Ένα φορτηγό πλοίο δέχτηκε επίθεση από βλήμα άγνωστης προέλευσης στις ακτές του Ομάν την Πέμπτη, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ.
Από την επίθεση προκλήθηκαν ζημιές στη γέφυρα του πλοίου αλλά δεν υπήρξαν τραυματίες ή περιβαλλοντική ζημιά σύμφωνα με την UKMTO.
Το βρετανικό πρακτορείου ελέγχου για τη θαλάσσια ασφάλεια ανέφερε πως το περιστατικό σημειώθηκε στις 17:10 μ.μ. σχεδόν 7,5 ναυτικά μίλια από την νοτιοανατολική ακτή του Νταχίτ, στο Ομάν.
«Ένα φορτηγό πλοίο χτυπήθηκε στα πάγια από άγνωστης προέλευσης βλήμα, προκαλώντας ζημιά στη γέφυρα» ανέφερε το UKMTO. Το πλοίο ενημέρωσε ότι όλα τα μέλη του πληρώματος ήταν ασφαλή και δεν υπήρξε περιβαλλοντική ζημιά.
{https://x.com/UK_MTO/status/2070160682264269241}
Η επίθεση έγινε αφού οι Φρουροί της Επανάστασης προειδοποίησαν τα πλοία ότι δεν θα μπορούν να διασχίζουν τα Στενά του Ορμούζ εκτός και αν έχουν άδεια από το Ιράν.
Η Ship & Bunker ανέφερε ότι το η κυκλοφορία των πλοίων στο Στενό του Ορμούζ κοντά στο Ομάν συνεχιζόταν ομαλά παρά την προειδοποίηση.
Προειδοποιούν οι Φρουροί της Επανάστασης
Οι Φρουροί της Επανάστασης, το επίλεκτο σώμα του στρατού του Ιράν, προειδοποίησαν σήμερα τα πλοία που βρίσκονται στα Στενά του Ορμούζ να μην αποπειραθούν να το διασχίσουν χωρίς την άδειά τους και απείλησαν όσα πλοία δεν συμμορφωθούν με «κατάλληλα μέτρα».
Το μέλλον των Στενών, μια στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδός για το εμπόριο την οποία το Ιράν έχει αποκλείσει μετά το ξέσπασμα του πολέμου στις 28 Φεβρουαρίου, αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα στις συνομιλίες Ουάσινγκτον- Τεχεράνης.
Το Ιράν εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής «τελών» για τη διέλευση από τα Στενά, κάτι που δεν ίσχυε πριν από τον πόλεμο, ενώ οι ΗΠΑ είναι αντίθετες σε αυτό, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «διεθνή θαλάσσια οδό», αν και τα ύδατα του στενού συνορεύουν με τις ιρανικές ακτές και αυτές του Ομάν.
«Η μόνη εξουσιοδοτημένη διαδρομή για διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ είναι αυτή που έχει ανακοινωθεί από την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», ανέφεραν οι Φρουροί της Επανάστασης. Οποιαδήποτε διέλευση χωρίς την άδεια του Ιράν θεωρείται «απαράδεκτη και επικίνδυνη» και θα ληφθούν «τα κατάλληλα μέτρα», τόνισαν σε ανακοίνωσή τους, στην οποία καταγγέλλουν «την ανακοίνωση από κάποιες αρχές μια νέας θαλάσσιας διαδρομής».
Το Ορμούζ είναι μια στενή πλωτή οδός, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, που χωρίζει το Ιράν και το Ομάν. Οι μόνες διελεύσεις που επιτρέπονται από το Ιράν είναι μέσω ενός διαδρόμου που εκτείνεται κατά μήκος των ακτών του.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Το πρωτόκολλο συμφωνίας το οποίο υπέγραψαν Τεχεράνη και Ουάσινγκτον για τον τερματισμό του πολέμου προβλέπει τη διέλευση των εμπορικών πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ χωρίς τέλη «μόνο για 60 ημέρες». Το κείμενο προσθέτει ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν θα λάβει μέτρα, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, για να εγγυηθεί την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων».
Την Τρίτη το Ιράν και το Ομάν ανακοίνωσαν ότι θα εξετάσουν το «ποσό» που θα μπορούσε να επιβάλλεται για τις υπηρεσίες που συνδέονται με τη διαχείριση των Στενών.
Από την πλευρά του ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών, Μάρκο Ρούμπιο, που πραγματοποιεί περιοδεία στην περιοχή του Κόλπου, τόνισε την Τρίτη ότι η Ουάσινγκτον δεν θα δεχθεί την επιβολή διοδίων ή τελών στα Στενά του Ορμούζ.
Με πληροφορίες από AFP, ΑΠΕ































