Οι Πανελλήνιες 2025 σήκωσαν αυλαία σήμερα με τους υποψηφίους των ΓΕΛ να διαγωνίζονται στο μάθημα της Έκθεσης Νεοελληνικής Γλώσσας. Η εξεταστική διαδικασία εκκίνησε ομαλά σύμφωνα με το πρωτόκολλο χωρίς να δημιουργηθούν παρατράγουδα. Οι υποψήφιοι προσήλθαν κανονικά στα εξεταστικά τους κέντρα μέχρι τις 8 αυστηρά καθώς στις 8:30 ορίστηκε η έναρξη της εξέτασης. Τα θέματα έφτασαν στα χέρια των υποψηφίων λίγο μετά τις 9.
Μετά την σημερινή εξέταση οι υποψήφιοι των ΓΕΛ προετοιμάζονται για το επόμενο μάθημα που αφορά τις ομάδες προσανατολισμού και είναι προγραμματισμένη για την προσεχή Δευτέρα 2 Ιουνίου. Ειδικότερα, οι μαθητές των ΓΕΛ θα εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), στα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Οικονομίας & Πληροφορικής) και στη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
Πανελλήνιες 2025: Το θέμα της Έκθεσης και οι απαντήσεις για τα ΓΕΛ στο Dnews
Η ανακοίνωση των θεμάτων στα οποία εξετάζονται σήμερα οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων έγινε όπως κάθε φορά από το Υπουργείο Παιδείας. Λίγο μετά τις 10 το πρωί ανακοινώθηκε επίσημα το θέμα της Έκθεσης και τα υπόλοιπα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν.
Δείτε το θέμα της Έκθεσης εδω
Δείτε αναλυτικά τα θέματα της 'Εκθεσης
Πανελλήνιες 2025: Το Dnews σε συνεργασία με το Μεθοδικό δημοσιεύει τα θέματα και τις απαντήσεις στο μάθημα της Έκθεσης για τα ΓΕΛ
Το Dnews σε συνεργασία με το Μεθοδικόθα σας παρέχει σε πρώτο χρόνο τις απαντήσεις στο θέμα Έκθεσης έτσι ώστε οι υποψήφιοι να τσεκάρουν πώς τα πήγαν, καθώς και ξεχωριστό σχολιασμό για κάθε ζητούμενο στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Παράλληλα, απαντήσεις στα θέματα νεοελληνικής γλώσσας θα δώσει και ο ΟΕΦΕ.
Πανελλήνιες 2025: Απαντήσεις των θεμάτων στην Έκθεση ΓΕΛ
ΘΕΜΑ Α
A1. Η ειδικός Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα εστιάζει στους παράγοντες που επηρεάζουν την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Ξεκινώντας από τη βρεφική ηλικία θεωρεί πως η δημιουργική σκέψη είναι
σημαντική για την ανάπτυξη της γλωσσικής τους δεξιότητας. Επιπλέον, η δημιουργικότητα συσχετίζει προϋπάρχουσες έννοιες με την παραγωγή νέων σκέψεων και κρίνεται απεριόριστη. Παρότι υπάρχουν και αρνητικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη βρεφική δημιουργικότητα, η επιστήμονας διαπιστώνει ότι η συνδυαστική σκέψη, δεν εντοπίζεται μόνο στους ενηλίκους, αλλά ξεκινά νωρίς και συνδυάζεται με βιολογικούς παράγοντες και κοινωνικά και περιβαλλοντικά ερεθίσματα.
ΘΕΜΑ Β
Β1.
