Η λειτουργία των πιλοτικών πολυδύναμων campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο του 2025 ανακοίνωσε η υφυπουργός Παιδείας Ιωάννα Λυτρίβη, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ Στέφανου Παραστατίδη.
Συγκεκριμένα, όπως είπε η υφυπουργός Παιδείας θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν στα Κουφάλια στον Δήμο Χαλκηδόνας, στο Πέραμα, στο Χαϊδάρι, στις Σέρρες, στον Λαγκαδά και στα Νέα Μουδανιά .
«Η προετοιμασία έγινε σε τρία επίπεδα”, τόνισε η υφυπουργός και πρόσθεσε τα εξής: «Για τα δύο πρώτα, σε επίπεδο χρηματοδότησης και οργανωτικής ανασυγκρότησης, είμαστε καθόλα έτοιμοι. Ως προς την προετοιμασία σε επίπεδο χαρτογράφησης σε όλη την επικράτεια καταγράφηκαν τα εξής: Στην αρχική κατανομή των εξήντα campuses που πολύ σωστά είπατε ότι είχαν αναγγελθεί, αυτά είχαν αναγγελθεί στη λογική της συστέγασης.
Δηλαδή τι είχαμε πει; Ότι όπου υπάρχουν δομές επιπέδου τρία, τέσσερα και πέντε να μαζευτούν μαζί. Κάπως έτσι βγήκε αυτός ο αριθμός των εξήντα. Όμως, ξαναλέω, η λογική και ο μεγάλος στόχος διεθνώς και στη χώρα μας ακόμη περισσότερο, θα έπρεπε να είναι η καλύτερη σύνδεση με την αγορά εργασίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Έτσι, λοιπόν, η καταγραφή για το επίπεδο ως προς τη γεωγραφική κατανομή των εξήντα campuses με τις πιθανές περιπτώσεις δημιουργίας ΚΕΕΚ έδειξε κάποιες δυσκολίες στην ίδρυση δομών που έχουν να κάνουν και με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και σε επίπεδο υποδομών. Στην πορεία συζητήσαμε με τους παράγοντες της αγοράς και τους εργαζόμενους και τους εργοδότες -προφανέστατα και με τους παράγοντες της εκπαίδευσης-, για να αντλήσουμε από εκεί στοιχεία συγκεκριμένα για αυτές τις περιοχές.
Δεν ήταν στόχος μας να δημιουργηθούν στα χαρτιά πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Στα χαρτιά θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί εξήντα και όσες ΑΕΕΚ θα μπορούσαν να είναι τόσα και τα ΚΕΕΚ για να πούμε ότι στα χαρτιά κάναμε έναν πετυχημένο νόμο. Όχι. Για μας η επιτυχία του νομοθετικού αυτού πλαισίου είναι όλη αυτή η χαρτογράφηση, που και εμάς μας έκανε σοφότερους και γιατί είδαμε κάθε περιοχή διαφορετικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, αλλά και γιατί αναδείχθηκαν και πολλά ζητήματα και οργανωτικά και χρηματοδοτικά, αλλά και για τη φύση του πολύπαθου πυλώνα της εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε σχέση με τη διαρροή.
Τα χρήματα που έχουν εξευρεθεί αφορούν όχι μόνο στη δημιουργία των ΣΑΕΚ, αλλά και την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, των ΓΕΑΣ. Αυτή τη στιγμή υπάρχει τεχνικό δελτίο, έχει υποβληθεί πρόταση στο ΕΣΠΑ 2021-2027 το οποίο θα προχωρά κανονικά. Έχει παρουσιασθεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι ένα συνολικό σχέδιο που αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα, γιατί αυτό σημαίνει ότι επενδύουμε.
Στόχος δεν είναι μόνο οι δομές. Είναι το τι συμβαίνει μέσα. Έχουμε για πρώτη φορά στην ιστορία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης εκατόν τριάντα νέους οδηγούς κατάρτισης, οι οποίοι ξεκίνησαν από τον Σεπτέμβριο αυτόν να είναι σε όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας, να είναι στη διάθεση των εκπαιδευτών και των καταρτιζόμενων.
Ετοιμάζουμε στη μεγάλη αυτή πρόταση εξειδίκευσης για το 2024-2027που είναι ύψους περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ εκτός από την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης, σε όλη την επικράτεια, ένα μεγάλο πρόγραμμα το οποίο θα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτών ενηλίκων, αλλά και όλων των στελεχών που ουσιαστικά συναπαρτίζουν και υποστηρίζουν το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Θέτουμε σε εφαρμογή έναν μηχανισμό on going αξιολόγησης, συνεχούς αξιολόγησης, των οδηγών κατάρτισης, δηλαδή του υλικού που δίνεται στις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας που και αυτό έχει μια μεγάλη σημασία.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι η ειδοποιός διαφορά της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και η προστιθέμενη αξία της είναι το ότι μπορεί οι ειδικότητες να αλλάζουν, να έχουμε τροφοδότηση από τις επιχειρήσεις για το τι θέλει η αγορά και αυτό ουσιαστικά εμείς να μπορούμε να το μετασχηματίσουμε ευέλικτα και να το δούμε να αλλάζει, προκειμένου να το παρέχουμε στους καταρτιζόμενους μας. Και αυτό το κάνουμε, επίσης.»