Οι Πανελλήνιες 2025 εκκινούν σήμερα και για τα Επαγγελματικά Λύκεια με τους υποψηφίους να εξετάζονται στο πρώτο μάθημα της διαδικασίας, αυτό των Νέων Ελληνικών. Οι εξετάσεις αρχίζουν στις 8:30 π.μ., αλλά οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 8:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες. Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ.
Οι επιτηρητές γράφουν στον πίνακα τις ώρες έναρξης, δυνατής αποχώρησης και λήξης, καθώς και κάθε άλλη παρατήρηση που ανακοινώνει η Λυκειακή Επιτροπή.
Δεν επιτρέπεται η είσοδος σε κανένα μαθητή μετά την διανομή των θεμάτων.
UPD: Δείτε τα θέματα στα Νέα Ελληνικά ΕΠΑΛ ΕΔΩ
Δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε διευκρίνιση, πληροφορία ή επεξήγηση στους εξεταζόμενους εκτός των οδηγιών, διευκρινήσεων ή πληροφοριών που διαβιβάζονται σε αυτούς από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δια των Λυκειακών Επιτροπών, τις οποίες ανακοινώνουν στους εξεταζόμενους οι επιτηρητές χωρίς να προβαίνουν σε δικές τους διευκρινίσεις.
Πανελλήνιες 2025 ΕΠΑΛ: Ο κίνδυνος μηδενισμού των υποψηφίων
Υποψήφιος που φέρει μαζί του στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή μέσο από αυτά που απαγορεύονται, αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζόμενου, θορυβεί και δε συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής Επιτροπής και βαθμολογείται με τον κατώτερο βαθμό μηδέν (0).
Πανελλήνιες 2025: Τι ώρα θα ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας τα θέματα στα Νέα Ελληνικά ΕΠΑΛ
Το Υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει τα θέματα στα Νέα Ελληνικά ΕΠΑΛ παραδοσιακά λίγο μετά τις 10 το πρωί στην επίσημη σελίδα του και την ίδια ώρα θα τα δημοσιεύσουμε στο Dnews.
Πανελλήνιες 2025 ΕΠΑΛ: Dnews και Μεθοδικό παρουσιάζουν τα θέματα, τις απαντήσεις και το σχολιασμό για τα θέματα στα Νέα Ελληνικά
Το Dnews συμμεριζόμενο το μεγάλο ενδιαφέρον μαθητών, γονέων και καθηγητών για την αμεσότερη και την έγκυρη ενημέρωση για τα Θέματα και τις Απαντήσεις των Πανελληνίων Εξετάσεων 2025, σε συνεργασία με τον Όμιλο Φροντιστηρίων ΜΕΘΟΔΙΚΟ, καθ’ όλη τη διάρκεια των Πανελληνίων Εξετάσεων θα σας προσφέρει την πληρέστερη ενημέρωση. Με την ανακοίνωση των θεμάτων των Νέων Ελληνικών από το Υπουργείο Παιδείας, θα τα δημοσιεύσουμε σε πρώτο χρόνο στο Dnews. Θα υπάρξει ενδελεχής αξιολόγηση και σχολιασμός των θεμάτων που έπεσαν στα Νέα Ελληνικά στις Πανελλήνιες 2025, θα αναφερθούμε στα δύσκολα σημεία της εξέτασης ενώ λίγο μετά την ανακοίνωση των θεμάτων θα έχουμε αναλυτικές απαντήσεις από το φροντιστήριο Μεθοδικό.
Οι απαντήσεις των Θεμάτων στα Νέα Ελληνικά ΕΠΑΛ από το ΜΕΘΟΔΙΚΟ
Σχολιασμός των Θεμάτων στα Νέα Ελληνικά ΕΠΑΛ από το Φροντιστήριο ΜΕΘΟΔΙΚΟ
Το θέμα στα σημερινά θέματα της εξέτασης στα Νέα Ελληνικά των ΕΠΑΛ, αφορά στη μουσική και την αξία της στη ζωή μας . Το θέμα παραγωγής λόγου - αρκετά σαφές - αναφέρεται στην αξία της μουσικής και ζητά από τους μαθητές να παρουσιάσουν σε ένα άρθρο την σημασία της μουσικής στη ζωή του ανθρώπου και τον λόγο για τον οποίον αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τρόπος επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων και πολιτισμών. Το κείμενο σίγουρα εμπνέει τους μαθητές και βοηθά στη παραγωγή της έκθεσης (Α3) αλλά χρειάζεται προσοχή γιατί το κείμενο έχει έντονο συνυποδηλωτικό λόγο.
Τα υπόλοιπα ερωτήματα της 1ης δραστηριότητας δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία. Αναμενόμενη η άσκηση εξέτασης των γνώσεων των μαθητών στους τρόπους πειθούς ενώ ο η άσκηση με τον μεταφορικό τίτλο αποτελεί έκπληξη που επιλέχθηκε.
