Η κάλυψη αυτού του κενού σε συνδυασμό με τις υπεσχημένες αλλά και αναγκαίες φοροελεφρύνσεις αποτελεί έναν γρίφο, που καλείται να λύσει ο υπουργός Οικονομικών κ. Γκίκας Χαρδούβελης ως τις 6 Οκτωβρίου.
Αυτό άλλωστε είναικαι το πλαίσιο της συζήτησης που έθεσε η τρόικα στις δύο τηλεδιασκέψεις που έγιναν την Δευτέρα και την Τετάρτη ενόψει της συνάντησής της με τον υπουργό Οικονομικών στην Αθήνα στις 30 Σεπτεμβρίου και της κατάθεσης του προσχεδίου του Προϋπολογισμού στη Βουλή την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου.
Τρόικα και κυβέρνηση γνωρίζουν ότι αυτό πρόβλημα λύνεται με δύο τρόπους. Είτε με τη λήψη νέων μέτρων, κάτι που αποκλείεται ουσιαστικά και από τις δύο πλευρές, είτε με τη χαλάρωση του στόχου για το πλεόνασμα, να κατεβεί δηλαδή ο πήχης από το 3% στο 2,5% του ΑΕΠ ή και χαμηλότερα.
Την Πέμπτη κύκλοι του οικονομικού επιτελείου έκαναν λόγο για το ενδεχόμενο να περιληφθεί στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού (κατατίθεται στη Βουλή στις 6 Οκτωβρίου) ένας ελαφρώς μειωμένος στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα στην περιοχή του 2,5% του ΑΕΠ αντί του 3% του ΑΕΠ που προβλέπει το μνημόνιο.
Ολο αυτό θα τεθεί στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης την ερχόμενη Τρίτη.
Μια από τις εναλλακτικές λύσεις έιναι η παράταση της Εκτακτης Εισφοράς Αλληλεγγύης η οποία λήγει το 2014 και για την οποία ο Πρωθυπουργός υποσχέθηκε τη μείωσή της κατά 30% το 2015.
Από την Εκτακτη Εισφορά μπαίνουν στα ταμεία του κράτους έσοδα ως 1,3 δισ. ευρώ τα περισσότερα από τα οποία υπολογίζονται λογιστικά τη χρονιά που επιβάλλεται το μέτρο (ένα μικρό μέρος εισρέει το επόμενο έτος).
Ωστόσο η άλλη όψη είναι ότι το μέτρο εκπνέει φέτος και ότι η παράταση έστω και σε ήπια εκδοχή θα χαρακτηριστεί νέο μέτρο το οποίο ούτως η άλλως θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή.
Οι αντικειμενικές αξίες
Ενα άλλο θέμα που αναμένεται να τεθεί είναι η αλλαγή του συστήματος των αντικειμενικών αξιών από το 2015 και όχι από το 2016 έτσι, ώστε ο ΕΝΦΙΑ να υπολογίζεται με τις τιμές της αγοράς και όχι με τις εξωφρενικές τιμές της εφορίας.
Η κυβέρνηση όσον αφορά την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξίων βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας σύγκρισης των αντικειμενικών τιμών (ισχύουν από το 2007) με της πραγματικές τιμές της αγοράς. Όπως θα τονισθεί στην τρόικα «η ομάδα εργασίας ξεκινώντας από 5.500 περιοχές που μπήκαν στο σύστημα το 2007, έχει ήδη συλλέξει πληροφορίες από τοπικές επιτροπές για 11.000 περιοχές σε όλη την Ελλάδα. Το δεύτερο μέρος του έργου προβλέπει τη λειτουργία βάσης δεδομένων η οποία θα τροφοδοτείται με πληροφορίες από τις πληρωμές φόρου επί των συναλλαγών και συμβάσεις μίσθωσης» .
Εάν όλα είναι έτοιμα, οι τιμές θα μπορούν να αναπροσαρμοστούν από το 2015, έτσι ώστε να μειωθούν και οι φόροι του ΕΝΦΙΑ.
Επίσης στις συναντήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης με την τρόικα που ξεκινούν από την ερχόμενη εβδομάδα, όπως διαμηνύουν αρμοδίως αξιωματούχοι της κυβέρνησης, εκτός από τα γνωστά ζητήματα (αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα με κατεύθυνση τα επικουρικά ταμεία να καταβάλλουν συντάξεις και εφάπαξ μόνο με τις δικές τους δυνάμεις, δημιουργία μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας στο δημόσιο και ευελιξία της αγοράς εργασίας χωρίς άλλες μειώσεις μισθών), θα συζητηθούν και σειρά από αλλά θέματα τα οποία έχουν αναλυθεί σε ερωτηματολόγιο που έχει αποστείλει η τρόικα στην κυβέρνηση. Μεταξύ αυτών επισημαίνουν ότι θα πρέπει να συζητηθούν:
- Οι αλλαγές του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης καταπολέμησης της φοροδιαφυγής για τη διετία 2014-2015.
- Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση.
Το Ασφαλιστικό
Ηδη, τα τεχνικά κλιμάκια της Τρόικας που ξεκινούν σήμερα διαπραγματεύσεις με στελέχη του Υπουργείου Εργασίας για τις ρυθμίσεις οφειλών προς τα ταμεία, θα εξετάσουν κάθε ταμείο ξεχωριστά, αρχής γενομένης από το ΙΚΑ.
Αυτά που μπαίνουν στο μικροσκόπιο είναι τα έσοδα των ταμείων, οι λίστες των οφειλετών καθώς και τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα.
Η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει:
-Να ισχύσουν 48 δόσεις και για τις οφειλές του 2013 και 2014 που σήμερα μπορούν να ρυθμιστούν σε 12 δόσεις
- Να αυξηθεί ο αριθμός των δόσεων από 48 σε 60 μηνιαίες δόσεις ή ακόμη και σε 72.
-Για τις οφειλές κάτω από 5.000 ευρώ, να έχει τη δυνατότητα ο ίδιος ο οφειλέτης να καθορίζει μόνος του το ύψος της δόσης που μπορεί να καταβάλει κάθε μήνα
- Να προβλεφθεί ευνοικότερη αντιμετώπιση όσον αφορά στο επιτόκιο ,τη μείωση των προσαυξήσεων και το ύψος της ελάχιστης δόσης