Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος παρουσίασε τα βασικά σημεία που αφορούν στην διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων του εξωτερικού και στην απλούστευση των εκλογικών διαδικασιών και υπενθύμισε:
- Για να γίνει νόμος ο τρόπος άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων του εξωτερικού πρέπει να υπερψηφιστεί από 200 βουλευτές (Σύνταγμα άρθρο 51 παρ. 4)
- Αντιθέτως με τα ισχύοντα για τον εκλογικό νόμο, η μη συγκέντρωση της απαιτούμενης πλειοψηφίας δεν μεταθέτει την εφαρμογή του στις μεθεπόμενες εκλογές.
- Αν δεν συγκεντρωθούν 200 ψήφοι δεν ισχύει ο νόμος σε καμία εκλογική αναμέτρηση
Ο κ. Θεοδωρικάκος υπενθύμισε ότι η αρχική πρόταση της κυβέρνησης περιελάμβανε:
-Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους έχουν όλοι οι εκλογείς οι οποίοι διαμένουν μόνιμα ή προσωρινά εκτός επικρατείας την ημέρα των εκλογών
-Αφορά εθνικές εκλογές, ευρωεκλογές και εθνικά δημοψηφίσματα
-Η ψηφοφορία γίνεται με επιστολική ψήφο όπως προκρίνεται ως βέλτιστος τρόπος στο Σύνταγμα
-Ο εκλογέας επιλέγει μεταξύ των ψηφοδελτίων επικρατείας των κομμάτων
-Η επιστολική ψήφος έδινε τη δυνατότητα είτε στην παρούσα φάση είτε στο μέλλον να υπολογίζεται η ψήφος του εκλογέα στην βασική εκλογική του περιφέρεια εντός Ελλάδας ή ακόμα και επιλογής υποψηφίου βουλευτή
- Σε κάθε περίπτωση, η ψήφος του εκλογέα θα μετράει ισότιμα για τον υπολογισμό του τελικού αποτελέσματος και επομένως για την συνολική κατανομή και των 300 εδρών
Επανέλαβε τα σημεία της συμφωνίας της Διακομματικής Επιτροπής, τα οποία είναι:
1. Αυτοπρόσωπη παρουσία σε ειδικά εκλογικά τμήματα τα οποία μπορεί να είναι σε πρεσβείες, προξενεία, κτήρια ελληνικών κοινοτήτων ή άλλα δημόσια κτήρια του κράτους όπου διεξάγεται η ψηφοφορία
2. Η ψήφος των εκτός Ελλάδας εκλογέων υπολογίζεται κανονικά και ισότιμα στο συνολικό αποτέλεσμα και επομένως για την κατανομή των 300 εδρών.
3. Το ψηφοδέλτιο Επικρατείας αυξάνεται από 12 σε 15. Οι εκλογείς του εξωτερικού ψηφίζουν το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα να επιλέξουν εφόσον επιθυμούν έναν ή περισσότερους εκπροσώπους των εκτός Ελλάδας εκλογέων.
4. Για να έχει δικαίωμα ένας εκλογέας να εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους πρέπει τα τελευταία 35 έτη να έχει ζήσει 2 έτη στην Ελλάδα και να έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου
5. Να γίνει η σχετική τροποποίηση του άρθρου 54 του Συντάγματος και να είναι δυνατή η θέσπιση περιορισμών για τη διευκόλυνση των εκλογέων του εξωτερικού, διαδικασία η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Στη συνέχεια υπουργός Εσωτερικών παρουσίασε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για απλούστευση των εκλογικών διαδικασιών το οποίο συνδέεται άμεσα με την ψήφο των εκτός Επικρατείας Ελλήνων, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τα εξής:
• Δίνεται η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης για τους ετεροδημότες και πλέον δεν χρειάζεται να προσέρχονται στα ΚΕΠ.
• Οι συνδυασμοί καταρτίζονται κεντρικά από τα κόμματα με δήλωση στον Άρειο Πάγο μέσω ειδικής νέας διαδικτυακής πύλης.
• Όλα τα απαιτούμενα παράβολα πληρώνονται ηλεκτρονικά.
• Δίνεται η δυνατότητα καθορισμού ημερήσιας αποζημίωσης στα μέλη των εφορευτικών επιτροπών με κοινή απόφαση ΥπΟικ και ΥπΕς.
• Θεσμοθετείται η ταχεία μετάδοση του αποτελέσματος από τους δικαστικούς αντιπροσώπους μέσω κινητού ή ταμπλέτας.
Απεμπλέκονται οι περιφέρειες από τη διαδικασία και αντλούν από το ΥΠΕΣ σε πραγματικό χρόνο τα αποτελέσματα.
