Διακοπές ρεύματος εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου καταγγέλλονται από ιδιώτες που προσπαθούν να κοινοποιήσουν τις περιπτώσεις τους μέσα από κοινωνικές ομάδες και δίκτυα αλληλεγγύης. Την ίδια περίοδο "τρέχει" η διαδικασία ρυθμίσεων των ληξιπρόθεσμων οφειλών με τη ΔΕΗ να ανακοινώνει παράταση έως τις 30 Σεπτεμβρίου του προγράμματος των ευνοϊκών διακανονισμών που έληγε στις 31 Ιουλίου.
Όπως προκύπτει από τις καταγγελίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, υπήρξαν άνθρωποι που αδυνατούσαν ή δεν πρόλαβαν να μπουν στη ρύθμιση διακανονισμών και βρέθηκαν αντιμέτωποι με τη διακοπή της ηλεκτροδότησης.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της επιχείρησης, από την1η Απριλίου που τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα και έως τις 29 Ιουλίου, εντάχθηκαν στη ρύθμιση 290.000 καταναλωτές, ενώ υπάρχουν ακόμα 1.500.000 πελάτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίοι δεν ανταποκρίθηκαν στην πρώτη πρόσκληση, με τη ΔΕΗ να τους καλεί εκ νέου να προσέλθουν για διακανονισμό έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Οι επίσημες ανακοινώσεις της ΔΕΗ
Με ημερομηνία 14 Ιουλίου:
"Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, μετά την μεγάλη ανταπόκριση από πελάτες της, επιχειρήσεις, επαγγελματίες και νοικοκυριά, για ένταξη στο ευνοϊκό πρόγραμμα ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 36 δόσεις, αποφάσισε την παράταση του συγκεκριμένου προγράμματος έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2016, προκειμένου να διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους, καθώς αναμένεται αύξηση των αιτημάτων για διακανονισμό.
Υπενθυμίζεται ότι η καταβολή της 1ης δόσης πραγματοποιείται με την έγκριση του διακανονισμού".
Και στις 29 Ιουλίου:
"Με αφορμή την ολοκλήρωση του ιδιαίτερα ευνοϊκού προγράμματος διακανονισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 36 δόσεις και χωρίς προκαταβολή που ξεκίνησε από την 1η Απριλίου 2016, η ΔΕΗ ευχαριστεί θερμά τους 290.000 πελάτες της που έσπευσαν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους.
Παράλληλα, η Επιχείρηση δίνει την ευκαιρία και στους υπόλοιπους 1,5 εκατ. πελάτες της να ρυθμίσουν τις οφειλές τους παρατείνοντας την ισχύ του παραπάνω προγράμματος μέχρι 30 Σεπτεμβρίου.
Η Εταιρεία ενημερώνει τους πελάτες της οι οποίοι δεν θα προσέλθουν να διακανονίσουν τις οφειλές τους επωφελούμενοι από την ευκαιρία που τους έδωσε ότι εφόσον γίνει διακοπή της ηλεκτροδότησης τους λόγω χρέους, δεν θα ισχύουν οι πιο πάνω ευνοϊκές ρυθμίσεις για την επανασύνδεση τους".
Καταγγελία υπήρξε και από το κίνημα Δεν Πληρώνω. Όπως αναφέρεται στο επίσημο site του κινήματος:
"Οι συναγωνιστές του Κινήματος Δεν Πληρώνω δέχονται καθημερινά δεκάδες τηλεφωνήματα για κομμένα ρεύματα. Ανταποκρινόμαστε όπου είναι ανθρώπινα δυνατό με προτεραιότητα στις πιο σοβαρές περιπτώσεις.
Παρακάτω αναρτούμε την αγωνιώδη έκκληση μιας νέας κοπέλας, άνεργης, με καθολικό λέμφωμα, που γυρίζοντας από την χημειοθεραπεία που έκανε στο Νοσοκομείο βρήκε το ρεύμα της κομμένο.
Η ΔΕΗ είχε ενημερωθεί για το σοβαρό πρόβλημα της και κάποιος καρεκλοκένταυρος θεώρησε σκόπιμο να απορρίψει το αίτημα ενός συνανθρώπου μας με σοβαρότατο πρόβλημα υγείας. Προφανώς εκεί στη ΔΕΗ το παίζουν μικροί θεοί, από την ασφάλεια του δροσερού τους γραφείου και της ζεστής καρέκλας, τρομάρα τους.
Η κοπέλα μας έστειλε τα παρακάτω μηνύματα, φτάνοντας στα πρόθυρα αυτοκτονίας. Πολλοί συναγωνιστές του Κινήματος Δεν Πληρώνω μίλησαν μαζί της , δίνοντας της κουράγιο και οι διαδικασίες επανασύνδεσης δρομολογήθηκαν άμεσα". Δειτε τα μηνυματα στο News247.gr.
Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που είναι αναρτημένος και στο site της ΡΑΕ, και όπως προκύπτει από το άρθρο 34, παράγραφος 4,5:
4. Το δικαίωμα του Προμηθευτή να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, ή να καταγγείλει τη Σύμβαση σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 39, δεν μπορεί να ασκηθεί κατά Ευάλωτων Οικιακών Πελατών για το χρονικό διάστημα από Νοέμβριο έως Μάρτιο, καθώς και κατά τη διάρκεια των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου.
5. Ειδικώς για τους Ευάλωτους Οικιακούς Πελάτες των περιπτώσεων 1(β) και 1(δ) του άρθρου 52 του ν. 4001/2011, ήτοι τους Πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης, και αυτούς με σοβαρά προβλήματα υγείας, ο Προμηθευτής δικαιούται να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας μόνο στην περίπτωση που ο Πελάτης είναι υπερήμερος ως προς την εξόφληση έξι (6) διαδοχικών Λογαριασμών Κατανάλωσης, και εφόσον προηγουμένως έχει αποστείλει ειδοποίηση με την οποία ενημερώνει τον Πελάτη: α) για τη δυνατότητα του Πελάτη για διακανονισμό πληρωμής των οφειλών του, και β) για την πρόθεσή του να καταγγείλει τη Σύμβαση τάσσοντάς του προθεσμία είκοσι (20) ημερών προς εξόφληση, η οποία και παρήλθε άπρακτη. Εφόσον ο Προμηθευτής προβεί στην καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας, ο ως άνω Ευάλωτος Οικιακός Πελάτης, ο οποίος χρήζει μηχανικής υποστήριξης ή έχει σοβαρά προβλήματα υγείας, μεταπίπτει αυτόματα στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας, χωρίς να προηγηθεί καθ' οιονδήποτε τρόπο διακοπή της ηλεκτροδότησής του".
"Δεν πρέπει να αγγίξουν αυτούς που είναι ενταγμένοι ήδη στο Κοινωνικό Τιμολόγιο"
Από τη δική του μεριά το Κίνημα ΑΛ.ΑΝΥ.Α - Κίνηση Πολιτών Ενάντια Στις Διακοπές Ρεύματος, κατήγγειλε με δική του επιστολή προς τη ΔΕΗ "σαν απαράδεκτη την αποστολή απειλητικών επιστολών προς τους 750.000 καταναλωτές που είναι ενταγμένοι στο ΚΟΤ με αποκλειστικό στόχο τον εκφοβισμό τους προκειμένου να προχωρήσουν σε ρύθμιση χρεών προς την επιχείρησή", όπως αναφέρεται συγκεκριμένα.
"Η αποστολή τέτοιου είδους επιστολών, κάθε άλλο παρά αναδεικνύει το "’κοινωνικό πρόσωπο" της ΔΕΗ και της κυβέρνησης, αντίθετα επιβεβαιώνει τις υποψίες μας ότι η συνέχεια ενός ανάλγητου κράτους με αξιακό πρόθεμα την προάσπιση νεοφιλελεύθερων πολιτικών που αναδεικνύουν τους αριθμούς πάνω από την ανθρώπινη υπόσταση Υπερηφάνεια και Αξιοπρέπεια, δηλώνει παρόν και μάλιστα με "πάταγο".
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ από τη διοίκηση της ΔΕΗ να διακόψει άμεσα την αποστολή προς τους πολίτες των εκβιαστικών απειλητικών και τρομοκρατικών επιστολών, να αλλάξει τη πολιτική της απέναντι στα "χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα" προστατεύοντας τα απόλυτα όπως άλλωστε έχει την υποχρέωση τόσο από το σύνταγμα της χώρας, όσο και από τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που απαιτούν απόλυτο σεβασμό και σύνεση απέναντι σε μια κοινωνία που αφανίζεται και έναν εφιάλτη δίχως τέλος", αναφέρει το Κίνημα ΑΛ.ΑΝΥ.Α.
Διεύρυνση κριτηρίων και λεπτομέρειες της ρύθμισης
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζει πάντως και επισήμως τη "διεύρυνση των κριτηρίων χορήγησης του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου της ΔΕΗ" όπως έκανε γνωστό ο υπουργός κ. Σκουρλέτης σε σχετική ερώτηση της βουλευτού της ΝΔ κ. Παπακώστα.
Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Σκουρλέτη το εγχείρημα της διεύρυνσης για το Κοινωνικό Τιμολόγιο είναι "απαιτητικό" εξαιτίας της δυσκολίας ελέγχου των ειδικών συνθηκών που οδηγούν "στη μη ταύτιση του δηλωθέντος εισοδήματος και των πραγματικών συνθηκών διαβίωσης του καταναλωτή". Έτσι, προτεραιότητα, κατά την μελλοντική υλοποίηση του εγχειρήματος, "θα δοθεί στην ίση μεταχείριση των καταναλωτών". Παράλληλα σύμφωνα πάντα με τον κ. Σκουρλέτη εξετάζεται η δυνατότητα μείωσης των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας, θα εξαρτηθεί από την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης των 36 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, από τη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα των διεθνών τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και από τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά ενέργειας.
