Διεθνή

Αναταράξεις: Οι δύο τύποι, πόσο προβλέψιμοι είναι και τι πρέπει να κάνουν οι πιλότοι

Αναταράξεις: Οι δύο τύποι, πόσο προβλέψιμοι είναι και τι πρέπει να κάνουν οι πιλότοι
Εφιαλτική ήταν η πτήση της Singapore Airlines από το Λονδίνο προς την Σιγκαπούρη χτες, όταν μετά από αναταράξεις ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και άλλοι 30 επιβάτες τραυματίστηκαν.

Το αεροπλάνο έπεσε σε κενά αέρος με αποτέλεσμα οι επιβάτες να εκτοξευτούν από την θέση τους και αντικείμενα να διασπαρούν σε όλη την άτρακτο του σκάφους. Το αεροπλάνο κατάφερε να προσγειωθεί με ασφάλεια στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.

Τι είναι οι αναταράξεις και τι τις προκαλεί;

Σύμφωνα με το BBC, οι επιβάτες που χρησιμοποιούν συχνά αεροπλάνο για τις μετακινήσεις τους είναι εξοικειωμένοι με το ξαφνικό τράνταγμα που μπορεί να συμβεί όταν ένα αεροσκάφος βρεθεί σε αναταράξεις. Τα κενά αέρος μπορούν να μετακινήσουν το αεροσκάφος και να προκαλέσουν ξαφνικές αλλαγές στο ύψος.

Οι περισσότερες αναταράξεις εμφανίζονται στα σύννεφα όπου υπάρχουν ανοδικά και καθοδικά ρεύματα ανέμου, σύμφωνα με τον Simon King του BBC Weather, πρώην αξιωματικό της RAF.

Πολλές από αυτές θα είναι αρκετά ήπιες, αλλά σε μεγαλύτερα σύννεφα - όπως το σύννεφο καταιγίδας cumulonimbus - οι χαοτικές κινήσεις του αέρα μπορεί να προκαλέσουν μέτριες ή και σοβαρές αναταράξεις.

Υπάρχει και ένας άλλος τύπος αναταράξεων που ονομάζεται αναταράξεις «καθαρού αέρα» - οι οποίες όπως υποδηλώνει και το όνομά τους δεν φαίνονται. Αυτή είναι πολύ πιο προβληματική, καθώς είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί.

Εάν πετάτε από την Ευρώπη προς τη Βόρεια Αμερική, για παράδειγμα, είναι δύσκολο να την αποφύγετε εντελώς, λέει ο κ. Gratton, και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περιόδους σοβαρών αναταράξεων.

Πόσο επικίνδυνες είναι οι αναταράξεις;

Τα αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν τα προβλήματα που μπορεί να προκληθούν από αναταράξεις, λέει ο κ. Gratton, αναπληρωτής καθηγητής αεροπορίας και περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Cranfield.

Είναι «απίθανο» οι αναταράξεις να καταστρέψουν ποτέ ένα αεροσκάφος, προσθέτει.

Παρ' όλα αυτά, δεν κάνει καλό σε ένα αεροσκάφος, γι' αυτό και οι πιλότοι προσπαθούν να τις αποφεύγουν ή να επιβραδύνουν - και να ενεργοποιούν την ένδειξη της ζώνης ασφαλείας.

Οι ειδικοί λένε ότι σε ακραία σενάρια, οι αναταράξεις μπορούν να προκαλέσουν δομικές ζημιές σε ένα αεροπλάνο.

Οι έντονες αναταράξεις μπορεί να είναι επικίνδυνες για τους επιβάτες του αεροσκάφους λόγω της βίαιης κίνησης που μπορεί να προκαλέσουν, η οποία μπορεί να πετάξει όποιον δεν φοράει ζώνη ασφαλείας σε όλη την καμπίνα.

Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας λένε ότι οι θάνατοι και οι τραυματισμοί που οφείλονται σε αναταράξεις παραμένουν σπάνιοι.

Πώς χειρίζονται οι πιλότοι τις αναταράξεις;

Οι πιλότοι λαμβάνουν συγκεκριμένες αεροπορικές προβλέψεις πριν πετάξουν, οι οποίες περιλαμβάνουν μετεωρολογικά δεδομένα. Μελετούν αυτές τις πληροφορίες όταν σχεδιάζουν τις διαδρομές τους.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι σε θέση να αποφεύγουν απομονωμένες καταιγίδες, για παράδειγμα. Αλλά οι αναταράξεις «καθαρού αέρα» είναι λίγο πιο δύσκολο να αποφευχθούν.

Άλλα αεροσκάφη που προηγούνται στις ίδιες διαδρομές θα αναφέρουν επίσης τυχόν αναταράξεις, λέει ο κ. Gratton. Οι πιλότοι προσπαθούν να αποφύγουν αυτές τις περιοχές ή να επιβραδύνουν το αεροπλάνο για να μειώσουν τις επιπτώσεις.

Τα πληρώματα είναι επίσης εκπαιδευμένα στο πώς να ανταποκρίνονται στις αναταράξεις.

Τι μπορούν να κάνουν οι επιβάτες για να παραμείνουν ασφαλείς;

Για τους επιβάτες, η συμβουλή είναι να παραμένουν δεμένοι και να μην έχουν βαριά αντικείμενα έξω. Οι πιλότοι συμβουλεύουν τους επιβάτες να είναι πάντα δεμένοι, ακριβώς επειδή οι αναταράξεις μπορεί να είναι απρόβλεπτες.

Οι αναταράξεις γίνονται όλο και πιο συχνές;

Ορισμένοι ερευνητές πιστεύουν ότι η κλιματική αλλαγή έχει κάνει τις αναταράξεις πιο πιθανές.

Πέρυσι, επιστήμονες του Πανεπιστημίου Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσαν ότι οι σοβαρές αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή του Βόρειου Ατλαντικού.

Αποδίδουν την αύξηση αυτή στις αλλαγές της ταχύτητας του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Ο Guy Gratton υποστηρίζει ότι αντιμετωπίζουμε περισσότερες αναταράξεις, προσθέτοντας ότι ένας άλλος λόγος για αυτό μπορεί να είναι το γεγονός ότι πετάμε περισσότερο.