Το λογοτεχνικό κείμενο που τέθηκε είναι ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη. Το απόσπασμα αναμένεται να δυσκολέψει ιδιαίτερα τους υποψηφίους. Η 1η δραστηριότητα φαίνεται να κατευθύνει τον μαθητή για τον υποβοηθά στην ερμηνεία του ποιήματος ωστόσο ο έντονος συμβολικός χαρακτήρας του Τάσου Λειβαδίτη ενδέχεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Η 2η δραστηριότητα κρίνεται αναμενόμενη και η 3η δραστηριότητα βασίζεται καθ’ ολοκλήρου στην κριτική σκέψη του υποψηφίου και αυτό ίσως εμποδίσει τους μαθητές να απαντήσουν αποτελεσματικά καθώς το ποίημα έχει μια διαβαθμισμένη δυσκολία νοηματικά.
Εν κατακλείδι, το Β. μέρος του Διαγωνίσματος (Λογοτεχνικό) αναμένεται να δυσκολέψει τους υποψηφίους και απαιτεί χρόνο περισσότερο από τον αναμενόμενο.
Από την Ομάδα Φιλολόγων του ΜΕΘΟΔΙΚΟΥ
Το σχόλιο του ΟΕΦΕ
Πανελλήνιες 2025 ΕΠΑΛ: Πώς γίνεται η εξέταση στα Νέα Ελληνικά
Για την εξέταση στο μάθημα «Νέα Ελληνικά» δίνονται στους υποψηφίους δύο (2) μη διδαγμένα κείμενα (ένα λογοτεχνικό και ένα μη λογοτεχνικό), τα οποία ανταποκρίνονται στην αντιληπτική ικανότητά τους και σχετίζονται με θεματικό κύκλο οικείο από τη σχολική διδασκαλία. Το ένα κείμενο αναφέρεται στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας και είναι μη λογοτεχνικό (δημοσιογραφικό κείμενο ή επιστημονικό ή πληροφοριακό άρθρο, συνέντευξη, κριτική, ομιλία, επιστολή, επιφυλ λίδα ή δοκίμιο), ενώ το άλλο αναφέρεται στο γνωστικό αντικείμενο της Λογοτεχνίας και είναι ποιητικό ή πεζό (διήγημα ή απόσπασμα από μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο).
Τα δύο κείμενα έχουν θεματική συνάφεια συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Το μη λογοτεχνικό κείμενο μπορεί ναείναι διασκευασμένο για τις ανάγκες της αξιολόγησης. Οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα που περιλαμβάνονται σε τρεις (3) δραστηριότητες που συνοδεύουν κάθε κείμενο, από τις οποίες:
α. Μία (1) αφορά στην κατανόηση του κειμένου, μπορεί να διαιρείται σε δύο ερωτήματα ίδιας περίπου βαρτητας και βαθμολογείται με 15 μονάδες,
β. μία (1) αφορά στην προσέγγιση της δομής και της γλώσσας του κειμένου, μπορεί να διαιρείται σε έως και τρία (3) ερωτήματα και βαθμολογείται με 15 μονάδες,
γ. μία (1) αφορά στην ερμηνεία-παραγωγή λόγου και βαθμολογείται με 20 μονάδες.
Συνολικά, οι δραστηριότητες κατανόησης και προσέγγισης της γλώσσας των δύο κειμένων βαθμολογούνται με 60 (4X15) μονάδες και οι δραστηριότητες παραγωγής λόγου με 40 (2X20) μονάδες.
1.2. Όσον αφορά στο μη λογοτεχνικό κείμενο, οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα που περιλαμ βάνονται σε τρεις (3) δραστηριότητες που το συνοδεύουν:
α. Με την πρώτη δραστηριότητα, που αφορά στην κατανόηση του κειμένου, ελέγχεται η ικανότητα των υποψηφίων:
αα. με ποικίλες ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου να εντοπίζουν και να παρουσιάζουν τις πληροφορίες που περιέχονται στο κείμενο, τις βασικές ιδέες και τα
επιχειρήματα του συγγραφέα, το πρόβλημα που θέτει, τις θέσεις που υποστηρίζει, να συσχετίζουν το βασικό μήνυμα του κειμένου με τις περιστάσεις επικοινωνίας και τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε, καθώς και με τους τρόπους και τα μέσα πειθούς που αξιοποιούνται στο κείμενο ή/και
αβ. να αποδίδουν περιληπτικά και να πυκνώνουν τονόημα μέρους του κειμένου λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.
