Η Ευρωβουλή έδωσε το «πράσινο φως» για τη βελτίωση της διαχείρισης του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου με περισσότερες απευθείας πτήσεις, λιγότερες καθυστερήσεις και στήριξη της κλιματικής ουδετερότητας.
Η μεταρρύθμιση των κανόνων του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού ενισχύει τα εθνικά σχέδια επιδόσεων για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας και θα συμβάλλει στη βελτίωση της διαχείρισης του εναέριου χώρου της ΕΕ. Αυτά τα σχέδια θα έχουν δεσμευτικούς στόχους και κίνητρα, προκειμένου οι πτήσεις να γίνουν περισσότερο αποδοτικές και φιλικές προς το περιβάλλον.
Επίσης, θα συσταθεί ανεξάρτητη συμβουλευτική επιτροπή επανεξέτασης των επιδόσεων, η οποία θα συνδράμει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη της ΕΕ στη λήψη αποφάσεων σχετικά με την εφαρμογή των σχετικών σχεδίων. Η Κομισιόν θα εγκρίνει στόχους επιδόσεων της ΕΕ σε ό,τι αφορά στη χωρητικότητα, την οικονομική αποδοτικότητα, τους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, οι οποίοι θα επανεξετάζονται τουλάχιστον ανά τριετία.
Στους κανόνες συμπεριλαμβάνεται διάταξη η οποία αναθέτει στην Κομισιόν την αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο τα τέλη αεροναυτιλίας που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες- ή ιδιώτες φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών- θα μπορούσαν να τους ενθαρρύνουν να γίνουν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον.
Κομβικό αίτημα των ευρωβουλευτών στις διαπραγματεύσεις ήταν και η ενθάρρυνση του ανταγωνισμού στην αγορά υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη δυνατότητα οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας να προμηθεύονται άλλες σχετικές υπηρεσίες, όπως υπηρεσίες επικοινωνίας, μετεωρολογικών ή αεροναυτικών πληροφοριών, υπό συνθήκες ελεύθερης αγοράς.
Τα κράτη- μέλη «μπλοκάρουν» έναν πραγματικά ενιαίο εναέριο χώρο
«Η μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε σήμερα αποτελεί βήμα προόδου για την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης, τη δημιουργία αποτελεσματικότερων ελέγχων και την καλύτερη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, όπως και για τη μείωση του κόστους και των εκπομπών αερίων μέσω συντομότερων και ασφαλέστερων πτήσεων», επεσήμανε ο συνεισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γενς Γκιεσέκε.
«Τα οφέλη θα είναι αισθητά για όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και ιδίως για τους Ευρωπαίους πολίτες. Ωστόσο, η δημιουργία ενός πραγματικά ενιαίου ευρωπαϊκού εναέριου χώρου παραμένει μπλοκαρισμένη από τα κράτη μέλη, τα οποία εμφανίζονται απρόθυμα να εγκαταλείψουν τις εθνικές τους εξουσίες για το κοινό καλό», συμπλήρωσε και κάλεσε τα κράτη να εφαρμόσουν εποικοδομητικά τη μεταρρύθμιση.
«Σήμερα, ο εναέριος χώρος της Ευρώπης είναι σαν ένα μεγάλο παζλ με κάθε χώρα να έχει το δικό της κομμάτι, αλλά δυστυχώς δεν ταιριάζουν όλα μεταξύ τους. Αυτό οδηγεί σε παρακάμψεις, χρόνους αναμονής και περιττά κόστη. Το 2023, σχεδόν τρεις στις δέκα πτήσεις καθυστέρησαν περισσότερο από 15 λεπτά. Οι νέοι κανόνες θα καταστήσουν τις αερομεταφορές ασφαλέστερες, πιο συνεπείς και πιο φιλικές προς το κλίμα», επεσήμανε από την πλευρά του ο συνεισηγητής Γιόχαν Ντάνιελσον.
Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Αν και οι περισσότερες διατάξεις θα εφαρμοστούν από αυτή την ημερομηνία, κάποιες (π.χ. οι κυρώσεις για παράβαση των νέων κανόνων και η ανεξαρτησία των εθνικών εποπτικών αρχών) θα καταστούν δεσμευτικές δύο χρόνια αργότερα.



























