Ελλάδα

Αποκαλυπτικό πόρισμα: Τουλάχιστον πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά και όχι τη σύγκρουση στα Τέμπη

INTIME INTIME
Τα συμπεράσματα των ειδικών αλλάζουν τα δεδομένα για τη σύγκρουση

Στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον πέντε άνθρωποι, έχασαν τη ζωή τους, από την φωτιά που σημειώθηκε και όχι από τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, τον Φεβρουάριο του 2023, καταλήγουν οι επιστήμονες που συμμετέχουν στην Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, για την τραγωδία.

Το Dnews, μίλησε με τον Κώστα Λακαφώση, μέλος της επιτροπής, μηχανικό, αεροναυπηγό και ειδικό πραγματογνώμονα, ο οποίος μας εξήγησε τι ακριβώς συνέβη κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, καθώς και τι «αποκάλυψαν» τα πλάνα από τις κάμερες.

Η ομάδα των εμπειρογνωμόνων ολοκληρώνει την τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση (3D animation) του μηχανισμού σύγκρουσης και αρχικής ανάφλεξης, την οποία και θα παραδώσει, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, στις αρμόδιες ανακριτικές αρχές με τη μορφή της συμπληρωματικής τεχνικής έκθεσης, που θα συνοδεύεται από σχετικό ψηφιακό υλικό.

Σύμφωνα με τις σχετικές αναλύσεις και το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, είχαμε μία ανάφλεξη άγνωστης ύλης, η οποία και κόστισε τη ζωή, τουλάχιστον σε πέντε ανθρώπους.

Πώς έγινε η προσομοίωση.

Όπως μας αναλύει ο κ. Λακαφώσης, η ομάδα των εμπειρογνωμόνων έκανε την προσομοίωση με τον ακόλουθο τρόπο:

«Πήραμε τις τρεις διαφορετικές κάμερες που υπάρχουν. Τρεις κάμερες σημαδεύουν ένα συγκεκριμένο γεγονός από τρεις πλευρές. Τα στοιχεία αυτά μπήκαν σε ένα συγκεκριμένο σχήμα, ώστε να μας δείχνουν τι κάνει το κάθε αντικείμενο που βλέπουμε. Όταν για παράδειγμα γίνεται ένα τρακάρισμα δύο αυτοκινήτων, σε μία γωνία που έχει σήμα στοπ, υπάρχει ένα πρόγραμμα προσομοίωσης που βάζουμε τις θέσεις των αυτοκινήτων, τις ταχύτητες και τις τροχιές. Το πρόγραμμα προβλέπει περίπου τι θα γίνει.

Αυτό όμως όταν μιλάμε για δύο τρένα, με πολλά βαγόνια διαφορετικά μεταξύ τους, άλλο βάρος, άλλη ταχύτητα, άλλες γωνίες, είναι πολύ περίπλοκο. Δεν μπορούν εύκολα όλα αυτά να προβλεφθούν, ακόμα και αν βάλουμε σε ένα μοντέλο, όλα τα στοιχεία. Μπορούμε να κάνουμε όμως το ανάποδο. Έτσι φτιάξαμε σε τρισδιάστατη απεικόνιση, τον πραγματικό χάρτη της περιοχής, τις θέσεις των τρένων κλπ και ένα μοντέλο από όσα είδαμε από τις κάμερες.

Το μοντέλο μας δείχνει με τον τρόπο αυτό, τον μηχανισμό της σύγκρουσης και πώς φτάσαμε στην τελική θέση των συντριμμιών. Στο συγκεκριμένο μοντέλο σύγκρουσης, αφού βάλαμε τη φωτιά, μπορέσαμε να καταλάβουμε από που ξεκίνησε η φωτιά και πώς εξελίχθηκε. Μπορούμε να μελετήσουμε καλύτερα το φαινόμενο.

Αποκλείσαμε λοιπόν κάποια πράγματα. Δεν είναι το ηλεκτρικό τόξο, δεν είναι η ενέργεια της σύγκρουσης, δεν είναι τα λάδια σιλικόνης, δεν είναι ένα φορτίο μέσα στο κοντέινερ. Αν δεν είναι όλα αυτά, τότε τι περισσεύει να είναι; Και αρχίζεις να ψάχνεις σενάρια τυχαία για το τι θα μπορούσε να είναι».

Η φωτιά στοίχισε τη ζωή ανθρώπων

Αναφέραμε στον κ. Λακαφώση, την ύπαρξη ξυλολίου, σύμφωνα με τα έγγραφα από τα δείγματα που πήρε το Χημείο του Κράτους και αποκάλυψε το Dnews.