Στην απάντηση του ο κ. Σκουρλέτης αναφέρθηκε και στην νέα ρύθμιση της ΔΕΗ για την οποία κάνουμε λόγο παραπάνω, στην οποία όπως είπε, "έχουν τη δυνατότητα να προσχωρήσουν για το υπόλοιπο της οφειλής τους και εκείνοι οι πελάτες, οι οποίοι έχουν ήδη προβεί σε διακανονισμό των οφειλών τους". Διευκρινίζεται πως από το πρόγραμμα εξαιρούνται οι περιπτώσεις πελατών με ρευματοκλοπή.
Τέλος, ο κ. Σκουρλέτης έχει πολλάκις ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να κοπεί το ρεύμα "σε νοικοκυριά με κοινωνικά τιμολόγια, σε αρρώστους με μηχανική υποστήριξη, αλλά και σε αγρότες". Ο ίδιος ο υπουργός έχει ζητήσει η προσπάθεια μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών να μην οδηγήσει σε κοινωνικές αδικίες, με άλλα λόγια να υπάρξει επιπρόσθετη προσοχή για τις "ιδιαίτερες" περιπτώσεις οφειλετών που χρωστούν πάνω από 1.000 ευρώ, ακόμη κι αν δεν έχει πληρωθεί λογαριασμός για πάνω από οκτώ μήνες.
Κοινώς, το αίτημα του υπουργείου σχετίζεται με το να γίνει "ηθικό" το "νόμιμο".
Κλείνουμε με τις λεπτομέρειες της ρύθμισης που ισχύει αυτή τη στιγμή για όλους τους ενδιαφερόμενους:
-Μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2016 όλοι οι πελάτες θα μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε 36 μηνιαίες δόσεις, χωρίς καμία προκαταβολή.
Στη ρύθμιση αυτή θα έχουν τη δυνατότητα να προσχωρήσουν για το υπόλοιπο της οφειλής τους και εκείνοι οι πελάτες, οι οποίοι έχουν ήδη προβεί σε διακανονισμό των οφειλών τους με βάση το ισχύον σήμερα σύστημα. Η καταβολή της 1ης δόσης θα πραγματοποιείται με την έγκριση του διακανονισμού.
Από το παραπάνω πρόγραμμα εξαιρούνται οι περιπτώσεις πελατών με ρευματοκλοπή, για τους οποίους συνεχίζουν να ισχύουν τα προβλεπόμενα στον ισχύοντα Κανονισμό Διακανονισμών.
-Μετά την ολοκλήρωση του παραπάνω προγράμματος, από την 1η Οκτωβρίου και εξής οι οικιακοί πελάτες, οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις θα μπορούν πλέον να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα διακανονισμών ως εξής:
Πελάτες χωρίς αντισυμβατική συμπεριφορά:
-Προκαταβολή: μόλις το 5% της συνολικής οφειλής
-Μηνιαίες δόσεις: ύψος ίσο κατ' αρχάς με το 30% του μέσου, σε ετήσια βάση, μηνιαίου λογαριασμού με ελάχιστο αριθμό δόσεων τις 18 και μέγιστο τις 36.
Πελάτες με αντισυμβατική συμπεριφορά (αυθαίρετη παραβίαση μετρητή):
-Προκαταβολή: 15% της συνολικής οφειλής
-18 μηνιαίες δόσεις
Από τις παραπάνω ρυθμίσεις εξαιρούνται οι εποχικοί πελάτες, για τους οποίους προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις, καθώς επίσης: οι αγρότες, οι ενταγμένοι στο Μητρώο των ευάλωτων πελατών, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης - Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ/ΓΟΕΒ), οι οποίοι ήδη απολαμβάνουν ευνοϊκών ρυθμίσεων.
-Προϋπόθεση ισχύος του διακανονισμού είναι η εμπρόθεσμη εξόφληση των τρεχόντων λογαριασμών. Ακόμη όμως και σε περίπτωση κατά την οποία, λόγω αδυναμίας, στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους δεν καταβληθεί μία δόση, ο διακανονισμός συνεχίζεται κανονικά από τον επόμενο μήνα. Σε περίπτωση μη καταβολής περισσοτέρων της μίας δόσεων εντός ενός ημερολογιακού έτους, ο διακανονισμός εξακολουθεί να ισχύει με την προϋπόθεση καταβολής όλων -πλην μίας- των οφειλόμενων δόσεων.
Παράλληλα από την 1η Ιουλίου τρέχει η έκπτωση 15% στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ για τους συνεπείς ως προς τις πληρωμές των οφειλών πελάτες. Η έκπτωση αυτή θα φανεί από τον Σεπτέμβριο. Κι αυτό γιατί η μείωση αφορά τις καταναλώσεις που πραγματοποιούνται από την 1η Ιουλίου. Το τελικό ποσό λοιπόν θα φανεί στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που θα φτάσουν στα σπίτια και στις επιχειρήσεις από τις αρχές του φθινοπώρου.
πηγη : News247.gr