Αλγεινή εντύπωση και έντονο προβληματισμό προκαλούν οι καταγγελίες που δεχθήκαμε από μαθητές και γονείς σχετικά με τη φετινή Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων, η οποία διεξήχθη από τις 7 έως τις 10 Ιουλίου. Παρά τις υψηλές προσδοκίες για έναν θεσμό που τιμά τη δημοκρατική παιδεία και τον ελεύθερο διάλογο, μαρτυρίες συμμετεχόντων στο Dnews κάνουν λόγο για περιστατικά λογοκρισίας, παρέμβασης στο περιεχόμενο των ερωτήσεων των μαθητών προς τους Υπουργούς.
Φετινό θέμα της Συνόδου ήταν «Αναζητώντας τα όρια σ’ έναν κόσμο που αλλάζει». Οι μαθητές-βουλευτές συνεδρίασαν σε έξι θεματικές ομάδες, εξετάζοντας τα όρια σε διάφορους τομείς της κοινωνικής ζωής: στην οικογένεια, το σχολείο, την επικοινωνία (ΜΜΕ – κοινωνικά δίκτυα), τον αθλητισμό, την τέχνη και την πολιτική. Η κορύφωση της διαδικασίας ήρθε την τελευταία ημέρα, κατά την παρουσίαση των τελικών ομιλιών στην Ολομέλεια ενώπιον πολιτικών, γονέων και εκπαιδευτικών.
Ωστόσο, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν στο Dnews μαθητές που συμμετείχαν, η δημοκρατική διαδικασία υπέστη σοβαρό πλήγμα. Σύμφωνα με μαρτυρία που λάβαμε «παρά τις ενδιαφέρουσες συζητήσεις και τις ευχάριστες δραστηριότητες των πρώτων ημερών, πολλοί Έφηβοι Βουλευτές νιώθουν βαθιά απογοητευμένοι και θυμωμένοι από διαδικασίες που καθόλου δεν συνάδουν με πρόγραμμα δημοκρατικής διαπαιδαγώγησης και έλαβαν χώρα την τελευταία μέρα της διαδικασίας.»
Λογοκρισία σε ερωτήσεις περί διαφθοράς
Μεταξύ άλλων ανέφεραν ότι τους προξένησε δυσαρέσκεια η λογοκρισία επί των ερωτήσεων που συνέταξαν για να υποβάλουν σε Υπουργούς, εκ των οποίων λίγες τους τις τροποποίησαν, ενώ τις υπόλοιπες τις διέγραψαν, δηλαδή απαγόρευσαν στους Εφήβους Βουλευτές να τις υποβάλουν στους Υπουργούς. Το ζήτημα κρίνεται αρκούντως σοβαρό αν λάβουμε υπόψιν μας ότι σύμφωνα με τις μαρτυρίες που δεχθήκαμε οι πολιτικοί δέχθηκαν όλες τις ερωτήσεις για τον Αθλητισμό αλλά απαγόρευσαν κάθε αναφορά στο ζήτημα της Διαφθοράς.
Στο πυρ το εξώτερον και η προώθηση του μαθήματος Πολιτικής Παιδείας
Μάλιστα οι Έφηβοι Βουλευτές απογοητεύτηκαν πλήρως όταν «την τελευταία ημέρα, στην Ολομέλεια, κατάπληκτοι άκουσαν αλλοιωμένες ή και αγνώριστες κάποιες από τις ομιλίες που είχαν συντάξει το προηγούμενο απόγευμα. Ασφαλώς δικαιολογημένη ήταν η αγανάκτηση μελών της 6ης ομάδας (για τα όρια στην Πολιτική), από την οποία εξαφανίστηκε μυστηριωδώς σημαντικό εδάφιο, αυτό της εισήγησής τους προς το Υπουργείο Παιδείας να προσθέσει στο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθήματα Πολιτικής Παιδείας, που απουσιάζουν ηχηρά από το ελληνικό σχολείο, ενώ στις περισσότερες δημοκρατικές χώρες είναι κύριο μάθημα κορμού και εισαγωγής στα ΑΕΙ.»
Σύμφωνα με τα όσα γνωστοποιήθηκαν στο Dnews δυσαρέσκεια πρόεκυψε στους μαθητές και από το γεγονός ότι όχι μόνον αυθαιρέτως αφαιρέθηκε η σύσταση για το μάθημα Πολιτικής Παιδείας, αλλά άγνωστος πρόσθεσε το εξής παράλογο και αντίθετο της εισήγησης αυτής, δηλαδή ότι δήθεν «δεν χρειάζονται μαθήματα Πολιτικής Παιδείας στο σχολείο και ότι τάχα με την κριτική σκέψη και ασκήσεις ενεργού πολίτη θα γίνουν καλοί πολίτες και θα τεθούν τα αναγκαία όρια στην Πολιτική». Όπως σχολίασαν δηκτικά οι αναγνώστες που μας κοινοποιήσαν τα ανωτέρω συμβάντα είναι πλέον προφανής η επιδίωξη για πολίτες ανίδεους για το Σύνταγμα, τους νόμους κ.ά. κανόνες, τη λειτουργία του κράτους, της Ε.Ε., τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, τις δημοκρατικές αρχές και αξίες.
Οι ανωτέρω μαρτυρίες «επισκιάζουν» το θεσμικό πρόγραμμα που προσφέρει σε μαθητές Λυκείου μια εμπειρία δημοκρατικού διαλόγου. Το γεγονός ότι λογοκρίθηκαν ερωτήσεις, παραποιήθηκαν ομιλίες και απαγορεύτηκαν αναφορές σε κρίσιμα θέματα, όπως η Διαφθορά και η ανάγκη Πολιτικής Παιδείας, αναιρεί τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της διαδικασίας δημιουργώντας σοβαρές ενστάσεις για το μήνυμα που θέλει να στείλει η Βουλή των Εφήβων στους μελλοντικούς πολίτες. Μπορεί η θεματική να ήταν «Αναζητώντας τα όρια σ’ έναν κόσμο που αλλάζει» όμως οι μαρτυρίες δείχνουν ότι τα όρια επιβλήθηκαν στους έφηβους συμμετέχοντες με λογοκριτικές πρακτικές άλλων εποχών. Και όπως ανέφερε στο Dnews μάρτυρας αυτών των περιστατικών αν έφηβοι μαθητές που συμμετέχουν με ενθουσιασμό, κόπο και σοβαρότητα σε έναν θεσμό σαν τη Βουλή των Εφήβων βιώνουν φίμωση, τότε το μήνυμα που παίρνουν είναι πως η Δημοκρατία είναι προσχηματική. Κι αυτό είναι επικίνδυνο για τη μελλοντική τους στάση απέναντι στους θεσμούς και την πολιτική συμμετοχή.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «τέτοιες αντιδημοκρατικές διεργασίες δεν εξυπηρετούν την αποστολή που έθεσε για την αποστολή της Βουλής των Εφήβων ο αείμνηστος εμπνευστής της, Αντώνης Σαμαράκης, αλλά επιτείνουν ακόμη περισσότερο τα ύψιστα προβλήματα Δημοκρατικής Κουλτούρας, αποστροφής προς την πολιτική και έλλειψη εμπιστοσύνης στο Κοινοβούλιο, χαμηλό δείκτη ποιότητας της Δημοκρατίας.»































