Οι φετινές Πανελλήνιες πέρασαν στην ιστορία για τους υποψηφίους των ΓΕΛ με τη σκυτάλη να δίνεται πλέον σε όσους εξ αυτών έχουν δηλώσει Ειδικό ή Μουσικό Μάθημα ή Αγώνισμα για την εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ. Τα βλέμματα της σημερινής εξέτασης ήταν ομολογουμένως στραμμένα στα θέματα της Φυσικής καθώς το περσινό Βατερλώ δεν άφηνε πολλά περιθώρια για επανάληψη του σκηνικού. Οι περσινοί υποψήφιοι «ναυάγησαν» με θεαματικά ποσοστά κάτω από τη βάση.
Οι φόβοι επανάληψης της περσινής αποτυχίας διαψεύστηκαν καθώς όπως συγκλίνουν όλες οι εκπαιδευτικές εκτιμήσεις τα φετινά θέματα χαρακτηρίζονται από ισορροπία, σαφήνεια και προοδευτική αύξηση της δυσκολίας, αποτελώντας ένα διαγώνισμα που κρίθηκε στο σύνολό του παιδαγωγικά άρτιο και προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της εποχής.
Σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τα φετινά θέματα ήταν αισθητά πιο προσιτά, προσφέροντας ευκαιρίες στους υποψηφίους να αποδείξουν όχι μόνο την αποστήθιση της θεωρίας, αλλά κυρίως την ικανότητά τους να κατανοούν και να ερμηνεύουν φυσικά φαινόμενα. Η σαφής και ξεκάθαρη διατύπωση των εκφωνήσεων σε όλα τα θέματα, χωρίς ασάφειες ή παραπλανητικά στοιχεία, διευκόλυνε τη νοηματική πρόσληψη και την προσέγγιση των ζητουμένων από τους μαθητές.
Το Θέμα Α και Β κρίθηκαν γενικά βατά, με μόνο μικρή πρόκληση στο υποερώτημα Β2 που απαιτούσε βαθύτερη αιτιολόγηση – μια ευκαιρία να διακριθούν οι μαθητές με ουσιαστική κατανόηση της ύλης. Το Θέμα Γ, από το κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού, παρουσίαζε κλιμακούμενη δυσκολία, χωρίς όμως παγίδες, διατηρώντας τον χαρακτήρα δοκιμής της ευχέρειας του μαθητή στην εφαρμογή θεωρητικών εργαλείων σε ποικίλες περιπτώσεις.
Το Θέμα Δ αποτέλεσε την κύρια πρόκληση του φετινού διαγωνίσματος, απαιτώντας συνδυασμό γνώσεων από διαφορετικά κεφάλαια – το στερεό σώμα και την απλή αρμονική ταλάντωση. Η ενδεικτική απάντηση στο υποερώτημα Δ1 προσέφερε σημαντική στήριξη στους μαθητές, καθώς η ορθή κατανόησή της αποτελούσε «κλειδί» για την επιτυχή αντιμετώπιση των υπόλοιπων ερωτημάτων του θέματος.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ), η φετινή δοκιμασία στη Φυσική ανέδειξε τη σημασία της κριτικής σκέψης, καθώς αρκετά ερωτήματα δεν αρκέστηκαν στην απλή αναπαραγωγή θεωρίας, αλλά απαιτούσαν την ικανότητα ανάλυσης και ερμηνείας φυσικών εννοιών – μια σαφής ενίσχυση του ουσιαστικού μαθησιακού προσανατολισμού.
Συνολικά, τα φετινά θέματα της Φυσικής ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις ενός αξιόπιστου διαγωνισμού, ο οποίος επιτρέπει τη διάκριση ανάμεσα σε καλά και άριστα προετοιμασμένους υποψηφίους, ενώ παράλληλα προσέφερε τη δυνατότητα στους περισσότερους να αποδώσουν θετικά. Με δεδομένα τα παραπάνω, είναι εύλογο να αναμένονται υψηλότερες βαθμολογίες συγκριτικά με την περσινή χρονιά, ιδιαίτερα από μαθητές που προσέγγισαν την ύλη με μεθοδικότητα, πειθαρχία και κριτικό πνεύμα.
Σε δηλώσεις του στο Dnews ο Κώστας Βουρλιάς, Φυσικός και Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών ανέφερε ότι «είδαμε χαμόγελα και ικανοποίηση στους υποψηφίους αποχωρώντας από τα εξεταστικά κέντρα. Φέτος οι υποψήφιοι έγραψαν γιατί τα θέματα τους άφησαν τα περιθώρια να γράψουν όσα ήξεραν δεν ζήσαμε τις περσινές καταστάσεις με κλάματα, απογοήτευση ακόμη και από άριστους μαθητές. Τα θέματα φέτος ήταν στη σωστή κατεύθυνση και θεωρώ ότι θα έχουμε αρκετούς βαθμολογικά πάνω από το 12. Γιατί πέρσι ο υποψήφιος που μόχθησε και διάβασε με τα δεδομένα των θεμάτων έγραψε 7 και απογοητεύτηκε. Φέτος αναμενεται ότι έχουν γράψει καλά αρκετά παιδιά. Το 18-20 προς ώρας δεν μπορεί να εκτιμηθεί αλλά τα θέματα αφήνουν περιθώρια για βαθμολογίες όλης της γκάμας. Για να το θέσω καλύτερα ο υποψήφιος φέτος θα πάρει τη βαθμολογία που αξίζει, δεν θα του «κόψει» τον αέρα η δυσκολία των θεμάτων. Τα δύο πρώτα θέματα ήταν πάρα πολύ εύκολα οπότε ο διαβασμένος μαθητής δεν έχει να φοβάται κάτι.»
Μάλιστα όπως τόνισε και θεωρεί ότι αποτελεί μια σημαντική πρόοδο είναι το γεγονός ότι «φέτος οι θεματοδότες επέλεξαν και από την Τράπεζα Θεμάτων, το σχολικό βιβλίο, στέλνοντας μήνυμα στήριξης του δημόσιου σχολείου, στον καθηγητή της τάξης και τον μαθητή που δεν κάνει φροντιστήριο εξωσχολικά».






























