Πολιτική

Βουλή: Κατατέθηκε το αναπτυξιακό νομοσχέδιο - Σε έκρηξη επενδύσεων στοχεύει η κυβέρνηση

Photo: Eurokinissi Photo: Eurokinissi
Στην ταχεία και αποφασιστική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ιδίως σε κρίσιμα πεδία για παραγωγικές επενδύσεις, στοχεύουν οι διατάξεις του αναπτυξιακού νομοσχεδίου που κατατέθηκε το βράδυ της Τετάρτης 9 Οκτωβρίου στη Βουλή, υπό τον τίτλο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις».

Το νομοσχέδιο εισάγεται για συζήτηση και επεξεργασία στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, αύριο Παρασκευή.

Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει θέσει στην «αιχμή του δόρατος» της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής τις παραγωγικές επενδύσεις και με το νομοσχέδιο που καταθέτει στη Βουλή εισάγει ρυθμίσεις που απλουστεύουν τις προβλεπόμενες διατυπώσεις -και εν γένει διαδικασίες- στους τομείς της περιβαλλοντικής, πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας και κυρίως που διευκολύνουν την ανάπτυξη επενδυτικών εγχειρημάτων στην Ελλάδα, με την παράλληλη μέριμνα του δημοσίου συμφέροντος.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ξεχωριστό κεφάλαιο για τα εργασιακά θέματα, στο οποίο περιέχονται ρυθμίσεις που προβλέπουν τη δυνατότητα εξαίρεσης από τις τοπικές και εθνικές ομοιεπαγγελματικές κλαδικές συμβάσεις, κατόπιν διαβούλευσης και συναπόφασης των κοινωνικών εταίρων για πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Στο ίδιο κεφάλαιο, περιλαμβάνονται και οι διατάξεις που προβλέπουν ότι στο υπουργείο Εργασίας θα τηρείται Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων εργαζομένων και ενώσεων προσώπων εργαζομένων, καθώς και Μητρώο Οργανώσεων Εργοδοτών, στα οποία καταχωρούνται κρίσιμα στοιχεία συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και των οργανώσεων εργοδοτών. Επίσης, εισάγονται μέτρα για την αδήλωτη εργασία.

Στόχος της κυβέρνησης είναι -με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στα 230 άρθρα του νομοσχεδίου:

* Να άρει δεκάδες επενδυτικά εμπόδια ειδικά σε αδειοδοτικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και εργασιακά θέματα, τοποθετώντας τον πήχη στο ύψος των απαιτήσεων της ψηφιακής εποχής, των καλών ευρωπαϊκών και διεθνών πρακτικών,
* Να θεραπεύσει αδυναμίες που ξέμειναν από το βαθύ παρελθόν, την κακή και αποσπασματική νομοθέτηση, και λειτουργούν αποτρεπτικά για την προσέλκυση επενδύσεων,
* Να αθροίσει πολλές μικρές μεταρρυθμίσεις που μεταβάλλουν το επιχειρηματικό περιβάλλον,
* Να δώσει χείρα βοηθείας σε επιχειρήσεις νεοφυείς ή με σοβαρά οικονομικά προβλήματα να σταθούν στα πόδια τους,
* Να διασφαλίσει τον κόσμο της επισφαλούς εργασίας και
* Να στηρίξει την υγιή, διαφανή και αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των κοινωνικών εταίρων.
*Στόχος είναι να γίνει συντομότερη η «οδύσσεια» επενδυτών και εργαζομένων στην Ελλάδα, που μόλις ξεμπερδέψουν με ένα εμπόδιο, εμφανίζονται μπροστά τους άλλα πέντε, με αποτέλεσμα να πριονίζεται η εμπιστοσύνη τους προς το Ελληνικό κράτος.

Ενδεικτικά, το νομοσχέδιο «ΕΠΕΝΔΥΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»:

1) Καταργεί τους παρωχημένους «βαθμούς όχλησης» που επιβαρύνουν χρονικά και οικονομικά τις αδειοδοτικές διαδικασίες των μεταποιητικών δραστηριοτήτων ενώ έχουν υποκατασταθεί εδώ και πολλά χρόνια από την πληρέστερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.

2) Δίνει κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα και για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων 15 εκατομμυρίων ευρώ και άνω.

3) Δημιουργεί τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, δηλαδή μια ηλεκτρονική βάση με όλα τα κρίσιμα δεδομένα που συνδέονται με την άσκηση επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας. Κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει απευθείας, μέσω του Διαδικτύου, απλή, έγκυρη, πλήρη και δωρεάν πληροφόρηση για θέματα όπως π.χ. οι ισχύουσες χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η ρυμοτομία, ο αιγιαλός, τα δάση, οι αρχαιολογικοί χώροι.

4) Επιταχύνει αναθέτοντας σε ιδιώτες ορκωτούς ελεγκτές την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων (αυτή τη στιγμή λιμνάζουν 2.500 φάκελοι) που έχουν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο. Το κράτος θα ασκεί ελεγκτικό ρόλο.

