Η DEFEA 2025 (Defence Exhibition Athens 2025) που θα διεξαχθεί από τις 6 έως τις 8 Μαΐου στο Metropolitan Expo δεν θα αποτελέσει απλώς μια αμυντική έκθεση διεθνούς βεληνεκούς, αλλά ένα στρατηγικό forum όπου το lobbying θα «ανθίσει» όσο ποτέ. Δεν θα ήταν υπερβολή το τριήμερο της έκθεσης να χαρακτηριστεί το «τριήμερο του lobbying».Η συγκυρία είναι χαρακτηριστική: με τη χώρα να προγραμματίζει αμυντικές δαπάνες 25 δισ. ευρώ μέχρι το 2037 και 4,5 δισ. να προορίζονται για την ελληνική αμυντική βιομηχανία, οι εμπορικές και γεωπολιτικές ζυμώσεις θα είναι στο αποκορύφωμά τους. Πρεσβείες, στρατιωτικοί ακόλουθοι, διπλωμάτες και εκπρόσωποι αμυντικών κολοσσών θα επιδοθούν σε ένα πολυεπίπεδο παιχνίδι επιρροής, διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα που διαμορφώνει το νέο εξοπλιστικό δόγμα της Ελλάδας. Η εφετινή έκθεση θα μετατραπεί σε ένα πραγματικό διπλωματικό και βιομηχανικό σταυροδρόμι. Το παρασκήνιο των διμερών επαφών, των κλειστών συναντήσεων και των «σιωπηλών» συμφωνιών αναμένεται ιδιαίτερα έντονο, καθώς η DEFEA λειτουργεί ως πλατφόρμα B2B, B2G και G2G διασύνδεσης. Η ενεργή παρουσία αξιωματούχων από δεκάδες χώρες, σε συνδυασμό με τους εμπορικούς εκπροσώπους και τις εθνικές αποστολές, αναμένεται να πυκνώσει τις διαπραγματεύσεις, να ενεργοποιήσει «συμμαχίες» και να δώσει ώθηση σε νέες στρατηγικές συνεργασίες.
Η Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας
Λίγες ημέρες πριν την DEFEA 2025 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε να συστήσει Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας στην Προεδρία της Κυβέρνησης. Η νέα γραμματεία θα έχει αρμοδιότητα για την εκπόνηση και επικαιροποίηση της Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας, την εκτίμηση κινδύνων, περιλαμβανομένων των υβριδικών απειλών και της κυβερνοασφάλειας, τον διεθνή συντονισμό και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας με άλλους θεσμούς ασφάλειας και την παρακολούθηση και εφαρμογή των αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ. Η νέα δομή περιλαμβάνει Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού, Αυτοτελές Τμήμα Θεμάτων ΚΥΣΕΑ και Αυτοτελές Τμήμα Εκτίμησης Κινδύνων Εθνικής Ασφάλειας, Υβριδικών Απειλών και Ανθεκτικότητας.
