Ποιοί μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης; Κάθε μαθητής που τελείωσε την Γ' Γυμνασίου το σχολικό έτος 2013-2014 θα μπορεί να υποβάλει αίτηση μέσω του πληροφοριακού συστήματος…
Πότε θα διεξαχθούν οι εξετάσεις πιστοποίησης;Οι εξετάσεις πιστοποίησης θα διεξαχθούν το φθινόπωρο του 2014 με έναρξη αρχές Νοεμβρίου, σε διαδοχικές ημερομηνίες που ποικίλλουν ανά Κέντρο…
Πού θα διεξαχθούν οι εξετάσεις πιστοποίησης;Οι εξετάσεις πιστοποίησης θα γίνουν σε ΚΕΠΙΣ-ΤΠΕ (Κέντρα Πιστοποίησης) σε όλη τη χώρα, τα οποία βρίσκονται σε σχολικές μονάδες που διαθέτουν…
Πότε θα κάνω αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης;Θα γίνει δημόσια ανακοίνωση στον παρόντα κόμβο για το ακριβές χρονικό διάστημα που οι μαθητές θα μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις.…
Εφόσον κληρωθώ να συμμετάσχω στις εξετάσεις πιστοποίησης, τι θα πρέπει να κάνω;Θα ανακοινωθούν αναλυτικές οδηγίες για κάθε περίοδο εξετάσεων εδώ.
Τι πρέπει να έχω μαζί μου στις εξετάσεις;Η ταυτοποίηση κάθε μαθητή γίνεται αποκλειστικά με το ατομικό Δελτίο Αστυνομικής Ταυτότητας ή το Διαβατήριό του, το οποίο πρέπει να…
Πώς θα ενημερωθώ για τα αποτελέσματα των εξετάσεων;Κάθε μαθητής που συμμετείχε στις εξετάσεις πιστοποίησης, θα ενημερωθεί ατομικά για τα αποτελέσματα στο email που έχει δηλώσει κατά την…
Χορηγείται βεβαίωση πιστοποίησης στους επιτυχόντες;H πιστοποίηση μαθητών σε ικανότητες ΤΠΕ, είναι οργανωμένη εξεταστική διαδικασία και γίνεται στα πλαίσια του έργου "Πιστοποίηση των μαθητών της…
Ποιες είναι οι ζητούμενες ικανότητες ΤΠΕ
Ο πιστοποιούμενος μαθητής θα πρέπει, κατ' αρχήν, να είναι ικανός:
Να χειρίζεται τα βασικότερα ψηφιακά μέσα (υπολογιστές, κινητές και άλλες συσκευές, λογισμικό)
Να κατανοεί, να αναλύει και να επιλύει απλά προβλήματα χρησιμοποιώντας εργαλεία ΤΠΕ
Να σχεδιάζει, να υλοποιεί, να αναθεωρεί και να ακολουθεί μια στρατηγική αναζήτησης πληροφοριών για ένα καθορισμένο πρόβλημα
Να συνεργάζεται και να επικοινωνεί ανταλλάσσοντας πληροφορίες, μηνύματα, σχόλια και αρχεία, αξιοποιώντας εργαλεία ΤΠΕ
Να δημιουργεί, να τροποποιεί και να συνθέτει ψηφιακά αντικείμενα (π.χ. κείμενα, υπολογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις, εικόνες, ήχους) αξιοποιώντας εργαλεία ΤΠΕ
Να αναπτύσσει στάσεις και συνήθειες καλής χρήσης και αξιοποίησης των ΤΠΕ στην καθημερινή του ζωή, στο σχολικό και στο ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο ζει
Το παραπάνω πλαίσιο είναι αρκετά ευρύ και γενικό, ώστε να καλύπτει διαφορετικές ηλικιακές ομάδες μαθητών. Στους μεγαλύτερους μαθητές του Λυκείου, η εξέταση των ικανοτήτων αυτών διαφοροποιείται ως προς την έκταση, το βάθος, τη δυσκολία και τη διασύνδεσή της με στοιχεία τυπικής επάρκειας ικανοτήτων ΤΠΕ.