5) Επισπεύδει την αδειοδότηση για κεραίες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων ώστε να διευκολυνθούν οι επενδύσεις σε ασύρματα δίκτυα νέας γενιάς, ειδικά σε δίκτυα 5G και ανοίγει το δρόμο για πάρκα κεραιών με αυστηρές πρόνοιες για τη δημόσια υγεία.

6) Θέτει δικλίδες αποτροπής της αδήλωτης εργασίας που στερεί μισή μονάδα του ΑΕΠ ετησίως.

7) Θεσμοθετεί Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών και την (προαιρετική) ηλεκτρονική ψηφοφορία για την προκήρυξη απεργιών ώστε να σταματήσει το φαινόμενο που είδαμε και πρόσφατα, λίγοι να ταλαιπωρούν τους πολλούς χωρίς να υπάρχει διαφάνεια στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τη βάση εγγεγραμμένων μελών. Να υπάρξει δηλαδή περισσότερη συμμετοχή και δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τους εργαζόμενους και το κοινωνικό σύνολο.

8) Επιταχύνει τη δικαστική διαδικασία με τη θέσπιση των ηλεκτρονικών δικογράφων και τηλεσυνδριασεων στη διοικητική δικαιοσύνη που είναι πιο ώριμη σε επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων να υποδεχθεί σύγχρονες ψηφιακές λύσεις.

Ενιαίος ψηφιακός χάρτης

● Καθιερώνεται ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης και ξεκινά η διαδικασία για την κατάρτισή του. Ο χάρτης αυτός θα αποτυπώνει όλα τα στοιχεία («γεωχωρικά δεδομένα») που θα είναι διαθέσιμα και δεσμευτικά για τη Διοίκηση και με βάση τα οποία θα προκύπτει πού επιτρέπεται κάθε βιομηχανική, μεταποιητική, τουριστική και άλλη δραστηριότητα στην Ελλάδα. Στο χάρτη αυτό θα έχει πρόσβαση με ένα κλικ οποιοσδήποτε διοικούμενος. Έτσι, κάθε επενδυτής θα γνωρίζει πού επιτρέπεται να εγκαταστήσει την επένδυσή του, ενώ θα έχει και την ασφάλεια ότι και η Διοίκηση θα κινείται με βάση τις ίδιες ακριβώς πληροφορίες. Θα μπορεί να δει τα εξής δεδομένα:

α. Όρους και περιορισμούς δόμησης

β. Χρήσεις γης

γ. Σχέδια πόλεων

δ. Ρυμοτομικές και οικοδομικές γραμμές

ε. Γεωτεμάχια κτηματολογίου

στ. Δάση και δασικές εκτάσεις (μόνον εφ' όσον περιλαμβάνονται σε δασικούς χάρτες που έχουν κυρωθεί και οριστικοποιηθεί)

ζ. Περιοχές του δικτύου Natura 2000 ή περιοχές προστασίας ειδικών οικοτόπων

η. Ζώνες αιγιαλού, παραλίας και λιμένα

θ. Ύδατα, υδατορέματα, υγρότοπους, όχθες πλεύσιμων ποταμών και μεγάλων λιμνών

ι. Αρχαιολογικούς χώρους ή ιστορικούς τόπους

ια. Παραδοσιακούς οικισμούς, παραδοσιακά σύνολα ή προστατευόμενους χώρους

ιβ. Ειδικά σχέδια χωροθέτησης περιοχών παραγωγικών δραστηριοτήτων, περιλαμβανομένων και των ειδικών σχεδίων χωρικής ανάπτυξης (όπως ΒΕΠΕ, ΕΣΧΑΔΑ, ΕΣΧΑΣΕ).

Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

● Διευκολύνεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση σε επιχειρηματικά πάρκα, τα οποία καλύπτουν με οργανωμένο τρόπο τις περισσότερες από τις ανάγκες των επιχειρήσεων που μπορούν να επηρεάζουν το περιβάλλον (λύματα, στερεά απόβλητα κ.λπ.) και έχουν ήδη λάβει περιβαλλοντικούς όρους για τη λειτουργία τους. Τα έργα και εγκαταστάσεις που εγκαθίστανται εντός επιχειρηματικών πάρκων με εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους θα κατατάσσονται σε χαμηλότερη κατηγορία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σε σχέση με την κατηγορία όπου θα ανήκαν, εάν ήσαν αυτόνομα.

