Βρισκόμαστε στην κορύφωση της εξεταστικής διαδικασίας των Πανελληνίων 2025 με τους υποψηφίους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ να διεκδικούν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ήδη να έχουν κατά νου στις σχολές που τους ενδιαφέρουν.
Με αφορμή και την διεξαγωγή των Πανελληνίων ενδιαφέρουσα είναι η τοποθέτηση της ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών) ως προς τα τεκταινόμενα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης όπου καταγράφεται κύμα οικειοθελών αποχωρήσεων εκπαιδευτικών και με τα δεδομένα να «δείχνουν» ότι εν γένει ο χώρος της εκπαίδευσης είναι σε φάση ύφεσης όπως αποδεικνύονται και οι απογοητευτικές βάσεις εισαγωγής στα Παιδαγωγικά Τμήματα.
3 λόγοι που έχουν οδηγήσει σε απαξίωση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος
Όπως σημειώνει η ΟΙΕΛΕ η Παιδεία εκπέμπει SOS και δεν είναι καθόλου κινδυνολογική η πρόβλεψη ότι «ιδιωτικά και δημόσια σχολεία θα αντιμετωπίσουν τεράστιο πρόβλημα ανεύρεσης εκπαιδευτικών λόγω της πλήρους απαξίωσης του επαγγέλματος». Πέρα από την επιφανειακή προσέγγιση της κατάστασης επιχειρείται και η αιτιολόγηση που σύφωνα με την ΟΙΕΛΕ πηγάζει στο τρίπτυχο οικονομική - κοινωνική και εργασιακή απαξίωση.
«Τα 800 ευρώ για τον νεοδιόριστο δημόσιο ή ιδιωτικό εκπαιδευτικό είναι ένα αστείο ποσό. Ιδίως αν είναι κάποιος αναπληρωτής και κληθεί να υπηρετήσει μακριά από τον τόπο καταγωγής του καταβάλλοντας (ιδίως σε τουριστικές περιοχές) θηριώδη ποσά για ενοίκιο, ή ιδιωτικός εκπαιδευτικός που συχνά καλείται να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από όσα προβλέπει το καθηκοντολόγιό του (χωρίς φυσικά πρόσθετη αμοιβή στην πλειονότητα των περιπτώσεων). Πολλά νέα παιδιά προτιμούν ακόμη και μια ευκαιριακή εργασία με ανάλογες ή και μεγαλύτερες αποδοχές και με λιγότερο εργασιακό άγχος και πίεση.»
«Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των εκπαιδευτικών έχει μπει στο στόχαστρο. Στο δημόσιο διάλογο ανακυκλώνονται προσβλητικά στερεότυπαΕπίσης, το φαινόμενο του bullying, κυρίως από γονείς (αλλά και από διοικήσεις ιδιωτικών σχολείων) έχει γιγαντωθεί.». Ενώ ως προς την εργασιακή απαξίωση τονίζεται ότι «σχεδόν όλες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες των τελευταίων ετών περιέχουν δυσμενείς μεταβολές των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Ακόμη και στη δημόσια το τελευταίο σοβαρό κίνητρο που είναι η σταθερότητα των εργασιακών σχέσεων τίθεται πλέον σε αμφισβήτηση από την κυβερνητική πλευρά.».
Σε ελεύθερη πτώση οι Βάσεις Εισαγωγής στα Παιδαγωγικά Τμήματα
Σύμφωνα λοιπόν με την ΟΙΕΛΕ «κερασάκι στην τούρτα» της απαξίωσης τους εκπαιδευτικού επαγγέλματος είναι και η απροθυμία των υποψηφίων των Πανελληνίων να ασχοληθούν με τα Παιδαγωγικά επιλέγοντας σχολές και τμήματα με καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση, σταθερότητα και προοπτικές εξέλιξης με υψηλές οικονομικές απολαβές. Όπως σχολιάζεται χαρακτηριστικά από τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς «από τις επιλογές στα μηχανογραφικά δελτία και, κυρίως, από τις βάσεις των σχολών, αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος του προβλήματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
12000 μόρια περίπου η χαμηλότερη βάση για Παιδαγωγικό Τμήμα Δασκάλων!
11000 μόρια περίπου η χαμηλότερη βάση για Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών!
9500 μόρια περίπου η χαμηλότερη βάση για σχολές Φυσικής και Μαθηματικών!
9000 μόρια περίπου η χαμηλότερη βάση για σχολές Φιλολογίας, Θεολογίας και Κοινωνιολογίας!
8500 μόρια περίπου η χαμηλότερη βάση για σχολές Γεωγραφίας, Φιλοσοφικής και Ιστορίας-Αρχαιολογίας!
Αντίθετα, σε λεγόμενες καθηγητικές σχολές που δίνουν όμως προοπτική για άλλα, πολύ πιο προσοδοφόρα, επαγγέλματα (τμήματα Βιολογίας, Χημείας, Πληροφορικής), οι βάσεις είναι πολύ υψηλότερες.»
Υπό το πρίσμα αυτό η ΟΙΕΛΕ προειδοποιεί για τον κίνδυνο στο άμεσο μέλλον η εξεύρεση εκπαιδευτικών να αποδειχθεί ιδιαιτέρως δύσκολο εγχείρημα. «Τα νέα παιδιά, ιδίως τα πιο φιλόδοξα και ταλαντούχα, φεύγουν …τρέχοντας από το χώρο της εκπαίδευσης. Η τεράστια δυσκολία εύρεσης ποιοτικού εκπαιδευτικού προσωπικού στην Ελλάδα δύναται να οδηγήσει σε μια οδυνηρή εθνική τραγωδία» τονίζει, καταλήγοντας η εκπαιδευτική ομοσπονδία.




