Ικανότητες ΤΠΕ ειδικότερα
Ειδικότερα, οι ικανότητες αξιοποίησης ΤΠΕ σχετίζονται με τη δυνατότητα των μαθητών να διεκπεραιώνουν τα ακόλουθα έργα (tasks):
Σύνδεση κι αποσύνδεση σε ένα δικτυωμένο περιβάλλον
Εργασία σε ένα γραφικό περιβάλλον εργασίας
Οργάνωση δεδομένων σε αρχεία και φακέλους σε διάφορα αποθηκευτικά μέσα
Εγκατάσταση ενός προγράμματος, ενός εκτυπωτή ή κάποιας άλλης περιφερειακής συσκευής
Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου (π.χ. αρχείο κειμένου, εικόνας ή παρουσίασης)
Διαμόρφωση ψηφιακού περιεχομένου (π.χ. σε αρχεία κειμένου, εικόνας ή παρουσίασης)
Έλεγχος και ανάλυση δεδομένων (π.χ. με αξιοποίηση εφαρμογής υπολογιστικών φύλλων)
Επεξεργασία σύνθετων ψηφιακών εγγράφων (π.χ. κείμενα με πίνακες ή εφέ παρουσιάσεων)
Χρήση πολυμεσικών αντικειμένων σε έγγραφα
Διαχείριση παραμέτρων (π.χ. για μια εκτύπωση)
Εφαρμογή σωστών πρακτικών αναζήτησης πληροφορίας στο διαδίκτυο
Προσπέλαση πηγών στο διαδίκτυο και συλλογή πρωτότυπων δεδομένων
Υιοθέτηση υπεύθυνης στάσης απέναντι στην πνευματική ιδιοκτησία και τη φιλοσοφία της ανοικτής γνώσης
Χρήση προσωπικού λογαριασμού email και άλλων διαδικτυακών λογαριασμών
Εφαρμογή και υιοθέτηση πρακτικών ασφαλούς χρήσης υπηρεσιών και εφαρμογών του διαδικτύου
Η ποικιλία, η έκταση, το βάθος και το πεδίο εφαρμογής των έργων αυτών διαφοροποιούνται κατά τη διαδικασία πιστοποίησης σε δύο επίπεδα:
(α) Επίπεδο μαθητών Γυμνασίου
(β) Επίπεδο μαθητών Λυκείου.
Για το πλαίσιο απόκτησης ικανοτήτων ΤΠΕ
Το μαθησιακό πλαίσιο για την απόκτηση των στοχευόμενων ικανοτήτων δεν αντιστοιχεί αποκλειστικά στο πλαίσιο του μαθήματος της πληροφορικής. Οι διαθεματικές δραστηριότητες ωστόσο, μπορούν να συμβάλουν στην απόκτηση ικανοτήτων αξιοποίησης των ΤΠΕ και στην υιοθέτηση υπεύθυνων στάσεων για τη χρήση τους.
Το παρόν έργο είναι έργο αξιολόγησης και πιστοποίησης ικανοτήτων ΤΠΕ. Δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την απόκτηση αυτών των ικανοτήτων. Επικεντρώνειται στην ανάπτυξη ενός πρότυπου συστήματος πιστοποίησης ικανοτήτων, που είναι σε θέση πραγματικά να αξιολογεί τους μαθητές ως προς τις ικανότητες αξιοποίησης ΤΠΕ με βάση διεθνή πρότυπα – χωρίς να προσαρμόζει τις δοκιμασίες που υποβάλει τους μαθητές στις συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτοί τις απέκτησαν.
