Μια τεράστια επιχείρηση έρευνας παραμένει σε εξέλιξη στην Ουάσινγκτον μετά τη σύγκρουση στον αέρα επιβατικού αεροσκάφους - που μετέφερε 64 άτομα - με ελικόπτερο Black Hawk του αμερικανικού στρατού κοντά στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρήγκαν.
Περίπου 300 διασώστες ερευνούν τον παγωμένο ποταμό Ποτόμακ, από όπου έχουν ανασυρθεί τουλάχιστον 19 νεκροί, ενώ νωρίτερα ανταποκριτής του CBS μετέδιδε πως ανθρώπινα λείψανα ξεβράζονται στην όχθη του ποταμού στη Βιρτζίνια.
{https://x.com/newschannel3now/status/1884847710987337738}
Η σημερινή τραγωδία στην Ουάσινγκτον επαναφέρει στο προσκήνιο ερωτήματα σχετικά με τον έντονα επιβαρυμένο εναέριο χώρο της αμερικανικής πρωτεύουσας, αλλά και ζητήματα ασφαλείας που αφορούν την επικοινωνία μεταξύ των αεροσκαφών και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν στα αμερικανικά ΜΜΕ αναφορές που καταδεικνύουν την ανεπαρκή αντίδραση της βιομηχανίας και της κυβέρνησης σε παρ' ολίγον ατυχήματα που είχαν προηγηθεί της σημερινής σύγκρουσης.
Τα παρ'ολίγον ατυχήματα πριν την φονική σύγκρουση
Σύμφωνα με την Washington Post, η συντριβή ακολουθεί μια σειρά από παραλίγο ατυχήματα στο Αεροδρόμιο Ρήγκαν, καθώς και σε άλλα αεροδρόμια της χώρας. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) έχει ερευνήσει τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον τρία επικίνδυνα περιστατικά σε κοντινή απόσταση από το Ρήγκαν.
Στη μία περίπτωση, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έδωσαν οδηγία σε ένα αεροσκάφος της Southwest να διασχίσει διάδρομο, την ώρα που αεροπλάνο της JetBlue ξεκινούσε την απογείωση του στον ίδιο διάδρομο. Στο δεύτερο περιστατικό, ένα αεροσκάφος της American Airlines που προετοιμαζόταν για απογείωση παραλίγο να συγκρουστεί με ένα αεροπλάνο της King Air που προσγειωνόταν σε κοντινό μικρότερο διάδρομο προσγείωσης.
Λίγες εβδομάδες πριν από τη συντριβή, μάλιστα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας είχε ξεκινήσει μια αξιολόγηση της λειτουργίας ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας. Η FAA δεν ανακοίνωσε δημόσια την ανασκόπηση της ασφάλειας της εναέριας κυκλοφορίας, αλλά την επιβεβαίωσε στη Wall Street Journal νωρίτερα αυτό το μήνα.
«Πολλά μπορούν να πάνε στραβά όταν έχεις τόσα πολλά αεροπλάνα»
Ο εναέριος χώρος κατά μήκος του ποταμού Ποτόμακ αποτελεί μια από τις πιο μεγαλύτερες «προκλήσεις» στη χώρα για τους πιλότους - αναφέρει η Washington Post - καθώς στρατιωτικά ελικόπτερα και ελικόπτερα της ακτοφυλακής πετούν συχνά χαμηλά πάνω από το ποτάμι, δίπλα από πολυσύχναστες διαδρομές απογείωσης και προσγείωσης επιβατικών αεροσκαφών του Εθνικού Αεροδρομίου της Ουάσινγκτον.
Η συμφόρηση στον ουρανό και στους αεροδιαδρόμους έχει επανειλημμένα εγείρει ζητήματα ασφάλειας του αεροδρομίου που κατασκευάστηκε για να εξυπηρετεί 15 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (και που τώρα εξυπηρετεί 25 εκατομμύρια).
«Δεν μπορείς να μπεις στον εναέριο χώρο του Ρήγκαν (DCA), χωρίς να βρίσκεσαι υπό τον απόλυτο έλεγχο του πύργου εναέριας κυκλοφορίας», δηλώνει στο CNN η Mary Schiavo, πρώην γενική επιθεωρήτρια του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ. «Οποιοσδήποτε επιχειρεί σε αυτόν πρέπει να συντονίζεται με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Και ξέρουμε ότι αυτό συνέβη επειδή ο πύργος ελέγχου μίλησε με το ελικόπτερο».
