Auto - Moto

Τι αλλάζει στις εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων

Τι αλλάζει στις εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων Φωτογραφία: AP Photo/Martin Meissner, File
Tο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε αλλαγές στους κανόνες για τις εκπομπές CO2, εισάγοντας μεγαλύτερη ευελιξία στους στόχους που θα ισχύσουν από το 2025 έως το 2027 - με στόχο να δώσει «ανάσα» στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Πέμπτη στοχευμένη τροποποίηση στα πρότυπα εκπομπών CO2 για καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά, με στόχο τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας εν μέσω τεχνολογικών μετασχηματισμών και αυξανόμενου ανταγωνισμού.

Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έλαβε 458 ψήφους υπέρ, 101 κατά και 14 αποχές. Η αλλαγή δίνει στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να υπολογίζουν τη συμμόρφωση με τους στόχους εκπομπών για τα έτη 2025–2027 βάσει του μέσου όρου της τριετίας, αντί σε ετήσια βάση. Αυτό το ευέλικτο πλαίσιο θα επιτρέψει την αντιστάθμιση ενδεχόμενων αποκλίσεων στην αρχή της περιόδου με καλύτερες επιδόσεις στο τέλος της.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, οι εκπομπές CO2 από νέα οχήματα στην ΕΕ πρέπει να μειωθούν κατά 15% μεταξύ 2025 και 2029 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Οι στόχοι αυτοί καθορίζονται ανά πενταετία, με ετήσια παρακολούθηση.

Η πρόταση αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου βιομηχανικής δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που παρουσίασε η Επιτροπή στις 5 Μαρτίου 2025. Είχε προηγηθεί στρατηγικός διάλογος υπό την πρόεδρο της Επιτροπής, Ursula von der Leyen, με συμμετοχή της βιομηχανίας και φορέων από τον Ιανουάριο του ίδιου έτους.

Το κείμενο εγκρίθηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και πλέον απομένει η τελική έγκριση από το Συμβούλιο της ΕΕ, το οποίο έχει ήδη συναινέσει από τις 7 Μαΐου.