είναι παράλογο να συγκρίνει κάποιος και πόσο μάλλον ένα έμπειρο ειδησεογραφικό μέσο την μέση λιανική τιμή ημέρας της χώρας με την τιμή των διυλιστηρίων σε περιόδους έντονης διακύμανσης των τιμών, καθώς υπάρχουν πάρα πολλές περιοχές της χώρας, που τα πρατήρια προμηθεύονται καύσιμα κάθε επτά η και δέκα ημέρες.

Δίκαιο είναι σε τέτοιες περιπτώσεις να λαμβάνεται υπόψη ότι η ίδια χρονοκαθυστέρηση στην προσαρμογή τιμών συμβαίνει και όταν οι τιμές καυσίμων έχουν έντονη ανοδική πορεία.<br>Πώς στηρίζουμε αυτά τα πρατήρια, που ακόμα και με λιγοστές καταναλώσεις, ή και σε απομακρυσμένες περιοχές προσπαθούν να επιβιώσουν; Με την ταμπέλα του «ακριβός» Μπορεί κάποιος να μας πει πόσο θεωρεί ότι πρέπει να είναι το εύλογο κέρδος του πρατηριούχου;<br>Μήπως αυτό το μηδενικό που διαφημίζεται ως φτηνό και εσωκλείει ανομία, νοθεία, κλοπή;<br>Σας προτρέπουμε να δείτε ότι όσα πρατήρια συνελήφθησαν το τελευταίο χρονικό διάστημα να παρανομούν και σφραγίστηκαν όλα διέθεταν καύσιμα σε αδικαιολόγητα φτηνές τιμές.

“Εκνευρισμό” στους πολίτες δεν προκαλούν οι τιμές των οικογενειαρχών πρατηριούχων, όσο κι αν αυτό τεχνηέντως καλλιεργείται, αλλά οι αμείωτοι διπλοί φόροι (ΕΦΚ & ΦΠΑ) που εξακολουθούμε να πληρώνουμε παρά την ενεργειακή κρίση, η κατάταξη της Ελλάδας ως πρωταθλήτριας ακρίβειας στα καύσιμα, η μη πάταξη της παραβατικότητας- λαθρεμπορίας, που στερεί από το κράτος και τους Έλληνες πολίτες εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η αγορά των καυσίμων στα νόμιμα λειτουργούντα πρατήρια λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στις αυξομειώσεις των τιμών, όπως άλλωστε δείχνουν τα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης.<br>Θα περιμέναμε από όσους αναλύουν τις τιμές στην αγορά καυσίμων να παρατηρήσουν ότι για πρώτη φορά σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε η Ελλάδα πέρασε στην πρώτη θέση της ακρίβειας στην αμόλυβδη βενζίνη στις τιμές που δεν συμπεριλαμβάνουν τους φόρους, διότι όπως προφανώς θα γνωρίζετε μέχρι τώρα υπήρχε η δικαιολογία των υπερβολικών φόρων που πράγματι υπάρχουν.

Με εκτίμηση Για το Διοικητικό Συμβούλιο

O Πρόεδρος Κιουρτζής Θεμιστοκλής

Ο Γ. Γραμματέας Μαυράκης Ιωάννης»