• Για πρώτη φορά οι δικαστικοί αντιπρόσωποι κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας μεταδίδουν τον αριθμό των ψηφισάντων ώστε να ενημερώνεται η κοινή γνώμη για τον αριθμό των ψηφισάντων.
Το υπουργείο Εσωτερικών μέσα στο επόμενο 15νθήμερο θα δώσει διαδοχικά τα δύο νομοσχέδια στα κόμματα για διαβούλευση και συζήτηση ώστε στα τέλη Νοεμβρίου, που θα έχει ολοκληρωθεί η αναθεώρηση του Συντάγματος, να περάσει από τη Βουλή η απλούστευση των εκλογικών διαδικασιών και η διευκόλυνση στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των εκτός Επικρατείας Ελλήνων.
Συνεδρίασε σήμερα υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη το Υπουργικό Συμβούλιο. Στον ένα μήνα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίαση καταγράφηκαν θετικές εξελίξεις στην οικονομία, όπως η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, ο δανεισμός της χώρας με αρνητικά ή πολύ χαμηλά επιτόκια, η αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας, η έγκριση της αποπληρωμής μέρους του ακριβού δανείου του ΔΝΤ, το αυξημένο ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση του 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όλα αυτά συμπληρώνουν την πολύ καλή πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού που επέτρεψε την σημαντική, κατά περίπου 20%, αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και την εμπροσθοβαρή καταβολή του, με μέριμνα για τις πιο ορεινές περιοχές και τις οικογένειες με παιδιά. Τα θέματα που απασχόλησαν το σημερινό Υπουργικό Συμβούλιο ήταν τα ακόλουθα:
1. Διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι η πρωτοβουλία της κυβέρνησης συνιστά «πολύ μεγάλη επιτυχία καθώς επιλύεται ένα πρόβλημα δεκαετιών». Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ρυθμίζεται η Συνταγματική πρόβλεψη για τον τρόπο άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ψηφοφόρων οι οποίοι τη μέρα των εθνικών εκλογών (καθώς και των εκλογών για την ανάδειξη εκπροσώπων στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και της διεξαγωγής εθνικού δημοψηφίσματος) βρίσκονται εκτός επικράτειας. Σύμφωνα με το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος, για την ψήφιση του νόμου απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία 200 βουλευτών. Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης της απαιτούμενης πλειοψηφίας συνεδρίασε τρείς φορές διακομματική επιτροπή αποτελούμενη από τους εκπροσώπους των 6 κοινοβουλευτικών κομμάτων. Αποτέλεσμα των ανωτέρω συνεδριάσεων ήταν η καταρχήν σύγκλιση σε μια συμφωνία 4 + 1 σημείων, η οποία ανοίγει τον δρόμο για την επίτευξη της πλειοψηφίας των 200 θετικών ψήφων. Τα σημεία αυτά είναι: 1. Διεξαγωγή της ψηφοφορίας με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους κατάλληλους χώρους.
2. Η ψήφος των εκλογέων που ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα στα ανωτέρω εκλογικά τμήματα θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών.
3. Αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας. Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν (δίχως να θέτουν σταυρό προτίμησης) το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας που θα προέρχονται από τον Ελληνισμό της διασποράς.
4. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι οποίοι πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια: α. Τα τελευταία τριάντα πέντε (35) χρόνια έχουν ζήσει δύο (2) έτη στην Ελλάδα β. Διαθέτουν ενεργό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου.
5. Να γίνει προσθήκη στο υπό αναθεώρηση άρθρο 54 του Συντάγματος, ώστε να είναι συμβατοί με το Σύνταγμα οι περιορισμοί του σημείου 4. Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Π. Θεοδωρικάκος και ο Υφυπουργός κ. Θ. Λιβάνιος παρουσίασαν και όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τη διαδικασία εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους, τον τρόπο ψηφοφορίας, την καταμέτρηση των ψήφων.
2. Παρουσίαση νομοσχεδίου για ΔΕΗ-ΔΕΠΑ-Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Με το εν λόγω νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται η ΔΕΗ, απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά ενέργειας, προχωρά η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και ενισχύονται οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Συγκεκριμένα:
• Εκσυγχρονίζεται η ΔΕΗ, με ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και ταυτόχρονη απελευθέρωση της εταιρείας από εμπόδια στην αποτελεσματική της λειτουργία με στόχο τη μείωση του κόστους και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς της. Προβλέπεται νέα διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων αορίστου χρόνου με εκ των υστέρων έλεγχο νομιμότητας από τον ΑΣΕΠ. Επιπλέον, ενισχύεται η ευελιξία στις προμήθειες, με σεβασμό στη διαφάνεια, ενώ περιγράφεται το πλαίσιο για την κινητικότητα και αξιοποίηση του προσωπικού, καθώς και για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά.
