Τα προβλήματα που κατεγράφησαν στο πλαίσιο της εφαρμογής του υφιστάμενου ενιαίου βαθμολογίου-μισθολογίου (ν.4024/2011), καθώς και η ανάγκη επαναπροσέγγισης του συστήματος αμοιβών των υπαλλήλων του Δημοσίου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως προκύπτει από τη δέσμευση της Ελληνικής Κυβέρνησης έναντι των εταίρων μας, στο πλαίσιο της νέας Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής, σηματοδοτεί την ανάγκη αναμόρφωσής του.
Συγκεκριμένα στο ν. 4336/2015 (94 Α'), στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης της δημόσιας διοίκησης, προβλέπεται η δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου μισθολογίου, στοχεύοντας στην αποσυμπίεση της μισθολογικής κατανομής, σε συνάρτηση με τις δεξιότητες, τις επιδόσεις, τις αρμοδιότητες και τη θέση του προσωπικού
Οι δαπάνες για μισθούς, συντάξεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 18.555 εκατ. ευρώ, στις οποίες, μεταξύ άλλων, έχουν ληφθεί υπόψη και οι επιπτώσεις από:
• την αναμόρφωση του ενιαίου μισθολογίου,
• τη μείωση των εκτιμώμενων αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης,
• τη διαφορά αποδοχών σε ετήσια βάση από την επαναφορά υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα ή είχαν απολυθεί.
Οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 49.290 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 15 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2015 και κατά 325 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014.
Οι πρωτογενείς δαπάνες (προ τόκων) του Τακτικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα δια-μορφωθούν στα 41.949 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 62 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2015 και κατά 30 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014
Οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 18.813 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 47 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Η αύξηση, πέραν των προβλέψεων για μισθούς, αποδίδεται κυρίως:
• στις μειωμένες αποχωρήσεις υπαλλήλων λόγω συνταξιοδότησης,
• στην αυξημένη δαπάνη λόγω της βαθμολογικής ωρίμανσης των μισθοδοτούμενων με ειδικά μισθολόγια, η οποία δεν είχε προβλεφθεί μετά και την καταβολή αυξημένων αποδοχών,
• στην υψηλότερη των προβλέψεων δαπάνη καταβολής της α' δόσης των αναδρομικών αποδοχών ένστολων και δικαστικών λειτουργών,
• στην επιπλέον δαπάνη λόγω επαναφοράς από τη διαθεσιμότητα υπαλλήλων, η οποία εν μέρει αντισταθμίστηκε από την πρόσληψη μικρότερου αριθμού νέων υπαλλήλων.
Τέλος, μειωμένο είναι το ύψος των δαπανών για συντάξεις λόγω του μικρότερου αριθμού αποχωρήσεων.
Το σημαντικότερο μέρος των εσόδων των προϋπολογισμών των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου προέρχεται από πόρους του Κρατικού Προϋπολογισμού (Τακτικού και ΠΔΕ), ενώ τα λοιπά έσοδα προέρχονται από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα καθώς και από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όσο αφορά τις δαπάνες των προϋπολογισμών των νομικών προσώπων καλύπτουν αποδοχές προσωπικού, λειτουργικές δαπάνες καθώς και επενδυτικές δαπάνες με βάση την πορεία εξέλιξης των μεγεθών των προϋπολογισμών (εσόδων-εξόδων) των νομικών προσώπων για το έτος 2015, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αρνητική απόκλιση ύψους 755 εκατ. ευρώ. σε σχέση με το στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό (στόχος Προϋπολογισμού 257 εκατ. ευρώ, εκτίμηση - 498 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του ενοποιημένου προϋπολογισμού των ΟΤΑ, το ισοζύγιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε δημοσιονομική βάση, συμπεριλαμβανομένου και του ισοζυγίου των νομικών προσώπων και δημοτικών επιχειρήσεων των ΟΤΑ, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 239 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα, κατά 624 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2015 (863 εκατ. ευρώ).
Η απόκλιση αυτή οφείλεται κυρίως, στη σημαντική υστέρηση των ιδίων εσόδων των ΟΤΑ και ειδικότερα των Δήμων, στην αύξηση των λειτουργικών δαπανών, καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση των απλήρωτων υποχρεώσεων τους, σε σχέση με αυτές στις 31/12/2014.