Θεσμική ασυμβατότητα
Ωστόσο, γνώστες των αμυντικών πραγμάτων υποστηρίζουν πως το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμ. 38/2025 που θεσπίζει τη Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας, εγείρει σοβαρά ζητήματα θεσμικής ασυμβατότητας. Όπως υποστηρίζουν, η βασική θεσμική αντίφαση εντοπίζεται στο γεγονός ότι το ΚΥΣΕΑ αποτελεί ήδη ανώτατο κυβερνητικό όργανο με συνταγματική υπόσταση και υποστηρίζεται επιχειρησιακά από τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών και Προστασίας του Πολίτη, καθώς και από φορείς όπως η ΕΥΠ και το ΓΕΕΘΑ. Με την ίδρυση μιας παράλληλης γραμματείας υπό τον άμεσο έλεγχο του Πρωθυπουργού, δημιουργείται μια ιδιότυπη θεσμική αλληλοεπικάλυψη, χωρίς να προβλέπεται η αναγκαία διαφοροποίηση ή ένταξή της σε έναν ενιαίο μηχανισμό εθνικής ασφάλειας. Το αποτέλεσμα είναι ο δυνητικός «θεσμικός ανταγωνισμός» μεταξύ υπουργείων και της νέας γραμματείας, κάτι που όχι μόνο υπονομεύει τον διοικητικό συντονισμό, αλλά εισάγει και ερωτήματα ως προς τη λογοδοσία και τη διαφάνεια. Ένα δεύτερο σημείο «ασυμβίβαστο» σχετίζεται με τη συγκέντρωση κρίσιμων λειτουργιών στον στενό πυρήνα του Πρωθυπουργικού Γραφείου. Η Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας διαθέτει ευρύ φάσμα εξουσιών και επιρροής, χωρίς να υπόκειται σε κοινοβουλευτικό ή ανεξάρτητο έλεγχο. Η τοποθέτησή της εντός της εκτελεστικής εξουσίας, χωρίς αντίβαρα και μηχανισμούς ελέγχου, μπορεί να υπονομεύσει τη θεσμική ισορροπία που επιτάσσει το Σύνταγμα για τη διαχείριση θεμάτων εθνικής ασφάλειας. Πρόκειται για μια στρατηγική λειτουργία που σε ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα ανατίθεται σε θεσμικά οριοθετημένα υπουργεία ή διακλαδικά συμβούλια, και όχι σε δομές υπό την απευθείας διοίκηση του Πρωθυπουργού. Τέλος, για ακόμη μια φορά εγείρεται ζήτημα «διοικητικής διόγκωσης». Αντί να ενισχυθούν υφιστάμενοι θεσμοί μέσω θεσμικά προβλεπόμενης συνεργασίας και κατανομής ρόλων, επιλέγεται η δημιουργία μιας νέας, παράλληλης δομής, με σημαντικό κόστος και χωρίς σαφή απόδοση σε όρους αποτελεσματικότητας και διαφάνειας. Τουλάχιστον εάν η Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας δεν αποδώσει τα αναμενόμενα, η ευθύνη δεν θα διαχυθεί αλλά θα βαρύνει απευθείας στην Προεδρία της Κυβέρνησης….
Κέντρο Διά Βίου Μάθησης Σκλαβενίτης
Η Σκλαβενίτης κάνε ένα νέο βήμα και εισέρχεται στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αποκτώντας επίσημα άδεια λειτουργίας Κέντρου Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ), με την επωνυμία Σκλαβενίτης – ΚΔΒΜ. Η σχετική απόφαση του υπουργείου Παιδείας που επικυρώνει τη δημιουργία μιας νέας εκπαιδευτικής δομής στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Λεωφόρο Κηφισίας 41-47 στο Μαρούσι δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Το νέο Κέντρο Διά Βίου Μάθησης θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί μέχρι 20 εκπαιδευόμενους σε κάθε κύκλο κατάρτισης, ενώ είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα με αναπηρία, πληρώντας όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές. Η άδεια χορηγήθηκε κατόπιν αξιολόγησης από τον ΕΟΠΠΕΠ, τον αρμόδιο οργανισμό για την πιστοποίηση προσόντων και επαγγελματικού προσανατολισμού, ο οποίος διαπίστωσε ότι πληρούνται οι προβλεπόμενες κτιριακές και λειτουργικές προϋποθέσεις. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την είσοδο της Σκλαβενίτης στον τομέα της μη τυπικής εκπαίδευσης, καθώς η άδεια ΚΔΒΜ της επιτρέπει πλέον να υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα για την ενίσχυση δεξιοτήτων των εργαζομένων της, με βάση το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4763/2020. Η στρατηγική αυτή κίνηση δείχνει την πρόθεση της εταιρείας να ενισχύσει τη συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της, όχι μόνο με εσωτερική εκπαίδευση αλλά και με πιστοποιημένες δομές κατάρτισης που συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη ενίσχυση της απασχολησιμότητας.