Ενδεικτικά παραδείγματα των στοχευόμενων ικανοτήτων ΤΠΕ
Ένα παράδειγμα για το είδος των ικανοτήτων ΤΠΕ στις οποίες επικεντρώνεται το έργο είναι αυτές που σχετίζονται με την αναζήτηση στο διαδίκτυο. Σήμερα οι περισσότεροι ή πάρα πολλοί Έλληνες μαθητές γνωρίζουν, κατά τεκμήριο, να αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Σε αρκετά σχολικά μαθήματα άλλωστε εκπονούν και παραδίδουν εργασίες που απαιτούν τέτοια αναζήτηση. Οι τυπικές γνώσεις αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο εξελίσσονται σε προχωρημένες ικανότητες και στάσεις όταν οι μαθητές ατομικά ή συλλογικά εκπονούν μια εργασία για την οποία η αναζήτηση της πληροφορίας γίνεται με χρήση αξιόπιστων πηγών, με συνειδητή απόρριψη άλλων (τις οποίες εντοπίζουν μεν οι μαθητές αλλά είναι εκπαιδευμένοι να τις απορρίπτουν με τεκμηριωμένο τρόπο), ενώ η αντιγραφή γίνεται τουλάχιστον με τρόπο που να επισημαίνονται οι πηγές, τι έχει γραφτεί από άλλους, τι είναι πρωτότυπο κείμενο και άποψη των μαθητών.
Ένα δεύτερο παράδειγμα αφορά στα θέματα τήρησης υπεύθυνων στάσεων όπως π.χ. η ασφάλεια διάθεσης προσωπικών πληροφοριών και δεδομένων. Μπορεί ο μαθητής να γνωρίζει ή να είναι σε θέση να απαντήσει για το ποια είναι η ορθή πρακτική σε θέματα ιδιωτικότητας στη χρήση φωτογραφιών και βίντεο, όμως στον προσωπικό του χώρο σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, όλη η πληροφορία που τον αφορά είναι εντελώς ανοιχτή σε όλο το δίκτυο ή σε ανεξέλεγκτα πολλούς δικτυακούς γνωστούς-αγνώστους ('φίλους') ενώ εκθέτει είτε εν αγνοία του είτε συνειδητά, και πολυμεσικά δεδομένα π.χ. συμμαθητών του.
Ένα τρίτο παράδειγμα: Οι ικανότητες δημιουργίας γραφικών παραστάσεων, με αξιοποίηση ΤΠΕ, για απλές συναρτήσεις μπορεί να αποκτώνται με διδασκαλία ακόμη και μόνο στο μάθημα της πληροφορικής ή στα πλαίσια διδασκαλίας μαθηματικών με χρήση ΤΠΕ ή ακόμα και σε εξωσχολικό περιβάλλον. Γίνονται δεξιότητες ή και στάσεις εφόσον ο μαθητής είναι σε θέση να δημιουργήσει μια γραφική παράσταση με χρήση ΤΠΕ στο πλαίσιο μιας άσκησης στα μαθηματικά ή της φυσικής, η οποία δεν του υποδεικνύει ρητά «φτιάξε τη γραφική παράσταση της ..». Γίνονται προχωρημένες ικανότητες και στάσεις, όταν ο μαθητής αποφασίζει μαζί με άλλους ή μόνος του, να επιλέξει και να χρησιμοποιήσει κάποιο εργαλείο π.χ. για να αναπαραστήσει τις προσωπικές αθλητικές επιδόσεις του βάσει ενός προγράμματος προπόνησης και αντίστοιχων δεδομένων επιδόσεων ενός έτους.
Η διαδικασία πιστοποίησης δεν εστιάζει στον έλεγχο του εάν ο μαθητής είναι καλός ή όχι στο μάθημα της Πληροφορικής του σχολείου. Ο βασικός της στόχος είναι να διαπιστώσει εάν ο σημερινός μαθητής που ζει στην εποχή της Τεχνολογίας και των Επικοινωνιών είναι σε θέση να αξιοποιεί δημιουργικά τις ΤΠΕ στη σχολική και μη καθημερινότητά του. Να μπορεί να αξιοποιεί το διαδίκτυο, να δημιουργεί ψηφιακό υλικό που χρειάζεται ή θέλει, να αντιλαμβάνεται τους κινδύνους που ελλοχεύουν, να σέβεται τον άλλον και την πνευματική ιδιοκτησία, να κρίνει πριν αποφασίσει.