Οικονομία

Οι επιθέσεις των Χούθι «χτυπούν» και το λιμάνι του Πειραιά

Οι επιθέσεις των Χούθι «χτυπούν» και το λιμάνι του Πειραιά Φωτογραφία: Intime
«Δεν ξέρουμε τη διάρκεια, δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει και αυτό είναι το αβέβαιο που μας φοβίζει», σημειώνει ο πρόεδρος συνδέσμου ναυλομεσιτών, παρουσιάζοντας τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει ήδη για το λιμάνι του Πειραιά η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Γιάννης Κοτζιάς, πρόεδρος συνδέσμου ναυλομεσιτών μίλησε το βράδυ της Δευτέρας για τις κλιμακούμενες επιθέσεις των Χούθι που επιδρούν όχι μόνο στο κόστος των τροφίμων ή στην παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών της Κεντρικής Ευρώπης - αλλά και στη δυναμική του λιμανιού του Πειραιά.

«Δεν ξέρουμε τη διάρκεια, δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει και αυτό είναι το αβέβαιο που μας φοβίζει», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Γιάννης Κοτζιάς μιλώντας στην ΕΡΤ.

Όπως εξήγησε στην περίπτωση των ευρωπαϊκών δρομολογίων - όπως για παράδειγμα Σαγκάη - Ρότερνταμ - ο χρόνος και το χρήμα αυξάνονται κατά περίπου 30%, ενώ στην περίπτωση του δρομολογίου Σαγκάη - Πειραιάς αυξάνεται κατά 82%. Αυτό είναι και το επικίνδυνο, που αν παγιωθεί, μπορεί να αλλάξει τη δυναμική του λιμανιού.

«Αυτό που μας ανησυχεί περισσότερο είναι ότι το λιμάνι του Πειραιά δεν έχει μόνο κοντέινερ που έρχονται, έχει και άλλα πλοία εμπορικά. Όλα αυτά είναι έσοδα, για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας και είναι και στρατηγικό στοιχείο. Έρχονται κοντέινερς και μεταφορτώνονται και έχουμε αυτό το διαμετακομιστικό ρόλο που έδινε ένα στρατηγικό χαρακτήρα πέραν των εσόδων».

Το ότι δεν έρχονται πλοία ή μειώνονται τα πλοία που ήταν δεκάδες καθε ημέρα και τώρα είναι πολύ μειωμένος ο αριθμός, «κόβει» δουλειές από όλο το σύστημα - σημείωσε χαρακτηριστικά.

Όπως εξηγεί αυτή η μείωση των δρομολογίων δημιουργεί και καθυστερήσεις. Και αυτές οι καθυστερήσεις στον παραλήπτη μπορεί να μη γίνονται αποδεκτές.

«Ήδη παρατηρούμε ελλείψεις σε προϊόντα»

 «Δεν ξέρουμε αν εμείς μπορούμε αυτό να το διορθώσουμε και να κάνουμε κάποια διορθωτική κίνηση. Το σίγουρο είναι ότι όσο αυτή η αναταραχή επικρατεί κάτω στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει γίνει ερυθρή ζώνη, δηλαδή πλέον είναι μια κόκκινη ζώνη την οποία την αποφεύγουν όλοι προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πληρωμάτων».

«Ελλείψεις σε προϊόντα μπορεί να συμβούν και ήδη παρατηρούμε(...).Όμως το πότε και πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα, είναι κάτι το οποίο είναι καθαρά γεωπολιτικό και κανείς δεν ξέρει πώς θα λυθεί. Ίσως η Σαουδική Αραβία να είναι το κομβικό κομμάτι σε αυτή την ιστορία. Γιατί το 2018 η πρώτη επίθεση σε πλοίο που κάνανε οι Χούθι ήταν σε ένα δεξαμενόπλοιο Ιούλιο του 2018 της Σαουδικής Αραβίας και από τότε είχαν γίνει κι άλλες επιθέσεις, αλλά η πρώτη σε πλοίο ήταν αυτή», ανέφερε τέλος ο πρόεδρος  συνδέσμου ναυλομεσιτών.