● Καθορίζεται απλοποιημένη διαδικασία για να διαπιστωθεί εάν μια επιχείρηση που εκσυγχρονίζεται απαιτεί νέους περιβαλλοντικούς όρους ή όχι. Με βάση τη σημερινή νομοθεσία η επιχείρηση οφείλει να υποβάλει πλήρη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και στη συνέχεια η υπηρεσία αποφασίζει, βάσει της μελέτης αυτής, εάν απαιτείται τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων (και πόσο σοβαρή πρέπει αυτή να είναι) ή όχι. Η απλοποιημένη διαδικασία ορίζει ότι υποβάλλεται ένα μέρος του φακέλου μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αυτό που περιγράφει τις αλλαγές που επέρχονται στο έργο ή τη δραστηριότητα και το σκοπό τους. Η υπηρεσία οφείλει να κρίνει εντός χρονικού διαστήματος ενός μηνός εάν οι προτεινόμενες αλλαγές δεν απαιτούν τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων ή εάν απαιτείται πλήρης μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Εάν παρέλθει το χρονικό αυτό διάστημα άπρακτο ή εάν η υπηρεσία κρίνει ότι δεν απαιτούνται πρόσθετοι ή διαφορετικοί περιβαλλοντικοί όροι, τότε η επιχείρηση μπορεί να προχωρήσει στις διαδικασίες εκσυγχρονισμού.

Με τις παραπάνω διατάξεις βελτιώνεται το επιχειρηματικό περιβάλλον και παρέχεται μεγαλύτερη ασφάλεια στους επενδυτές. Επίσης, αίρονται σημαντικά γραφειοκρατικά εμπόδια που σήμερα καθυστερούν τη βελτίωση και των εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων. Με τον τρόπο αυτό τηρούνται οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για μείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Οι βασικοί άξονες του σχεδίου νόμου διαμορφώνονται ως εξής:

– Προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων

– Έλεγχος Επενδυτικών Σχεδίων και Πιστοποίηση Ολοκλήρωσης και Έναρξης της Παραγωγικής Λειτουργίας Επενδύσεων των ν. 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004 και 2601/1998

– Δημιουργία ενιαίου ψηφιακού χάρτη για τα γεωχωρικά δεδομένα

– Συγκρότηση Εθνικού Μητρώου Υποδομών

– Χωροταξική πολεοδομία

– Διατάξεις βελτίωσης της λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων

– Διατάξεις για την απλοποίηση της αδειοδότησης των βιομηχανικών δραστηριοτήτων ώστε να αυξηθεί η συμμετοχή της μεταποίησης στο ΑΕΠ της χώρας

– Περαιτέρω απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας

– Θέματα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Δικαιώματα ΥΚΩ στη ΔΕΗ, περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, βελτιώσεις στο ηλεκτρονικό περιβαλλοντικό μητρώο)

– Διατάξεις για την εποπτεία της αγοράς

– Σχετικά με την ψηφιακή διακυβέρνηση περιλαμβάνονται διατάξεις σχετικές με την αδειοδότηση και τον έλεγχο κατασκευών κεραιών στην ξηρά

– Διατάξεις για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, για την ανάπτυξη σύγχρονων διαδικτυακών υποδομών

– Θέσπιση εθνικού προγράμματος απλούστευσης διαδικασιών

– Δημιουργείται Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέων Βιομηχανίας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό για την καλύτερη διαχείριση των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ

– Οργανωτικά θέματα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

– Εργασιακά θέματα για τις συλλογικές και ατομικές εργασιακές σχέσεις

– Μέτρα για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας

– Ασφαλιστικές διατάξεις

– Διατάξεις για την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών στη διοικητική δικαιοσύνη

– Διαταράξεις για τις δημόσιες συμβάσεις

– θέματα σχετικά με την Ελληνική εταιρεία επενδύσεων και εξωτερικού εμπορίου Α.Ε.

– Θέματα λειτουργικότητας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου

– Θέματα για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων)

– Διατάξεις για το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, την έρευνα και την καινοτομία

– Λειτουργία των κέντρων διανομής και αποθηκών των επιχειρήσεων

– Θέματα Τύπου

– Επίλυση προβλημάτων σχετικές με τη συγκρότηση κλιμακίων ελέγχου

– Απλοποιημένη διαδικασία απονομής Ελληνικού Σήματος

– Αποσαφήνιση διατάξεων για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα

– Μετεγκατάσταση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων του δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης από το χώρο του Ελληνικού. Η μετεγκατάσταση θα πραγματοποιηθεί σε τμήμα του νεκροταφείου Ελληνικού – Αργυρούπολης

– Θέματα διοίκησης λειτουργίας και πρόσληψης προσωπικού στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

– Ρυθμίζονται θέματα ιδιοκτησίας για την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης

– Ρυθμίζεται η λειτουργία χώρων παιδικής αναψυχής

– Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την άδεια καζίνο

– Δίνεται παράταση για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων των επενδυτικών νόμων

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Παιδείας (θέματα επαγγελματικής ισοδυναμίας, μεταπτυχιακά, δυνατότητες εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εγγραφή σε πειραματικά σχολεία κλπ)

– Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

– Ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας του επιτελικού κράτους

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Εσωτερικών (τιμητική πολιτογράφηση, ΟΤΑ)

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών

– Ρυθμίζονται θέματα για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (μεταφέρεται η εποπτείας του Πάρκου «Τρίτσης» στην Περιφέρεια Αττικής, ρυθμίζονται θέματα δόμησης κτιρίων ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης, διαδικασία προέγκρισης ειδικών χωρικών σχεδίων και άλλα).

Δείτε εδώ όλο το νομοσχέδιο