«Με βάση τα αποτελέσματα του φετινού εννεαμήνου, εκτιμώ ότι οι αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις θα κλείσουν την τρέχουσα χρήση ελαφρώς αυξητικά σε σχέση με πέρυσι. Στην εσωτερική αγορά, το τοπίο είναι ελαφρώς πιο θολό, δεδομένου ότι ενώ μέχρι τον Αύγουστο είχαμε μια αύξηση τζίρου κατά 3%-4%, ο Οκτώβριος ήταν πολύ κακός κι ο Νοέμβριος επίσης δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα καλός. Με δεδομένο ότι στο τελευταίο τρίμηνο του έτους συσσωρεύονται πολλές υποχρεώσεις για τους καταναλωτές, πχ φορολογικές, θα είναι πολύ θετικό αν καταφέρουμε να κλείσουμε κι εδώ ελαφρώς θετικά, αλλά δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις» διευκρίνισε ο κ. Ασλανίδης.
Οι δηλώσεις του έγιναν με αφορμή έρευνα του ΣΕΠΕΕ στους δημοσιευμένους ισολογισμούς 100 επιχειρήσεων ένδυσης για το 2015. Οι ισολογισμοί αυτοί χωρίστηκαν -με βάση τον προσανατολισμό των επιχειρήσεων- σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στις αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις, που πωλούν στο εξωτερικό κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) και σε όσες απευθύνονται κυρίως στην εγχώρια αγορά, με επώνυμα brands ρούχων (οι τελευταίες εξάγουν μόνο το 10%-15% των προϊόντων τους, σύμφωνα με τον κ. Ασλανίδη).
Καλά μεγέθη για τις αμιγώς εξαγωγικές, το 50% των οποίων έχει θυγατρική σε γειτονικές χώρες
Για τις αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις του δείγματος, τα αποτελέσματα ήταν θετικά για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών τους κατά 1,2%, στα 155 εκατ. ευρώ το 2015. Επίσης, τα μικτά κέρδη βελτιώθηκαν κατά 4,5% και ανήλθαν σε 31,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αυξήθηκαν κατά 23,4%, στα 10,5 εκατ. ευρώ το 2015. Το ποσοστό καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε σε 6,8%. Οι δε υποχρεώσεις ανήλθαν σε 46,3 εκατ. ευρώ ή στο 30% του κύκλου εργασιών.
«Στα στοιχεία αυτά εμφανίζεται βέβαια μόνο ο τζίρος και τα κέρδη των μητρικών εταιρειών, που έχουν έδρα στην Ελλάδα και φορολογούνται εδώ. Δεν περιλαμβάνονται οι θυγατρικές τους σε γειτονικές χώρες, πχ στη Βουλγαρία» διευκρινίζει ο κ. Ασλανίδης, σύμφωνα με τον οποίο τουλάχιστον οι μισές από τις αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις του δείγματος, έχουν θυγατρική στο εξωτερικό. Παλαιότερα μάλιστα, το σχετικό ποσοστό ήταν ακόμη υψηλότερο, καθώς πολλές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πλέον κλείσει τις θυγατρικές τους και διατηρούν μόνο συνεργεία φασόν.
Τα επώνυμα ελληνικά brands «πουλάνε» κυρίως στην Ελλάδα
Όσον αφορά τα ελληνικά brands και τις πωλήσεις τους στην εγχώρια αγορά, σημειώθηκε πέρυσι πτώση τζίρου κατά 4% σε σχέση με το 2014, στα 426 εκατ. ευρώ, ενώ τα μικτά κέρδη μειώθηκαν κατά 2,5%, στα 173 εκατ. και τα καθαρά κατά 20,5%, στα 8,7 εκατ. ευρώ. Αναλύοντας την αγορά των επώνυμων brands ανά κατηγορία (σσ σε αυτή την περίπτωση περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις εξωτερικού, ήτοι ένα ποσοστό της τάξης του 10%-15% των συνολικών πωλήσεων) προκύπτουν τα εξής:
-Στην κατηγορία των γυναικείων ενδυμάτων, η οποία είναι η σημαντικότερη, σημειώθηκε η καλύτερη επίδοση. Καταγράφηκε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,5%, από 163 εκατ. ευρώ το 2014, σε 173 εκατ. ευρώ το 2015. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 6,8%, στα 73 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας το περιθώριο μικτού κέρδους της υποκατηγορίας σε 41,9%. Εντυπωσιακή αύξηση 73% σημείωσαν τα καθαρά κέρδη. Οι συνολικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 1,8% και διαμορφώθηκαν σε 131,7 εκατ. ευρώ.
-Στην κατηγορία των ανδρικών ενδυμάτων ο κύκλος εργασιών του δείγματος σημείωσε αύξηση 7,0% και ανήλθε σε 49 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 24,9 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 5,6%. Τα καθαρά κέρδη όμως ήταν μειωμένα κατά 15%. Τέλος, οι υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 7,4% και ανήλθαν σε 31 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους ανήλθε σε 50,9% και είναι το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των υποκατηγοριών ένδυσης.
-Στην κατηγορία των παιδικών ενδυμάτων καταγράφηκε επίσης αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,6%, οριακή μείωση των μικτών κερδών κατά 0,3%, αύξηση των ζημιών και αύξηση των υποχρεώσεων κατά 4,7%. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε το 2015 στην κατηγορία αυτή σε 82 εκατ. ευρώ, τα μικτά κέρδη σε 29 εκατ. ευρώ (περιθώριο 35,8%), οι ζημίες σε 1 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις σε 42 εκατ. ευρώ.
-Στα εσώρουχα ο κύκλος εργασιών σημείωσε το 2015 μείωση κατά 2,8%, τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν 1,6%, ενώ η κατηγορία παραμένει ζημιογόνα και το 2015. Οι ζημίες ανήλθαν σε 2,9 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεώσεις αυξήθηκαν 0,4% και έφτασαν τα 47,8 εκατ. ευρώ.
-Η κατηγορία των casual, τέλος, κατέγραψε για δεύτερη χρονιά μείωση του κύκλου εργασιών κατά 4,3% και ανήλθε σε 33 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη μειώθηκαν κατά 1,7% σε 11,2 εκατ. ευρώ και οι ζημίες μειώθηκαν κατά 1%, σε 1 εκατ.
«Στην επταετία της κρίσης, η κατανάλωση σε ελληνικά ρούχα έχει μειωθεί κατά 52%-53%, από περίπου 8,5 δισ. το 2009 σε 4,2 δισ. ευρώ πέρυσι, εν ολίγοις μειώθηκε κάτω από το μισό» σημείωσε ο κ. Ασλανίδης, υπενθυμίζοντας τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην πρόσφατη γενική συνέλευση του ΣΕΠΕΕ και υπογραμμίζοντας τη σπουδαιότητα που έχουν οι εξαγωγές σε αυτό το σκηνικό για τις ελληνικές επιχειρήσεις.