• Προβλέπεται ταχεία υλοποίηση του Target Model και επιφυλάσσονται σχετικές κυρώσεις προς τους αρμόδιους φορείς (ΑΔΜΗΕ, ΕΧΕ) από τη ΡΑΕ, ώστε η χώρα να μεταβεί στο νέο μοντέλο αγοράς ενέργειας, και εναρμονίζονται οι διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας με τον Κανονισμό REMIT για τη διαφάνεια στις χονδρεμπορικές αγορές ενέργειας.
• Προωθείται ο αποτελεσματικός εταιρικός μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ, προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή της. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η ΔΕΠΑ προβαίνει σε μερική διάσπαση των κλάδων υποδομών, διεθνών έργων και εμπορίας και ιδρύονται δύο νέες εταιρείες, η ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε και η ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε., ενώ η παλαιά εταιρεία παραμένει ως ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε.
• Δίνεται η δυνατότητα απευθείας συμμετοχής των σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς λειτουργική ενίσχυση, προωθείται η υλοποίηση μεγάλων επενδυτικών έργων με ισχύ μεγαλύτερη των 250 MW, επιταχύνεται η αδειοδοτική διαδικασία για την απεμπλοκή μεγάλου αριθμού επενδυτικών προτάσεων για υβριδικούς σταθμούς στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά και εισάγεται νέο πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «η μεγάλη πρόκληση είναι να αποδείξουμε ότι μπορούμε να εξυγιάνουμε και να εκσυγχρονίσουμε μια μεγάλη επιχείρηση που απαξίωσε η προηγούμενη κυβέρνηση».
3. Παρουσίαση νομοσχεδίου Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη χειραγώγηση αθλητικών γεγονότων και την αθλητική βία.
Το σχέδιο νόμου αποτελείται από 5 μέρη. Το Α΄ μέρος είναι αφιερωμένο στην κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο της Σύμβασης Macolin του Συμβουλίου της Ευρώπης του 2014 για τη χειραγώγηση αγώνων. Το Β΄ μέρος αφορά σε επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της βίας και πιο συγκεκριμένα στη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, τη δυνατότητα αξιοποίησης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του υλικού που καταγράφεται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο στελέχους της ΕΛ.ΑΣ. Το Γ΄ μέρος εκσυγχρονίζει τις διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Ομοσπονδιών (οργανωτική στελέχωση του μηχανοκίνητου αθλητισμού, εγκρίσεις νομιμότητας κανονισμών αθλημάτων, αρχαιρεσίες αθλητικών φορέων, θητείες μελών και Προέδρων ΔΣ Ομοσπονδιών).
Το Δ΄ μέρος αφορά στη δυνατότητα απόσπασης στη ΓΓΑ και τους φορείς της, Ολυμπιονικών διορισμένων στο δημόσιο τομέα, λόγω συναφούς αντικειμένου και την αξιοποίησή τους ως πρεσβευτών του αθλητισμού και του ολυμπιακού ιδεώδους. Τέλος, το Ε’ μέρος αφορά στην κύρωση του νέου καταστατικού της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.), η οποία από Ν.Π.Δ.Δ. μετατρέπεται σε Ν.Π.Ι.Δ..
4. Επιλογή Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου.
Μετά την μεγάλη πλειοψηφία που έλαβαν από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κ. Τσιάρα αποφασίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η προαγωγή του κ. Ιωάννη Σαρμά στη θέση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των κ.κ. Γεώργιου Κοντού, Ασπασίας Μαγιάκου, Αλτάνας Κοκκοβού, Ιωάννη Μαγγίνα και Αβροκόμης Θούα σε θέσεις Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου.
5. Λοιπά Θέματα.
Παρουσιάστηκε το Πρόγραμμα «ΜΑΖΙ» για την υποστήριξη και παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, ενώ εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η σύσταση Επιτροπής για την Αναπτυξιακή Στρατηγική της χώρας, με επικεφαλής των Νομπελίστα Οικονομολόγο κ. Χριστόφορο Πισσαρίδη και αναπληρωτή του τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ κ. Νικόλαο Βέττα.
Επίσης, αποφασίστηκε η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής Διακυβέρνησης Δημοσίων Επιχειρήσεων, καθώς και η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για την «Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021». Τέλος, η παρουσίαση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εξωτερικών «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Brexit)» μετατέθηκε για επόμενη συνεδρίαση, λόγω της παράτασης της σχετικής προθεσμίας μέχρι τον Ιανουάριο του 2020.
Επισυνάπτεται παρουσίαση του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος εκλογέων