β. Με τη δεύτερη δραστηριότητα, που αφορά στην προσέγγιση της δομής και της γλώσσας του κειμένου, ελέγχεται η ικανότητα των υποψηφίων:
βα. να αναγνωρίζουν τη βασική δομή του κειμένου ή τη δομή και τον τρόπο ανάπτυξης μιας παραγράφου,
ββ. να εντοπίζουν τις διαρθρωτικές λέξεις/φράσειςπου βοηθούν στη συνοχή και νοηματική αλληλουχία
του κειμένου,
βγ. να αποδίδουν το περιεχόμενο των παραγράφων ή ενοτήτων του κειμένου με πλαγιότιτλους,
βδ. να μετασχηματίζουν λέξεις ή φράσεις ή μέρη ή/και ολόκληρο το κείμενο αλλάζοντας τη γραμματική μορφή, τη σύνταξη, το λεξιλόγιο (συνώνυμα ή συνώνυμες φράσεις,
αντώνυμα, παράγωγα, σύνθετα κ.λπ.), τα σημεία στίξης, σύμφωνα με συγκεκριμένες περιστάσεις επικοινωνίας και
βε. να σχολιάζουν το επικοινωνιακό αποτέλεσμα, να ερμηνεύουν λέξεις-φράσεις του κειμένου με βάση τα κειμενικά συμφραζόμενα και το επικοινωνιακό πλαίσιο. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να αναπτύσσεται σε ερωτήματα (μέχρι 3), στα οποία η βαθμολογία επιμερίζεται.
γ. Με την τρίτη δραστηριότητα, που αφορά στην παραγωγή λόγου, ζητείται από τους υποψήφιους να συντάξουν δικό τους κείμενο, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο σε συνάρτηση με το κείμενο αναφοράς, στο οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν σημεία του κειμένου ή αναπτύσσουν τεκμηριωμένα προσωπικές απόψεις. Το κείμενο αναπτύσσεται με τη μορφή κειμένου επιχειρη ματολογίας (δημόσια ομιλία, επιστολή, άρθρο) και έχει έκταση 200-250 λέξεις.
1.3. Όσον αφορά στο λογοτεχνικό κείμενο, οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα που περιλαμβάνονται στις παρακάτω δραστηριότητες:
α. Με την πρώτη δραστηριότητα, που αφορά στηνκατανόηση του κειμένου, ελέγχεται η ικανότητα των υποψηφίων:
αα. Με ποικίλες ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου να εντοπίζουν στο κείμενο πληροφορίες όπως πρόσωπα, χώρο, χρόνο, κοινωνικό πλαίσιο δράσης των
προσώπων, τα γεγονότα/αίτια που κατευθύνουν τη δράση των αφηγηματικών ηρώων, τα βασικά θέματα, ιδέες που απασχολούν τον/τη λογοτέχνη και τη στάση που
υιοθετεί απέναντι σε αυτά/αυτές, τεκμηριώνοντας την άποψή τους με στοιχεία του κειμένου,
αβ. να αναλύουν κάποιον από τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου,
αγ. να επισημαίνουν τα σύμβολα, τις φωνές, τις σιωπές σε ένα ποιητικό ή θεατρικό κείμενο και να παρουσιάζουν με δικά τους λόγια το νόημα που τους δίνουν.
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να αναπτύσσεται σε δύο (2) ερωτήματα ίδιας βαρύτητας περίπου.
Μόνο ένα από αυτά μπορεί να είναι ερώτηση ανοικτού τύπου και η απάντηση στην ερώτηση ανοικτού τύπου μπορεί να κυμαίνεται από 50 έως 60 λέξεις.
β. Με τη δεύτερη δραστηριότητα, που αφορά στην προσέγγιση της γλώσσας του κειμένου, ελέγχεται η ικανότητα των υποψηφίων με ερωτήσεις ποικίλων τύπων:
βα. να διακρίνουν «τι» λέει το κείμενο από το «πώς» το λέει το κείμενο και να αναγνωρίζουν τα βασικά σημεία οργάνωσης της αφηγηματικής πλοκής ή της ποιητικής
γραφής,
ββ. να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο συγκεκριμένους δείκτες (αφηγηματικούς τρόπους, αφηγηματικές τεχνικές, τα ρηματικά πρόσωπα κ.ά.),
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να αναπτύσσεται σε μέχρι 3 ερωτήματα, στα οποία η βαθμολογία επιμερίζεται.
γ. Με την τρίτη δραστηριότητα, που αφορά στην ερμηνεία και την παραγωγή λόγου σε ένα θέμα αναγνωστικής ανταπόκρισης, ζητείται από τους/τις υποψήφιους να
αξιολογήσουν ιδέες, αξίες, στάσεις, συμπεριφορές που αναδεικνύονται στο κείμενο με βάση είτε τα κειμενικά συμφραζόμενα είτε τα ιστορικά και ιδεολογικά συμφρα
ζόμενα της εποχής παραγωγής του έργου (εφόσον τους δίνονται σχετικές πληροφορίες), να τις συγκρίνουν με αυτές του σήμερα ή να τις συσχετίσουν με προσωπικές
εμπειρίες, βιώματα, συναισθήματα κ.λπ. Η έκταση του μαθητικού κειμένου μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 150 λέξεις.
































