Πέντε σημαντικές νομοθετικές εκκρεμότητες που αφήνει αναγκαστικά ο απερχόμενος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης καλείται να κλείσει εντός των προσεχών ημερών και εβδομάδων η υφυπουργός Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου, η οποία αναλαμβάνει επισήμως από σήμερα τα καθήκοντά της.
Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων και στα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης είναι οι δύο επείγουσες ρυθμίσεις που θα απαιτηθεί να προωθηθούν άμεσα από την κα Παπανάτσιου.
Σε δεύτερη φάση, η υφυπουργός Οικονομικών θα κληθεί να κλείσει τη διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των δανειστών για τρία ακόμη σημαντικά νομοθετήματα που είχαν προετοιμαστεί από τον κ. Αλεξιάδη αλλά παρέμειναν ανολοκλήρωτα. Πρόκειται για τα νομοσχέδια που προβλέπουν κίνητρα για την επέκταση της χρήσης του "πλαστικού" χρήματος και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών στις καθημερινές συναλλαγές, ρυθμίσεις για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων κεφαλαίων και καθορισμό της διαδικασίας κατάρτισης του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.
Αναλυτικά, οι άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα κληθεί να αναλάβει η κα Παπανάτσιου αφορούν στα εξής θέματα:
1) Τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων: Το σχέδιο που είχε προετοιμάσει ο κ. Αλεξιάδης προέβλεπε:
α) Σημαντικές αυξήσεις τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα με μεγάλη εμπορική αξία, τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα από το 2011 και μετά.
β) Μικρότερες αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας για τα μεγάλης εμπορικής αξίας Ι.Χ. αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα την περίοδο από το 2006 έως το 2010.
γ) Μικρές μειώσεις τελών κυκλοφορίας για τα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. αυτοκίνητα που πρωτοκυκλοφόρησαν την περίοδο από το 2000 έως το 2005 σε Ε.Ε. ή Ελλάδα.
δ) Μεγαλύτερες μειώσεις στα τέλη για τα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. τα οποία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα πριν από το 2000.
Το σχέδιο Αλεξιάδη περιελάμβανε και εναλλακτικό σενάριο το οποίο προέβλεπε για όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά από την 1η Ιανουαρίου του 2007 έως το 2010, τα οποία σήμερα επιβαρύνονται με τέλη υπολογιζόμενα με βάση τα κυβικά εκατοστά των κινητήρων τους, να ισχύσει το σύστημα υπολογισμού των τελών με βάση τους ρύπους, εξέλιξη η οποία θα έχει ως συνέπεια περισσότεροι από 1.000.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας να κληθούν να πληρώσουν σημαντικά υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με πέρυσι.
Η υφυπουργός θα χρειαστεί να συζητήσει άμεσα με τους εκπροσώπους των δανειστών τις αλλαγές αυτές και δεν αποκλείεται να αναγκαστεί να προχωρήσει σε τροποποιήσεις του σχεδίου Αλεξιάδη, σύμφωνα με τα όσα θα εισηγηθούν οι δανειστές.
2) Το επίδομα θέρμανσης: O κ. Αλεξιάδης είχε ήδη καταρτίσει σχέδιο που προέβλεπε αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, ώστε να το λαμβάνουν οι πλέον φτωχότεροι φορολογούμενοι αλλά σε σημαντικά αυξημένο ύψος σε σύγκριση με πέρυσι, ειδικά στις περιοχές της χώρας όπου επικρατούν "πολικές" θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Το επικρατέστερο σενάριο που επεξεργαζόταν το επιτελείο του τέως αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών προέβλεπε μείωση των ορίων ετησίου οικογενειακού εισοδήματος και αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας που προβλέπονται ως εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης ώστε να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων, με ταυτόχρονη μεταφορά νομών από τις πιο "θερμές" στις πιο "ψυχρές" γεωγραφικές ζώνες, δηλαδή από τις ζώνες γ' και β΄στις ζώνες β' και α', αντίστοιχα. Εναλλακτικά, εξεταζόταν και το ενδεχόμενο κάποιοι νομοί να "σπάσουν" σε δύο ζώνες, η μία εκ των οποίων θα περιελάμβανε τις ορεινές και πιο ψυχρές περιοχές, όπου το επίδομα θα ήταν μεγαλύτερο, και η άλλη τις υπόλοιπες λιγότερο ψυχρές περιοχές κάθε νομού (παραλιακές, πεδινές, ημιορεινές και αστικές), όπου το επίδομα θα ήταν ένα χαμηλότερο ποσό.