α. Σωστό
β. Σωστό
γ. Λάθος
δ. Λάθος
ε. Σωστό
B2. Το Κείμενο 1 αποτελεί δείγμα επιστημονικού λόγου εστιάζοντας στην αξία της δημιουργικότητας. Με την χρήση ονοματικών συνόλων («επίλυση προβλημάτων», «αποκλίνουσα σκέψη», «η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών») προσδίδεται πυκνότητα στον λόγο, φανερώνεται η υψηλή διανοητική ικανότητα του συντάκτη και το ύφος καθίσταται επίσημο, σοβαρό
και τυπικό. Αντίστοιχα, αξιοποιούνται όροι ειδικού λεξιλογίου, όπως «πολυαισθητηριακές εμπειρίες μάθησης» αναδεικνύοντας την επιστημονική ιδιότητα του συντάκτη και συμβάλλοντας
αντίστοιχα στη σοβαρότητα και επισημότητα του ύφους και την εξήγηση του θέματος που πραγματεύεται. Χαρακτηριστικό του επιστημονικού λόγου, επίσης, αποτελεί το γ΄ ρηματικό
πρόσωπο («νοείται», «έχει επιβεβαιωθεί») που σε συνδυασμό με την παθητική σύνταξη δηλώνει απόψεις γενικά αποδεκτές, προδίδει αντικειμενικότητα στον λόγο, καθώς ο συντάκτης
αποστασιοποιείται και διαμορφώνει ύφος επίσημο και σοβαρό δίνοντας έμφαση στο αποτέλεσμα της ενέργειας. Μία ακόμα γλωσσική επιλογή που ενισχύει την επιστημονικότητα του λόγου είναι η
χρήση της επιστημικής τροπικότητας και συγκεκριμένα η διατύπωση των απόψεων με βεβαιότητα μέσω της χρήσης της οριστικής έγκλισης («νοείται», «ενισχύει»). Τέλος, χαρακτηριστικό του επιστημονικού λόγου αποτελεί ο μακροπερίοδος λόγος-υποτακτική σύνδεση («Η δημιουργικότητα … τρόπους»), με τον οποίο φανερώνεται η σύνθετη και πολύπλοκη σκέψη του συντάκτη και προσδίδεται σοβαρότητα και επιστημονικό κύρος.
Β3. α. Ο τίτλος του Κειμένου 2 προϊδεάζει για το περιεχόμενο του κειμένου και διεγείρει το ενδιαφέρον του αναγνώστη να διαβάσει το κείμενο. Κρίνεται επικοινωνιακά αποτελεσματικός,
αφού εκπλήσσει με τη ρηματική διατύπωσή του («αρχίζει»). Μάλιστα, η επιλογή του χρόνου ενεστώτα και της οριστικής έγκλισης δηλώνει τη βεβαιότητα της συντάκτριας για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας ήδη από την βρεφική ηλικία. Το νόημα του τίτλου αποδίδεται με πιο δραστικό και εμφατικό τρόπο και διασφαλίζεται η νοηματική του διεύρυνση μέσω της ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας («από την κούνια»), με την οποία καθίσταται οικείο το ύφος και εύληπτο το περιεχόμενο.
β. «Θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους.» Η συντάκτρια παραθέτει αυτούσια τα λόγια της Δρ. Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα, η οποία με την ενεργητική σύνταξη δίνει έμφαση στο υποκείμενο της ενέργειας, δηλαδή την ερευνητική ομάδα που μελετά τις απαρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας και καθιστά τον λόγο της απλό, ζωντανό, κατανοητό και, επομένως, επικοινωνιακά αποτελεσματικό, όπως αρμόζει στον προφορικό λόγο. Μετά τη μετατροπή, όμως, σε παθητική σύνταξη, δίνεται έμφαση στην ενέργεια του υποκειμένου, στη μελέτη δηλαδή των συνθηκών που επηρεάζονται αρνητικά από την ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων και ο λόγος γίνεται απρόσωπος και επίσημος, προσδίδοντας πολυπλοκότητα.
ΘΕΜΑ Γ
Γ1.Ο ήρωας -ομοδιηγητικός αφηγητής- δηλώνει προβληματιζόμενος με την καθημερινή δυσθυμία των συναδέλφων του στο «γραφείο» («…μελετώ σχολαστικά… τα μάτια τους.), όπως αποκαλύπτεται
με τη θαμιστική αφήγηση «Κάθε πρωί…». Μάλιστα, τους χαρακτηρίζει με ειρωνικό τόνο ως «μπαγιάτικες φάτσες», που «μαζεύτηκαν … πάνω στο δικό μου κεφάλι» (μεταφορά), όπως επιβεβαιώνεται και από τον τίτλο «Εξαίσια αστική μας κοινωνία». Γρήγορα, ωστόσο, παραδέχεται με εσωτερικό μονόλογο («Αυτό το διαπίστωσα … βαθιά σκέψη») ότι ανάλογη κατάσταση κακοκεφιάς επικρατεί γενικότερα σε όλους τους χώρους τυποποιημένης εργασίας, όπου βαθμιαία καταβάλλονται ψυχοσωματικά οι εργαζόμενοι. Για να χαρεί, λοιπόν, ανθρώπους «ζωηρούς και φρέσκους», που -υποτίθεται- δεν έχουν απωλέσει τη δημιουργικότητά τους από την ισοπεδωτική καθημερινότητα, επισκέπτεται αίθουσες πρωτοετών σε πανεπιστημιακές σχολές. Εντούτοις, διαψεύδεται («Και όμως … είναι χειρότεροι»). Καταλήγει, έτσι, να δηλώνει εκ νέου απογοητευμένος, απορρίπτοντας και το ενδεχόμενο, μάλιστα, να αλλάξει τελείως επαγγελματικό πεδίο («Σκέφτομαι … χωνεύω»), αφού επιθυμεί ασυμβίβαστα δεδομένα («να ‘μουν εργάτης … (με) .. την ίδια ψυχή, τις ίδιες γνώσεις και τα ίδια μυαλά»). Προσωπικά, θα επιχειρούσα σε όποιο περιβάλλον και αν βρισκόμουν -εργασιακό ή εκπαιδευτικό- να διατηρώ τη δημιουργικότητά μου, υπερβαίνοντας τις υφιστάμενες συμβατικές συνθήκες ή το τοξικό κλίμα, με εναλλακτική θεώρηση κάθε κατάσταση με την οποία θα ερχόμουν αντιμέτωπος. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα αξιοποιούσα δημιουργικά κατά το δυνατόν- τον προσωπικό μου προς διάθεση χρόνο αντιστεκόμενος στην ανιαρή επαναληψιμότητα.
