Ελλάδα

Ρωγμές στις ράγες του μετρό

Ρωγμές στις ράγες του μετρό
Οι ρωγμές είναι σε μήκος άνω των 32 χιλιομέτρων στις γραμμές 2 και 3 του μετρό. Η Διοίκηση προχωρεί σε κατεπείγουσες αντικαταστάσεις.

Ρωγμές εντοπίζονται στις ράγες του μετρό σε σημεία στα οποία κατά την τελευταία τριετία «έχουν καταγραφεί σημαντικές αστοχίες», ενώ λόγω του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου εκτιμάται ότι «σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών».

Όπως γράφουν σήμερα «Τα Νέα» σε κατεπείγουσες – πλην όμως καθυστερημένες – αντικαταστάσεις σιδηροτροχιών συνολικού μήκους άνω των 32 χιλιομέτρων στις γραμμές 2 και 3 του δικτύου μετρό της Αθήνας, που εμφανίζουν ρωγμές και φθορές, προχωρεί η διοίκηση της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).

Σύμφωνα με την εφημερίδα, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα και να διατηρηθεί το επίπεδο της ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών, η ΣΤΑΣΥ εφαρμόζει ήδη προληπτικές βραδυπορίες (ταχύτητες κίνησης των συρμών με 40-60 χιλιόμετρα/ώρα) σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου. Ωστόσο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται επιπλέον καθυστερήσεις στα δρομολόγια του μετρό, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει και έλλειψη συρμών.

Από την προκήρυξη του έργου για την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών (στις 30/10/2024) προκύπτει ότι εδώ και τρία χρόνια εντοπίστηκαν σημαντικές αστοχίες και βλάβες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη αντιμετωπιστεί.

Μεταξύ άλλων, στον σχετικό διαγωνισμό της ΣΤΑΣΥ αναφέρεται: «Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν από περίπου 3 έτη μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών. Από τις μετρήσεις φθοράς και τη διενέργεια Μη Καταστροφικών Ελέγχων (υπέρηχοι, δινορεύματα) που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της ΤΔ 074/19 σύμβασης, καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες – βλάβες στις σιδηροτροχιές, όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου των σιδηροτροχιών (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες-πλάγιες φθορές υλικού. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν περίπου 5.400 μέτρα σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή και στο gauge corner (γωνία μέτρησης), βάθους >5 mm έως 8 mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα. Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 μέτρα σιδηροτροχιών με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6 mm (με όριο αντικατάστασης τα 10 mm)», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν εφαρμοστεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες-φθορές περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40 έως 60 km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 km/h.

«Ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο καθένας) και εκτιμάται ότι υπό το πρίσμα των δεδομένων σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΣΤΑΣΥ, επισημαίνοντας: «Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80 km/h».

Η απάντηση της ΣΤΑΣΥ

Απάντηση στο δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» δίνει με ανακοίνωση της η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ τονίζοντας πως απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.

Ταυτόχρονα τονίζει πως ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα με ανακοίνωσή της αναφορικά με την προκήρυξη των διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς στο Μετρό, διευκρινίζει, ότι:

  • Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.
  • Όπως αναφέρεται και στη σχετική προκήρυξη, που έχει δημοσιεύσει η ΣΤΑ.ΣΥ, η εταιρεία κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα - και όχι μόνο προ 3ετίας - μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Καταδεικνύουν δε, την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου.
  • Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.
  • Τα δρομολόγια εκτελούνται σύμφωνα με το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, που είναι σε ισχύ, χωρίς να έχουν επηρεαστεί οι συχνότητες αυτών και να προκαλούνται καθυστερήσεις.
  • Η ΣΤΑ.ΣΥ, απαντώντας στα ερωτήματα που εγείρει το δημοσίευμα για την ασφάλεια στο δίκτυο του Μετρό, απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.