3) Το "πλαστικό" και το ηλεκτρονικό χρήμα: Στο υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη ετοιμαστεί εδώ και πολύ καιρό ολόκληρο νομοσχέδιο με ρυθμίσεις που προβλέπουν κίνητρα για τη χρήση του "πλαστικού" χρήματος και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών σε όσο το δυνατόν περισσότερες καθημερινές συναλλαγές. Για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους προβλέπεται η κατοχύρωση του αφορολογήτου ορίου των 8.636 - 9.545 ευρώ ή της έκπτωσης φόρου των 1.900 - 2.100 ευρώ υπό την προϋπόθεση της πραγματοποίησης πληρωμών μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή ηλεκτρονικής τραπεζικής για την εξόφληση δαπανών ποσοστού από 10% έως και 30% του συνολικού ετήσιου ατομικού εισοδήματος. Σε όλους, εξάλλου, τους φορολογούμενους θα παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής σε κληρώσεις δώρων μικρής, μεσαίας και μεγάλης αξίας, με βάση τους αριθμούς των αποδείξεων που θα λαμβάνουν από τις αγορές με "πλαστικό" ή ηλεκτρονικό χρήμα. Οι διατάξεις αυτές έχουν εγκριθεί στο σύνολό τους από τους εκπροσώπους των δανειστών.
Ο ακατάσχετος.....
Το νομοσχέδιο με τα κίνητρα για την επέκταση του "πλαστικού" και του ηλεκτρονικού χρήματος σε όσο το δυνατόν περισσότερες συναλλαγές περιλαμβάνει όμως και μία ακόμη σημαντική διάταξη που προβλέπει την θέσπιση ακατάσχετου επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού για κάθε επιχείρηση ή ελεύθερο επαγγελματία. Μέσω του λογαριασμού αυτού προτείνεται να πραγματοποιούνται από τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες όλες οι εισπράξεις που διενεργούνται με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα και όλες οι τρέχουσες πληρωμές οφειλών προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους προμηθευτές και τους εργαζόμενους. Ουσιαστικά, προτείνεται τα έσοδα των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών από τις πωλήσεις ή τις αμοιβές που πληρώνουν οι πελάτες με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες ή με ηλεκτρονική τραπεζική να μην μπορούν να κατασχεθούν για παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο καθώς θα περνούν μέσα από τον συγκεκριμένο λογαριασμό, ο οποίος θα προστατεύεται από τις κατασχέσεις, κι έτσι οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες να μπορούν με τα έσοδα αυτά να εξοφλούν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός προορίζεται από το υπουργείο Οικονομικών να λειτουργήσει ως κίνητρο προς όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες προκειμένου να εγκαταστήσουν στα καταστήματά τους ή τα γραφεία τους μηχανήματα υποδοχής χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών (POS) και να πραγματοποιούν όσο το δυνατόν περισσότερες εισπράξεις και πληρωμές με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα.
.... και η μάχη των δανειστών να τον αποτρέψουν
Ωστόσο, τη διάταξη αυτή την πολεμούν οι εκπρόσωποι των δανειστών καθώς στην πραγματικότητα δεν επιθυμούν την αύξηση της ρευστότητας και την ανάκαμψη των Ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά θέτουν ως προτεραιότητα την υπερχρέωση και την πτώχευση όσο το δυνατόν περισσότερων εξ' αυτών, ώστε στη συνέχεια να δημιουργηθεί πρόσφορο έδαφος για μια άνευ εμποδίων επέκταση και απόλυτη κυριαρχία στην Ελληνική αγορά μεγάλων αλυσίδων πολυεθνικών εταιριών προερχόμενων από Γερμανία, ΗΠΑ και άλλες δικές τους χώρες! Επίσης στην πραγματικότητα δεν επιθυμούν η χώρα μας να αποκτήσει ισχυρό δίκτυο ηλεκτρονικών συναλλαγών ώστε να παταχθεί μια και καλή η μεγάλη φοροδιαφυγή, διότι στην περίπτωση αυτή θα είναι αχρείαστα τα μέτρα των αυξήσεων στους φόρους εισοδήματος και περιουσίας και των μειώσεων στα εισοδήματα που ... αγαπούν να επιβάλουν κάθε χρόνο στους Έλληνες πολίτες για να τους εξαθλιώσουν πλήρως όλους ανεξαιρέτως και να τους καταστήσουν υποχείριά τους ως φτηνά εργατικά χέρια στις μελλοντικές "επενδύσεις" των πολυεθνικών ομίλων τους στην - μετατραπείσα τότε πλέον σε αποικία - χώρα μας.