Η Olayan Investments
Με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης τροποποιήθηκε η άδεια εγκατάστασης της εταιρείας Olayan Investments Company Establishment (OICE) στην Ελλάδα, βάσει του α.ν. 89/1967. Η εταιρεία, με έδρα το Λιχτενστάιν και παρουσία στη χώρα μας εδώ και χρόνια, με τη νέα άδεια διευρύνει το αντικείμενό της σε επτά κατηγορίες υπηρεσιών, όπως συμβουλευτική, λογιστικά, ανάπτυξη λογισμικού και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού. Η Olayan Investments Company Establishment λειτουργεί ως εταιρεία συμμετοχών. Η εταιρεία δρα ως το central treasury του ομίλου Olayan και διαχειρίζεται επενδύσεις σε σταθερού εισοδήματος τίτλους, καθώς και τη συνολική έκθεση του ομίλου σε συναλλαγματικούς κινδύνους.
Η Λάιον Ρενταλ
Σε έλεγχο από τις φορολογικές αρχές υπεβλήθη μέσα στο 2024 η Λάιον Ρενταλ Μ.Α.Ε, θυγατρική της Μοτοδυναμικής, για τη χρήση που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2018. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ετήσια οικονομική έκθεση της Μοτοδυναμικής, κατόπιν του ελέγχου, διαπιστώθηκαν διαφορές που αφορούσαν σε παρακρατούμενους φόρους ομολογιακού δανείου, με το συνολικό ποσό, περιλαμβανομένων προστίμων και προσαυξήσεων, να ανέρχεται σε 867 χιλιάδες ευρώ. Το ποσό αυτό έχει ήδη καταβληθεί από την εταιρεία και η Λάιον Ρενταλ έχει υποβάλει Ενδικοφανή Προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί σχετική απόφαση. Εν αναμονή της γνωμοδότησης, η Μοτοδυναμική προχώρησε στην ενσωμάτωση του ποσού στο λειτουργικό κόστος της χρήσης 2024.
Η Μπλε Κέδρος
Σε κρίσιμη καμπή εισέρχεται η πολύχρονη δικαστική διαμάχη που αφορά στο ξενοδοχείο της εταιρείας Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ στην οδό Φαλήρου 5 στην Ακρόπολη, καθώς αναμένονται καθοριστικές εξελίξεις εντός του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου 2025. Συγκεκριμένα, για τις 3 Ιουνίου 2025 έχει οριστεί η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης που κατέθεσε η εταιρεία ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, ζητώντας την ακύρωση της σιωπηρής απόρριψης από τον Δήμο Αθηναίων της αίτησης που υπέβαλε στις 6 Νοεμβρίου 2024. Με την αίτηση εκείνη, η Μπλε Κέδρος ζητούσε την ανάκληση των επιβληθεισών χρηματικών κυρώσεων για αυθαίρετες κατασκευές στο ακίνητο και την επιστροφή των ποσών που καταβλήθηκαν, επικαλούμενη την πρόσφατη νομοθετική τροποποίηση του Ν. 4495/2017 με την προσθήκη του άρθρου 125Γ παρ. 6 μέσω του Ν. 5106/2024.
Παράλληλα, το Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ορίσει νέα συνεδρίαση για τις 16 Σεπτεμβρίου 2025, προκειμένου να επανεξετάσει την πορεία συμμόρφωσης της Διοίκησης και ειδικότερα του Δήμου Αθηναίων, σχετικά με την κατεδάφιση του τμήματος του κτιρίου άνω των 24 μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, το Συμβούλιο είχε ήδη διαπιστώσει, με το πρακτικό υπ’ αριθ. 3/2025 της συνεδρίασης της 8ης Ιανουαρίου 2025, καθυστέρηση στην προώθηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών. Η έκβαση των δύο αυτών διαδικασιών αναμένεται να κρίνει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον του επίμαχου ακινήτου και τις οικονομικές επιπτώσεις για την εταιρεία, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τεράστια πρόστιμα.



