Ηχητικό λίγο πριν τη σύγκρουση της Τετάρτης δείχνει ότι το Black Hawk του αμερικανικού στρατού γνώριζε πως ένα άλλο αεροσκάφος βρισκόταν κοντά - το τι συνέβη στη συνέχεια, όμως, αποτελεί μυστήριο.
«Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να πάνε στραβά όταν έχεις πάρα πολλά αεροσκάφη σε μικρό εναέριο χώρο - όπως αυτός του Ρήγκαν», πρoσθέτει η Schiavo. «Το DCA είναι απλώς ένα πολύ πολυσύχναστο αεροδρόμιο που άνοιξε πριν από δεκαετίες. Υποτίθεται ότι έπρεπε να κλείσει επειδή ήταν πολύ κοντά στην πόλη».
Γιατι δεν συμμορφώθηκε το Black Hawk
Η συντριβή συνέβη την ώρα που η πτήση 5342 ετοιμαζόταν για προσγείωση, με τις πρώτες πληροφορίες να θέλουν το αεροσκάφος «μερικές εκατοντάδες πόδια από το έδαφος».
Βίντεο από το περιστατικό δείχνει μια τεράστια πύρινη σφαίρα τη στιγμή της σύγκρουσης και έπειτα τα δύο αεροσκάφη να πέφτουν στον ποταμό Ποτόμακ.
{https://x.com/CBSNews/status/1884846802790404395}
Την ίδια ώρα σε ηχητικό απόσπασμα από τον πύργο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας - λίγο πριν τη σύγκρουση - ακούγεται ένας ελεγκτής να ρωτά το ελικόπτερο: «PAT25 βλέπεις το CRJ», αναφερόμενος στο επιβατικό αεροσκάφος. Δευτερόλεπτα αργότερα, ο ελεγκτής μιλά ξανά και δίνει εντολή στο ελικόπτερο να περάσει πίσω από το αεροσκάφος.
{https://x.com/dannews/status/1884809959462084956}
«Ήταν πολύ κοντά στην προσγείωση», λέει ο ανταποκριτής του CBS News Van Cleave, αναφερόμενος στο αεροπλάνο της American Airlines. «Ήταν στα τελευταία βήματα της τελικής του προσέγγισης... Είναι πιθανό, ανάλογα με το σημείο που συγκρούστηκαν τα δύο αεροσκάφη, οι πιλότοι του αεροπλάνου να μην είδαν καν το ελικόπτερο να έρχεται».
Ο αναλυτής του CBS News σε θέματα ασφάλειας μεταφορών Robert Sumwalt συμφωνεί: Στα δεδομένα του ραντάρ, φαινόταν ότι το αεροπλάνο «έκανε αριστερή στροφή για να ευθυγραμμιστεί με τον διάδρομο 33. Βρισκόταν κάτω από τα 300 πόδια όταν ξαφνικά τα δεδομένα από την τροφοδοσία του ραντάρ σταμάτησαν. Αυτό λοιπόν μας λέει πως η σύγκρουση συνέβη σε σχετικά χαμηλό ύψος.
Ειδικοί από όλο τον κόσμο εξετάζουν τώρα τις συνθήκες του δυστυχήματος της Τετάρτης προσπαθώντας να κατανοήσουν τους λόγους της σύγκρουσης.
«Είναι πολύ ξεκάθαρο, εξετάζοντας τις πορείες πτήσης των αεροσκαφών και τις ραδιοφωνικές μεταδόσεις, ότι ζητήθηκε από το Black Hawk να διατηρήσει οπτικό διαχωρισμό από την πτήση 5342, δηλώνει ο Tony Stanton από την Υπηρεσία Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας της Αυστραλίας στον Omar Jimenez του CNN.
«Αυτό που πρέπει να απαντηθεί είναι τι έκανε το πλήρωμα του Black Hawk να μην συμμορφωθεί με την εντολή που του δόθηκε».






