Σχολιασμός των Θεμάτων στην Έκθεση ΓΕΛ από το Φροντιστήριο Μεθοδικό
Το θέμα των σημερινών εξετάσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα – Λογοτεχνία αφορά στη δημιουργικότητα ως δεξιότητα των παιδιών, εστιάζοντας στους λόγους που οφείλει σχολείο να την καλλιεργήσει από την πρώιμη κιόλας ηλικία αλλά και στους τρόπους δημιουργικής έκφρασης σε προσωπικό επίπεδο. Στο ερώτημα Α της περίληψης ζητείται η περίληψη των δύο τελευταίων παραγράφων του κειμένου όπου αναπτύσσονται οι θέσεις της Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα.
Οι μαθητές πρέπει να προσέξουν να μη συμπεριλάβουν τα νοήματα της πρώτης παραγράφου. Τα ερωτήματα του Β Θέματος εξετάζουν την κατανόηση του κειμένου και τις γνώσεις των υποψηφίων (γλωσσικές επιλογές / εκφραστικά μέσα / μετατροπή σύνταξης κ.λπ.) που είναι καλά προετοιμασμένοι, με αναμενόμενο βαθμό δυσκολίας. Ειδικά η εξέταση της κατανόησης κειμένου μέσω ερωτήσεων κλειστού τύπου (Ερώτημα Β1, Σωστό/Λάθος) δεν αναμένεται να δυσκολέψει τους υποψηφίους. Το θέμα ανάπτυξης, έχει δύο ζητούμενα και ζητά από τους υποψηφίους να αναπτύξουν τους λόγους για τους οποίους η καλλιέργεια της δημιουργικότητας είναι βασικός εκπαιδευτικός στόχος του σύγχρονου σχολείου και στη συνέχεια να περιγράψουν σε προσωπικό επίπεδο πως οι ίδιοι εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους.
Στο πρώτο ζητούμενο, οι μαθητές πρέπει να είναι προσεκτικοί και αιτιολογήσουν γιατί το σχολείο οφείλει να προάγει τη δημιουργική και πρωτότυπη σκέψη και έκφραση και όχι τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να το επιτύχει. Το δεύτερο ζητούμενο παρέχει ελευθερία προσέγγισης αλλά πρέπει οι υποψήφιοι να απαντήσουν βιωματικά σε προσωπικό επίπεδο και να μην αναφερθούν γενικά σε γ’ πρόσωπο για τους τρόπους προσωπικής έκφρασης των νέων.
Το λογοτεχνικό κείμενο που τέθηκε είναι πεζό από τη συλλογή «Για ένα Φιλότιμο» του Γ. Ιωάννου όπου ο ήρωας εκφράζει τους προβληματισμούς του για την έλλειψη δημιουργικού πνεύματος, ενθουσιασμού και πρωτοτυπίας τόσο στο εργασιακό περιβάλλον όσο και στον ακαδημαϊκό χώρο. Οι υποψήφιοι καλούνται να τεκμηριώσουν τη θέση του ήρωα μέσω κειμενικών δεικτών αλλά αναμένεται να δυσκολευτούν στο δεύτερο σκέλος όπου ζητείται να περιγράψουν την προσωπική τους αντίδραση αν υποθετικά βρίσκονταν στη θέση του ήρωα.
Από την Ομάδα Φιλολόγων του ΜΕΘΟΔΙΚΟΥ






























