O κ. Πιτσιλής ανέφερε ότι «είναι κοινό μυστικό ότι πολλοί Έλληνες ιδιοκτήτες εταιρειών που εδρεύουν σε γειτονικές χώρες φαίνεται να εκδίδουν τιμολόγια απευθείας από τη χώρα της καταστατικής έδρας για υπηρεσίες, που παρέχουν από την Ελλάδα».
Πιάσαμε … δεκάδες!
Ο διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. δεν ανεφερε συγκεκριμένα αριθμητικά στοιχεία για το μέγεθος του φαινομένου και διαβεβαίωσε ότι: «Στόχος της ελληνικής φορολογικής διοίκησης είναι να αντιμετωπίσει το διασυνοριακό αυτό φορολογικό αρμπιτράζ, δηλαδή τις περιπτώσεις κατάχρησης, όπου οι φορολογούμενοι, μέσω επίπλαστων καταστάσεων, αποφεύγουν τεχνητά τη φορολογία στην Ελλάδα». Πρόσθεσε πάντως ότι «ήδη έχουμε εντοπίσει δεκάδες τέτοιες περιπτώσεις, όπου ορισμένοι φορολογούμενοι δημιουργούν, εκμεταλλευόμενοι κατά τρόπο καταχρηστικό τις ελευθερίες που παρέχει το δίκαιο της Ε.Ε.».
Διευκρίνισε δε ότι τόσο για τις περιπτώσεις αυτές, «όσο και για όποιες άλλες υποθέσεις προκύψουν, έχουν δοθεί οδηγίες για τη διαχείρισή τους, ώστε να εφαρμοστεί η φορολογική νομοθεσία, η οποία περιλαμβάνει προβλέψεις ακριβώς για την αντιμετώπιση τέτοιων καταχρηστικών πρακτικών».
Στη συνέχεια, ωστόσο, ο κ. Πιτσιλής αναγνώρισε την αδυναμία επίλυσης του ζητήματος με μονομερείς ενέργειες από πλευράς ελληνικής φορολογικής διοίκησης, επισημαίνοντας ότι «βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τις φορολογικές διοικήσεις των υπολοίπων-κρατών μελών» κι ότι «στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα, προγραμματίζουμε να επισκεφθούμε τη Βουλγαρία και να συναντηθούμε με την ομόλογό μου και το επιτελείο της, ώστε να θέσουμε τις βάσεις για ακόμα στενότερη συνεργασία στον τομέα της ανταλλαγής πληροφοριών και την αντιμετώπιση πρακτικών καταστρατήγησης των εθνικών νομοθεσιών μας».
Kλείνοντας δε τον απολογισμό των ενεργειών της Α.Α.Δ.Ε. για το μείζον αυτό θέμα επεσήμανε ότι «συμπερασματικά, κάνουμε τις κινήσεις που πρέπει και μας επιτρέπει το διεθνές νομικό πλαίσιο ώστε, σε συνδυασμό και με την εκτεταμένη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το φαινόμενο των επίπλαστων μετεγκαταστάσεων σε χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς».
Περαιτέρω ο κ. Πιτσιλής αναφέρθηκε στις ενέργειες της Α.Α.Δ.Ε. για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου ανακοινώνοντας ότι:
- Από τα 5 μηχανήματα X-rays που παρελήφθησαν πρόσφατα, τα 4 πρόκειται να εγκατασταθούν μέχρι το τέλος του έτους στη Βόρεια Ελλάδα, στην Κακαβιά, στους Κήπους, στους Ευζώνους και στο Α’ Θεσσαλονίκης.
- Εγκρίθηκε με ταχύτατους ρυθμούς η χρηματοδότηση για επιπλέον 12 μηχανήματα, ώστε να βελτιώνεται διαρκώς το οπλοστάσιό μας για τους ελέγχους.
- Δίνεται ξεκάθαρη προτεραιότητα στη στελέχωση της συνοριογραμμής του Βορρά, ενώ συνεχίζουν την ήδη πολύ επιτυχημένη δουλειά τους τα μεικτά κλιμάκια στον Προμαχώνα και το Ορμένιο.
Τόνισε πάντως ότι «δεν έχουμε λύσει δια παντός το θέμα του λαθρεμπορίου» κι ότι «δεν είμαστε ευχαριστημένοι, ούτε λέμε ότι έχουμε εξαντλήσει τις δυνατότητές μας», αλλά «έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε». Ωστόσο, πρόσθεσε, «έχει μπει το νερό στο αυλάκι»!
Ο κ. Πιτσιλής αναφέρθηκε και στις «μεταρρυθμίσεις» που «τρέχουν» αυτή την περίοδο στην Α.Α.Δ.Ε.», προαναγγέλλοντας «τη ριζική αναμόρφωση των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών», «τη μεταρρύθμιση του συστήματος διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού», «την ανάπτυξη συγκεκριμένου οδικού χάρτη για τα πληροφοριακά συστήματα» και «την εφαρμογή ολοκληρωμένου σχεδίου για τη φορολογική συμμόρφωση».
Κλείνοντας την ομιλία του ο διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. ανακοίνωσε ότι τον Σεπτέμβριο, το συνολικό ποσό των φόρων που επέστρεψε η Α.Α.Δ.Ε. σε φυσικά και νομικά πρόσωπα ανήλθε στα 1,6 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιλή, «με βάση αυτή την επίδοση, οι συνολικές εκκρεμότητες για επιστροφές φόρων από την Α.Α.Δ.Ε., από 2,5 δισ. ευρώ, που ήταν την 1η Σεπτεμβρίου, περιορίστηκαν στις 29 Σεπτεμβρίου στα 1,25 δισ. ευρώ. Το συνολικό ποσό χρημάτων, που επιστρέψαμε, οφείλεται και στην κάλυψη των 300 εκ. ευρώ επιστροφών, που προέκυψαν μέσα στο Σεπτέμβριο».
Επιπλέον, ο κ. Πιτσιλής ανακοίνωσε ότι ζήτησε από όλες τις Δ.Ο.Υ. να καταγράψουν άμεσα σε επίπεδο Α.Φ.Μ. όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις επιστροφής φόρων, το χρόνο καθυστέρησης και τους λόγους για τους οποίους δεν έχει προχωρήσει η κάθε επιστροφή.