Εξηγεί ότι στο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε πολεμήσει την τακτική της προηγούμενης κυβέρνησης γιατί γινόταν κατά κατάχρηση, εναντίον της πρόβλεψης του Συντάγματος και προκειμένου να ξεφύγει ένα κρίσιμο θέμα από τη δυνατότητα της Βουλής να τοποθετηθεί. «Κανένας από αυτούς τους παράγοντες δεν ισχύει σήμερα» δηλώνει ο υπουργός και προσθέτει ότι «δεν υπάρχει διαφωνία στην ΚΟ της πλειοψηφίας που να αποτελεί τον κρυφό λόγο που προωθήθηκε η ΠΝΠ».
Ο κ. Κατρούγκαλος διαβεβαιώνει ότι «δεν πρόκειται για καταλήστευση των αποθεματικών όπως έγινε με το PSΙ και αυτό δείχνει την υποκρισία των ηγετών της αντιπολίτευσης που αντιδρούν σήμερα» και προσθέτει: «ούτε από πλευράς Συνταγματικής ή πολιτικής υπάρχει θέμα. Δεν είναι μέτρο οριστικής αφαίρεσης. Στην Ολλανδία υπάρχει από καιρό παρόμοιος νόμος».
Ο υπουργός αναφέρεται στο νομοσχέδιο για το δημόσιο λέγοντας ότι υπάρχουν σε αυτό σημαντικές τομές για τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας διοίκησης για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και για τη γενίκευση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Επίσης, αναφέρεται και στο θέμα των προσλήψεων στο δημόσιο λέγοντας ότι θα γίνουν περιορισμένες προσλήψεις στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας και των ελεγκτικών μηχανισμών.
Εξηγεί δε, ότι «οι προσλήψεις είναι δεσμευμένες από τις οικονομικές μας δυνατότητες, δεν αναγνωρίζουμε προηγούμενες δεσμεύσεις του μνημονίου». Αναφέρει ακόμη ότι θα προχωρήσει σε εκτεταμένη κινητικότητα σε εθελοντική βάση για να καλυφθούν τα κενά και οι ανάγκες της διοίκησης.
Για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, οι ίδιες οι υπηρεσίες πια θα αναζητούν τα πιστοποιητικά που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί μια διοικητική διαδικασία και δεν θα πρέπει ο πολίτης να πηγαίνει από γκισέ σε γκισέ. Η γενίκευση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το ίδιο το ΑΣΕΠ, θα οργανώνει σε μητρώο τις αιτήσεις του και τα πιστοποιητικά που θα δέχεται ούτως ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προσλήψεων
Οπως συμπλήρωσε σχετικά το νομοσχέδιο επιχειρεί τρεις βασικές τομές: «Μια πρώτη, του εκδημοκρατισμού. Εκτός από την επιστράτευση είναι και τα θέματα που αφορούν το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων. Εκεί ρητά ορίζουμε ότι δεν μπορεί να θεωρείται ανάρμοστη συμπεριφορά, σε καμιά περίπτωση, η συνδικαλιστική δράση. Μια δεύτερη τομή, που αφορά τα θέματα της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και μια τρίτη, προφανώς, που είναι η καταπολέμηση των αδικιών. Να υπογραμμίσω ότι από την συζήτηση που έγινε με τους κοινωνικούς φορείς, στην προηγούμενη συνεδρίαση της Βουλής, φάνηκε αφενός η υποστήριξη στο νομοσχέδιο και αφετέρου η πλήρης πολιτική απομόνωση της μνημονικής λογικής, της νεοφιλελεύθερης λογικής που είχε επικρατήσει το τελευταίο διάστημα. Ακόμα και φορείς, όπως είναι η ΚΕΔΕ, οι δήμοι δηλαδή ή οι ΕΝΠΕ, οι περιφέρειες, όπου είναι πλειοψηφική η αντιπολίτευση, δεν διατυπώθηκε καμία κριτική εναντίον των ουσιωδών μέτρων του νομοσχεδίου. Αντιθέτως, υπήρξε υποστήριξη. Αυτό δείχνει το κενό της προηγούμενης πολιτικής και αυτό που σας είπα προηγουμένως. Ότι ουσιαστικά αποσκοπούσε σε νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες και όχι το δημόσιο συμφέρον.»
Για την κατάργηση των συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ο κ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι:
το παρελθόν οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού ήθελαν να έχουν ομήρους υπαλλήλους με …. συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι οποίες ουσιαστικά εξυπηρετούσαν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Ακόμη και τώρα δυστυχώς υπάρχει σε πολλούς τομείς αυτή η πρακτική. Μια μεγάλη μερίδα αυτών των ανθρώπων λοιπόν μετέτρεψε -ακριβώς επειδή εξυπηρετούσε παρόμοιες ανάγκες- τη σύμβασή τους σε αορίστου χρόνου, άλλοι προσλήφθηκαν απευθείας με ΑΣΕΠ σε αορίστου χρόνου. Επομένως αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια περίεργη κατάσταση στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ουσιαστικά μόνιμοι εφόσον η σύμβασή τους δεν λήγει σε ένα διάστημα, αλλά ισχύει μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Έχουν ακριβώς τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις, με τους δημοσίους υπαλλήλους. Αλλά δεν θα μπορούσαν για παράδειγμα να συμμετέχουν σε μια διαδικασία κινητικότητας που θα εξορθολόγιζε τη δημόσια διοίκηση. Θέλαμε, και επιμένουμε, αυτή είναι η πολιτική βούληση -όχι μόνο η δική μου, της κυβέρνησης- να σταματήσει αυτός ο απαράδεκτος δυισμός που είναι αποτέλεσμα των πελατειακών πρακτικών του παρελθόντος και να έχουμε στο δημόσιο, όπως επιβάλλει και το Σύνταγμα, μια ενιαία και μόνιμη θέση εργασίας. Αυτή ήταν πρόβλεψη του νομοσχεδίου όταν αναρτήθηκε στη διαβούλευση, επειδή όμως προέκυψαν ορισμένα προβλήματα τεχνικής φύσης, κυρίως συνταξιοδοτικά που αφορούν την ένταξη ορισμένων απ' αυτών στους υπαλλήλους στο σύστημα των βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων, μετατράπηκε η αρχική ρύθμιση που προέβλεπε την πλήρη μετατροπή όλων των θέσεων ΙΔΑΧ (ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) σε μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους σε μια προσωρινή πρόβλεψη που τους επιτρέπει την κινητικότητα, αλλά αποτελεί δέσμευσή μας στο μέλλον να φέρουμε τη ρύθμιση που ουσιαστικά θα καταργεί τον απαράδεκτο αυτό δυισμό. Και ως προς τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στο δημόσιο που αποτελούν μέτρο διαφάνειας, μέτρο που θα απαγορεύσει στο μέλλον την επανάληψη φαινομένων φεουδοποίησης των οικονομικών σχέσεων στο δημόσιο, ενώ συμφωνίες που έκανε ο υπουργός με το προσωπικό του υπουργείου του και που διέλυαν κάθε ενιαία ρύθμιση, που πρέπει να υπάρχει ειδικά στον οικονομικό τομέα, είναι επίσης ένα από τα θέματα που θα φέρουμε στο επόμενο ελπίζω νομοσχέδιο.
Ο αναπληρωτής υπουργός έκανε επίσης γνωστό ότι το νομοσχέδιο στις 30 του μηνός, πρόκειται να εισαχθεί στην Ολομέλεια