Παραμονές Χριστουγέννων και στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο ο Υπουργός Παιδείας αποκαλύψε τις αλλαγές και τις νέες προσθήκες που δρομολογούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα με τη νέα χρονιά με βασική επιδίωξη την ποιότητα μάθησης και εμπλουτισμό των σχολικών δικτύων με νέους τύπους σχολείων που θα απευθύνονται σε μαθητές που έχουν ενδιαφέρον για τις ανθρωπιστικές και φυσικές σπουδές καθώς και σε αυτούς που επιδιώκουν την εισαγωγή τους σε σχολές Καλών Τεχνών.
Ειδικότερα, ο υπουργός παρουσίασε την κύρωση της σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων. Αυτά τα σχολεία θα δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες, καθώς και στις καλές τέχνες. Οι δράσεις του δικτύου θα χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου από δωρεές του Ιδρύματος Ωνάση, με στόχο την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και την ενίσχυση της δημόσιας παιδείας. «Είναι μία πρωτοποριακή παρέμβαση την οποία κάνουμε στη δημόσια παιδεία, η οποία νομίζω ότι θα μπορέσει να αποτελέσει και οδηγό για δράσεις τις οποίες θα θέλουμε σταδιακά να επεκτείνουμε σε όλο το εύρος των δημόσιων σχολείων μας.» ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Παράλληλα, έγινε αναφορά και για την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate - IB) στη δημόσια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, από τον Σεπτέμβριο του 2026, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε πέντε Πρότυπα Λύκεια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο την επέκτασή του σε όλα τα Πρότυπα Λύκεια της χώρας. Το IB είναι ένα απαιτητικό διετές πρόγραμμα σπουδών στα αγγλικά, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Οι κάτοχοι του Διεθνούς Απολυτηρίου θα έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ή σε μη κρατικά πανεπιστήμια της Ελλάδας, χωρίς την ανάγκη συμμετοχής σε Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Στο πλαίσιο της παρουσίασης του νομοσχεδίου από τον αρμόδιο Υπουργό, ο πρωθυπουργός σχολίασε ότι αυτές οι πρωτοβουλίες εντάσσονται στη γενικότερη στρατηγική της κυβέρνησης για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, προσφέροντας περισσότερες επιλογές και ευκαιρίες στους μαθητές, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου.
Πώς θα λειτουργούν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.)
Στο Δίκτυο θα ενταχθούν 22 υφιστάμενα σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια), σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα είναι άμεσα συνδεδεμένα με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών. Τον Σεπτέμβριο του 2025 ξεκινούν τη λειτουργία τους τα πρώτα 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια και το Σεπτέμβριο του 2026 ανοίγουν άλλα 5 Γυμνάσια και 5 Λύκεια.
Τι επιτυγχάνεται με την ίδρυση των ΔΗΜ.Ω.Σ.
- Ενίσχυση του αριθμού των σχολικών μονάδων στα οποία εισάγονται εκπαιδευτικές καινοτομίες, δεδομένης της μεγάλης ζήτησης για Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία από τις ελληνικές οικογένειες.
- Ενίσχυση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων των μαθητριών και μαθητών σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις ανά τη χώρα
- Ενίσχυση της πολυτυπίας των σχολείων που αποτελεί κανόνα της μαθησιακής διαδικασίας. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα γίνεται αποτελεσματικό όταν καταφέρνει να ικανοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις επιθυμίες, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού.
Το Πλαίσιο λειτουργίας τους
Τα ΔΗΜ.Ω.Σ θα υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται από όσους ήδη υπηρετούν στα δημόσια σχολεία, με την ίδια διαδικασία που επιλέγονται και οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Σχολεία. Το Ελληνικό Δημόσιο καλύπτει τους μισθούς των εκπαιδευτικών και του διοικητικού προσωπικού, όπως ισχύει για όλα τα δημόσια σχολεία.
Το Ίδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει την ανακαίνιση των σχολείων έως του ποσού του 1 εκ ευρώ για κάθε σχολική μονάδα, ενώ θα χορηγεί υποτροφίες, θα συνεισφέρει στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και θα καλύπτει λειτουργικά έξοδα έως και 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο.
Οι μαθήτριες και μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις στην 1η Γυμνασίου, όπως συμβαίνει στα Πρότυπα. Η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται για την εισαγωγή τους στην 1η Λυκείου, ενώ οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην 2η και 3η τάξη των Γυμνασίων και Λυκείων που θα ενταχθούν στα ΔΗΜ.Ω.Σ., παραμένουν και φοιτούν σε αυτά κανονικά. Ο μαθητικός πληθυσμός που θα έχει τη δυνατότητα να φοιτά στα Ωνάσεια σχολεία υπολογίζεται στις 6.000, ± 10%.
Η ίδρυση και η λειτουργία του Δικτύου των ΔΗΜ.ΩΣ θα ρυθμίζεται μέσω Σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του κοινωφελούς ιδρύματος «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ», κατά το πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου.
Ίδρυμα Ωνάση: Το Σχολείο του Αύριο έρχεται στο σήμερα
Παράλληλα όπως ανακοινώθηκε από πλευράς Ιδρύματος Ωνάση «Θα δοθεί σε περισσότερους από 6.000 μαθητές η ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, που θα συνδυάζει το περιεχόμενο της δημόσιας παιδείας με την πρωτοπορία, τη σύγχρονη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας. Ομάδες επιστημόνων της εκπαίδευσης εργάζονται ήδη στοχευμένα για τον σχεδιασμό των Δημόσιων Ωνάσειων σχολείων. Το Ίδρυμα Ωνάση, εδώ και 50 χρόνια, υποστηρίζει την ανάπτυξη και την εξέλιξη του ανθρώπου, μέσα από πρωτοποριακές δράσεις στην παιδεία. Τη διαρκή προσφορά του καταδεικνύουν οι περισσότεροι από 8.000 υπότροφοι, τα καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα, η οικονομική στήριξη σε σχολεία, πανεπιστημιακές έδρες και προγράμματα ελληνικών σπουδών εκτός Ελλάδας, η συνάντηση γραμμάτων και τεχνών, οι δεκαετίες δημιουργίας. Με όραμα μια καλύτερη κοινωνία, το Ίδρυμα Ωνάση αναγνωρίζει πως η παιδεία αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για κάθε ενεργό πολίτη, για κάθε ευαισθητοποιημένο άνθρωπο. Το Ίδρυμα Ωνάση δίνει πνοή σε νέες ιδέες, προσβλέπει στην εκπαίδευση του μέλλοντος και συνδράμει την πολιτεία στις προσπάθειές της για την περαιτέρω ενίσχυση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η πρόταση έχει γίνει καταρχήν αποδεκτή και είναι στη διαδικασία σχεδιασμού της υλοποίησής της σε συνεργασία με την ελληνική πολιτεία. Η συνέργεια αυτή έχει στόχο να ανοίξει νέους ορίζοντες στη δημόσια εκπαίδευση, για να έρθει το Σχολείο του Αύριο στο σήμερα, χτίζοντας ένα μέλλον γεμάτο ευκαιρίες για όλα τα παιδιά, με επίκεντρο σχολεία ανοιχτά στις τοπικές κοινωνίες.»































