Στον απόηχο της ανακοίνωσης των θεμάτων που «έπεσαν» σήμερα στα Αρχαία στο πλαίσιο των Πανελληνίων 2025 για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών σάλος προκλήθηκε από το ζητούμενο της λεξιλογικής άσκησης Β3 στο 5 υποερώτημα.
Σύμφωνα με τις υποδείξεις της άσκησης οι υποψήφιοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν λέξεις ευτυμολογικά συγγενείς της μετοχής «φέροντας» ώστε να αποδοθεί σωστά το νόημα των προτεινόμενων προτάσεων. Μια από το λέξεις που απαιτούνταν να γράψουν ήταν το φερέφωνο το οποίο ήταν συμπλήρωμα της φράσης «Δεν ντρέπεσαι που επαναλαμβάνεις ό,τι σου λέει η γυναίκα σου; Κατάντησες ………. της».
Το ζητούμενο «φερέφωνο» προκάλεσε έντονες αντιδράσεις με γονείς υποψηφίων αλλά και λοιπούς πολίτες να κάνουν αναφορές σε σεξιστική προσέγγιση και απαραδέκτη φράση που δεν συνάδει με το πνεύμα και την γενικότερη προσπάθεια που καταβάλλεται στην κοινωνία ώστε να αρθούν τέτοιες σεξιστικές θεωρήσεις.
Είναι τουλάχιστον αναχρονιστικό και εν γένει σεξιστικό να εμμένουμε να προβάλλουμε τέτοιες απόψεις που δεν έχουν θέση στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο. Πώς ζητάμε να προοδεύσει η κοινωνία όταν το σχολείο και μάλιστα ο κορυφαίος εξεταστικός θεσμός του, οι Πανελλήνιες 2025, τροφοδοτούν και αναπαράγουν στερεότυπα και προκαταλήψεις εποχών που παλεύουμε να αφήσουμε πίσω μας;
Όπως επισημαίνεται και από πλευράς εκπαιδευτικών είναι σημαντικό να γίνει σαρωτική αναβάθμιση του περιεχομένου και της κουλτούρας που προάγεται στα σχολικά εγχειρίδια με τελικό στόχο να σταματήσουμε να γινόμαστε θεατές ασκήσεων, θεματικών και κειμένων που προβάλλουν ως κανονικότητα τα έμφυλα στερεότυπα και αναπόδραστα ενισχύουν τις έμφυλες ανισότητες και τους αποκλεισμούς. Η ισότητα των δυο φύλων υποβαθμίζεται και καταστρατηγείται από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από τέτοια παραδείγματα. Η ιδεολογία αυτή της ανισότητας των γυναικών έναντι των ανδρών αποδεικνύεται λανθασμένη και παρωχημένη και επιβάλλεται με συνοπτικές διαδικασίες ο εξοστρακισμός της από την εκπαιδευτική διαδικασία και εν γένει το εκπαιδευτικό σύστημα.
H επίμαχη άσκηση στα Αρχαία






























