Life

Τι χρώμα τελικά έχει το «μαύρο κουτί» στα αεροπλάνα;

Τι χρώμα τελικά έχει το «μαύρο κουτί» στα αεροπλάνα; Φωτογραφία: unsplash
Όταν ακούμε το «μαύρο κουτί» στα αεροπλάνο, η σκέψη μας πάει κατευθείαν ότι όντως θα έχει μαύρο χρώμα. Και όμως όχι. Τι χρώμα έχει τελικά και σε τι χρησιμεύει;

Παρότι ο όρος «μαύρα κουτιά» είναι ευρέως διαδεδομένος για να περιγράψει τις συσκευές καταγραφής δεδομένων πτήσης (FDR) και εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο (CVR), η παρατήρηση ότι ο όρος είναι παρωχημένος και λανθασμένος είναι σωστή.

Οι συσκευές αυτές πράγματι βαφτίζονται με έντονο πορτοκαλί χρώμα, και αυτό γίνεται με σκοπό την εύκολη αναγνώρισή τους μετά από αεροπορικό δυστύχημα.

Συνήθως, η πρακτική αυτή ακολουθείται για να διευκολυνθεί η εντοπισμός και η ανάκτησή τους σε περίπτωση αεροπορικών περιστατικών.

Ναι, ο όρος «μαύρο κουτί» χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τη Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Τότε, οι βρετανικές αεροπορικές συσκευές πλοήγησης όπως το ραδιόφωνο και το ραντάρ τοποθετούνταν σε αεροσκάφη μάχης.

Οι στρατιωτικοί σκέφτηκαν ότι το να βάφονται οι συσκευές αυτές με μαύρο χρώμα θα τις έκανε λιγότερο προσδιορίσιμες από τον εχθρό σε περίπτωση πτώσης του αεροσκάφους.

Στη συνέχεια, ο όρος εξαπλώθηκε και χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τις συσκευές καταγραφής δεδομένων πτήσης και εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο των αεροσκαφών.

Τα αεροσκάφη έχουν δύο μαύρα κουτιά

Τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με δύο «μαύρα κουτιά», ένα Flight Data Recorder (FDR) και ένα Cockpit Voice Recorder (CVR). Το FDR καταγράφει το ιστορικό της πτήσης μέσω ηλεκτρονικών δεδομένων που συλλέγονται πολλές φορές το δευτερόλεπτο, ενώ το CVR καταγράφει τον θόρυβο στο πιλοτήριο, συμπεριλαμβανομένων των συνομιλιών και των λέξεων των πιλότων.

Αυτές οι δύο συσκευές αποθηκεύουν το ιστορικό της πτήσης, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα σε περίπτωση συντριβής για να προσδιορίσει τι πήγε στραβά.

Η ύπαρξη FDR και CVR σε αεροσκάφη επιβάλλεται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Εθνών (ICAO). Η ICAO, με έδρα το Μόντρεαλ του Κεμπέκ του Καναδά, επιβλέπει τις αεροπορικές μεταφορές για να διασφαλίσει ότι η διαχείρισή τους γίνεται με ασφάλεια και τάξη.

ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) καθορίζει τα πρωτόκολλα για τις έρευνες αεροπορικών ατυχημάτων. Αυτές οι έρευνες διεξάγονται από τις αρμόδιες αρχές ασφάλειας των αεροπορικών μεταφορών σε χώρες που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία (Convention on International Civil Aviation).

Πρέπει να είναι ανθεκτικά και μετά από μια συντριβή αεροπλάνου

Σύμφωνα με τους κανόνες του ICAO, τα μαύρα κουτιά στα αεροσκάφη πρέπει να κατασκευάζονται από ανοξείδωτο χάλυβα ή τιτάνιο και να αντέχουν σε κρούση υψηλής ταχύτητας 3.400 Gs.

Πρέπει επίσης να μπορούν να επιβιώσουν σε θερμοκρασίες έως και 2000 βαθμούς Φαρενάιτ για τουλάχιστον μισή ώρα. Από το 1967, η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA) στις Ηνωμένες Πολιτείες ζήτησε όλα τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη και ορισμένα μικρότερα εμπορικά, εταιρικά και ιδιωτικά αεροσκάφη να είναι εξοπλισμένα με καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR) και συσκευή εγγραφής στο πιλοτήριο φωνής (VCR).