Στο μέτωπο αυτό, λοιπόν, η κα Παπανάτσιου θα κληθεί να δώσει μια πολύ σκληρή μάχη με τους δανειστές την οποία αν δεν κερδίσει τότε θα πάει στράφι όλο το νομοσχέδιο για το "πλαστικό" χρήμα, επειδή τα υπόλοιπα κίνητρα δεν θα επαρκέσουν από μόνα τους για να αυξηθεί η χρήση των καρτών και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών, όπως εν τέλει επιθυμεί το υπουργείο Οικονομικών ώστε να καταγράφονται και να εντοπίζονται εύκολα ή να δηλώνονται αναγκαστικά στην Εφορία όλες σχεδόν οι συναλλαγές των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών.
4) Η οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων: To σχέδιο που είχε ετοιμάσει ο τέως αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης και είχε γίνει αρχικά δεκτό από τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών προέβλεπε ότι όσοι αποκαλύψουν τα «κρυφά» εισοδήματα τους θα κληθούν να καταβάλουν επ’ αυτών φόρο με κλιμακωτούς συντελεστές από 50% έως και 60% ανάλογα με το ελεγκτικό στάδιο στο οποίο θα ληφθεί η απόφαση. Ειδικότερα:
α) Με συντελεστή 50% προβλεπόταν να φορολογηθούν όσοι εμφανίσουν οικειοθελώς στη φορολογική διοίκηση το «μαύρο χρήμα» που έχουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό χωρίς να έχει ξεκινήσει γι’ αυτούς φορολογικός έλεγχος. Π.χ. φορολογούμενος ο οποίος έχει αποκρύψει από την εφορία εισοδήματα 1.000.000 ευρώ, θα μπορεί να τα «νομιμοποιήσει» καταβάλλοντας στην εφορία το ποσό των 500.000 ευρώ, εφόσον δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα διαδικασίες ελέγχου σε βάρος του.
β) Με συντελεστή 55% προορίζονταν να φορολογηθούν τα κρυφά εισοδήματα όσων θα εντοπίζονταν από τον ελεγκτικό μηχανισμό, εφόσον είχε εκδοθεί φύλλο ελέγχου και είχε ξεκινήσει ο έλεγχος.
γ) Ο συντελεστής φόρου 60% θα επιβαλλόταν στις περιπτώσεις όπου δεν θα είχε ολοκληρωθεί ο φορολογικός έλεγχος.
Η οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, θα συνοδευόταν από ακύρωση των ποινικών διώξεων για πράξεις φοροδιαφυγής.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών όμως έχουν επαναφέρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τις παράλογες απαιτήσεις τους να εφαρμοστούν πολύ πιο υψηλοί φορολογικοί συντελεστές που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί και να φθάνουν ή και να υπερβαίνουν το 100% των δηλούμενων οικειοθελώς κεφαλαίων. Οι απαιτήσεις αυτές αν ικανοποιηθούν από τη νέα υφυπουργό Οικονομικών θα καταστήσουν το όλο πακέτο ρυθμίσεων ασύμφορο για τους φορολογούμενους που έχουν να δηλώσουν αποκρυβέντα εισοδήματα. Εν τέλει το νομοθέτημα θα καταστεί ανενεργό και άχρηστο, αλλά οι δανειστές θα έχουν πετύχει τον πραγματικό σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να αποτρέψουν τη φυγή αδήλωτων Ελληνικών εισοδημάτων ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ από τις τράπεζες-κολοσσούς των χωρών τους, στις οποίες τα "εισοδήματα" αυτά έχουν φυγαδευτεί, προς την Ελλάδα!
5) Το "περιουσιολόγιο": Μια πολύ σημαντική διαρθρωτική μεταρρύθμιση που παραμένει σε εκκρεμότητα, αν και είχε εξαγγελθεί πολλάκις από τον κ. Αλεξιάδη κατά τη διάρκεια της 15μηνης θητείας του, από τα μέσα Ιουλίου του 2015 έως και την 4η Νοεμβρίου 2016, είναι η κατάρτιση του ηλεκτρονικού "περιουσιολογίου", μιας τεράστιας βάσεως δεδομένων στην οποία πρόκειται να συμπεριληφθούν αναλυτικά στοιχεία για όλα τα περιουσιακά στοιχεία – ακίνητα, κινητά και άυλα – που κατέχουν οι Έλληνες φορολογούμενοι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η διαδικασία αυτή, η οποία προγραμματίζεται να εξελιχθεί σε 3 φάσεις (ανάρτηση στους λογαριασμούς των φορολογουμένων στο TAXISNET πινάκων με προεκτυπωμένα στοιχεία για τα ήδη καταγεγραμμένα, δηλωμένα και υφιστάμενα περιουσιακά στοιχεία, πρόσκληση για δήλωση τυχόν άλλων περιουσιακών στοιχείων που δεν αναγράφονται στους πίνακες, οριστικοποίηση περιουσιακής εικόνας για κάθε φορολογούμενο) θα πρέπει πλέον να κινηθεί από την κα Παπανάτσιου.