Μας απάντησε:

«Το ξυλόλιο υπάρχει λοιπόν κάπου και πρέπει να μας πει κάποιος πώς βρέθηκε εκεί. Γιατί εμείς αυτή τη «γέφυρα», δεν θα την κάνουμε επισήμως. Πρέπει να πούμε αυτά που ξέρουμε και μπορούμε να αποδείξουμε. Εμείς στο επίσημο πόρισμα που δώσαμε, θα ακολουθήσουν και συμπληρωματικά, λέμε ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης. Αν δεν υπήρχε αυτή η ανάφλεξη, δεν θα υπήρχαν 57 θύματα. Οι τελευταίοι πέντε άνθρωποι, σίγουρα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά. Έχουμε κάποιες μικρές αμφιβολίες και για κάποιους ακόμα. Πάντως σίγουρα πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά και όχι από τη σύγκρουση».

Αρκούσε η φωτοσήμανση

Ο κ. Λακαφώσης, επισημαίνει και αυτός τις τραγικές παραλήψεις, στην έρευνα και τη διάσωση, μετά το δυστύχημα, ενώ υπογραμμίζει ότι αρκούσε να λειτουργεί μόνο η φωτοσήμανση, ή ο ασύρματος και θα είχαν αποφευχθεί όλα.

«Η φωτοσήμανση και μόνο αρκούσε για να μη γίνει το δυστύχημα. Αν φυσικά λειτουργούσε. Ή έστω να λειτουργούσε ο ασύρματος. Γιατί δεν λειτουργούσαν οι αναμεταδότες. Έφτανε ακόμα και ο ασύρματος αν λειτουργούσε. Και γιατί το λέω αυτό. Όχι γιατί θα μίλαγε ο ένας με τον άλλον. Γιατί ο μηχανοδηγός της επιβατικής, όταν ξεκίνησε από Λάρισα προς τα πάνω, νόμιζε ότι ήταν μόνος επάνω στη γραμμή. Δεν είχε αντιληφθεί ότι έρχεται κάποιος άλλος από την αντίθετη πλευρά. Αν όμως είχε ακούσει συνομιλίες στον ασύρματο, θα καταλάβαινε τι συμβαίνει. έστω ο ασύρματοε Ειδικά για τη φωτοσήμανση υπάρχουν πολλά ερωτήματα. Περνούν τα κόκκινα σήματα με εντολή σταθμάρχη», αναφέρει ο κ. Λακαφώσης και συνεχίζει:

«Πώς περνούν τα κόκκινα, με τέτοια ταχύτητα στα 160 χιλιόμετρα την ώρα. Στο Βέλγιο, από ειδικό των σιδηροδρόμων, μάθαμε πριν μερικές ημέρες, ότι όταν γίνεται παραβίαση κόκκινου σηματοδότη με εντολή σταθμάρχη, υποχρεωτικά η ταχύτητα πέφτει έως τα 80 χιλιόμετρα την ώρα. Στο ελληνικό δίκτυο, η μέγιστη ταχύτητα είναι 160 χιλιόμετρα την ώρα, όταν όλα τα συστήματα δουλεύουν. Όταν πέφτουν τα επίπεδα ασφάλειας, ταυτόχρονα πρέπει να πέφτει και η μέγιστη ταχύτητας. Αν λοιπόν, η σύγκρουση γινόταν με μικρότερη ταχύτητα, μπορεί να θρηνούσαμε λιγότερα θύματα. Επίσης αν υπήρχε κανονισμός, ότι μετά από έναν κόκκινο σηματοδότη, η ταχύτητα πέφτει στα 80 χιλιόμετρα, αυτό θα ήταν και μία πίεση, για να φτιαχτούν όλα τα συστήματα.

Κίνδυνος για νέο δυστύχημα

Ο κ. Λακαφώσης, αναφέρει στο Dnews, ότι ένα χρόνο μετά, η κατάσταση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους παραμένει τραγική, με αποτέλεσμα να υπάρχει και σήμερα, μεγάλος κίνδυνος για νέο δυστύχημα.

«Δεν έχει γίνει κάτι σημαντικό ένα χρόνο μετά. Δεν έχει αλλάξει επί της ουσίας η διαδικασία. Ούτε οι ταχύτητες. Σε ένα κομμάτι μόνο πάνε με 80 χιλιόμετρα την ώρα. Και αν αύριο πρωί κοπεί ένα καλώδιο και γίνει προσωρινή μονοδρόμηση, θα πέσει η ταχύτητα; Όλα αυτά είναι για να έχουμε να λέμε. Στην ουσία οι άνθρωποι δεν έχουν εκπαιδευτεί σωστά στον κανονισμό του σιδηροδρόμου. Να τηρούν αυστηρά τις διαδικασίες, να μιλούν σωστά στον ασύρματο, όλα αυτά είναι στα ίδια με πριν το δυστύχημα επίπεδα. Φυσικά υπάρχει ο κίνδυνος να έχουμε ένα νέο δυστύχημα», καταλήγει.