Μετά από μήνες απειλών, ο Λευκός Οίκος παρουσίασε την Τετάρτη σχέδια για την επιβολή δασμών της τάξης του 25% στα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Αμερική - ένα σχέδιο που πρόκειται να πλήξει σκληρά ιδίως τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας, της Ιαπωνίας, του Καναδά και της Γερμανίας, που αποτελούν και τους βασικούς προμηθευτές των ΗΠΑ.
Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ωστόσο - συμπεριλαμβανομένης της Tesla που είναι προφανώς και η περισσότερο κερδισμένη από τους δασμούς Τραμπ - εισάγουν κινητήρες, μπαταρίες, άλλα και πλήθος άλλα εξαρτήματα από τρίτες χώρες.
Αυτά τα εξαρτήματα θα υπόκεινται επίσης σε δασμούς, αν και για την ώρα ο Καναδάς και το Μεξικό έχουν «κερδίσει» μια προσωρινή αναστολή μέχρι η αμερικανική κυβέρνηση να μπορέσει να υπολογίσει ορισμένες λεπτομέρειες.
Αναλυτές και στελέχη του κλάδου προσπαθούν ακόμη να υπολογίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της εντολής Τραμπ, η οποία ανατρέπει το παγκόσμιο εμπόριο αυτοκινήτων καθώς και ό,τι γνωρίζαμε για τις αλυσίδες εφοδιασμού. Όπως σημειώνουν, οι δασμοί θα οδηγήσουν σε μείωση της παραγωγής και απολύσεις, ενώ οι τιμές των αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά χιλιάδες δολάρια.
Οι αναλυτές της Bernstein δήλωσαν ότι οι δασμοί θα προσθέσουν έως και 75 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στο κόστος των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα οποία θα πρέπει να μετακυλήσουν στους αγοραστές αυτοκινήτων. Κι αυτό ενώ ήδη πολλοί Αμερικανοί δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το κόστος ενός καινούριου αυτοκινήτου.
Από την άλλη, η εταιρεία ερευνών Cox Automotive εκτιμά ότι οι δασμοί θα προσθέσουν 6.000 δολάρια στην τιμή ενός αυτοκινήτου που κατασκευάζεται στο Μεξικό ή τον Καναδά - δύο από τους κορυφαίους εξαγωγείς οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα μοντέλα που πρόκειται να επηρεαστούν περισσότερο είναι το pickup Toyota Tacoma, οι βενζινοκίνητες και ηλεκτρικές εκδόσεις του Chevrolet Equinox και αρκετά μοντέλα pickup Ram.
Οι υψηλότερες τιμές θα αποτρέψουν τους αγοραστές και θα αναγκάσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν την παραγωγή, δηλώνει ο Jonathan Smoke, επικεφαλής οικονομολόγος της Cox Automotive - προβλέποντας ότι τα αμερικανικά εργοστάσια θα παράγουν 20.000 λιγότερα αυτοκίνητα την εβδομάδα, περίπου 30% λιγότερο από ό,τι συνήθως.
«Μέχρι τα μέσα Απριλίου αναμένουμε διακοπή σχεδόν σε όλη την παραγωγή οχημάτων στη Βόρεια Αμερική», υποστήριξε ο Smoke την Τετάρτη κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με πελάτες και δημοσιογράφους.
Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς
Ξεκάθαρος νικητής, όπως παρατηρεί το πρακτορείο Bloomberg, αναδεικνύεται για την ώρα η Tesla του δισεκατομμυριούχου και στενού συνεργάτη του Αμερικανού προέδρου Έλον Μασκ.
Η εταιρεία διαθέτει μεγάλα εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας, όπου παράγει τα αυτοκίνητα που απευθύνονται στην αγορά των ΗΠΑ - κάτι που την προστατεύει σε μεγαλύτερο βαθμό από τους νέους δασμούς του Τραμπ
Στην αγορά των pickup, ένα από τα πιο κερδοφόρα τμήματα του κλάδου, η Ford Motor θα μπορούσε να έχει πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της - σημειώνει ο Jack Ewing στoυς New York Times. Η εταιρεία κατασκευάζει τα pickups της σειράς F σε διάφορα εργοστάσια των ΗΠΑ, ενώ η Toyota, η General Motors και η Ram κατασκευάζουν σημαντικό αριθμό pickups στο Μεξικό.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν εργοστάσια στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που τους επιτρέπει να παράγουν τουλάχιστον ορισμένα αυτοκίνητα που δεν υπόκεινται σε δασμούς επί του τελικού προϊόντος. Η BMW παράγει ΙΧ στη Νότια Καρολίνα, η Toyota στο Κεντάκι και σε αρκετές άλλες πολιτείες, η Nissan στο Τενεσί, η Mercedes-Benz στην Αλαμπάμα και η Honda στην Ιντιάνα και στο Οχάιο.
Η Hyundai εγκαινίασε την Τετάρτη ένα νέο εργοστάσιο στη Τζόρτζια όπου θα παράγει ηλεκτρικά οχήματα, ενώ η νοτιοκορεατική εταιρεία παράγει επίσης αυτοκίνητα στην Αλαμπάμα.
Αλλά η Hyundai, η Toyota και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εισάγουν επίσης εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα από την Ασία και την Ευρώπη, τα οποία θα υπόκεινται σε δασμούς 25%.
Η Volkswagen αναμένεται να δεχθεί το σοβαρότερο πλήγμα: Παράγει το Atlas S.U.V. και το ηλεκτρικό όχημα ID.4 στην Τσατανούγκα του Τενεσί, αλλά εξαρτάται από μεξικανικά εργοστάσια για μοντέλα όπως το σεντάν Jetta. Το τμήμα Audi της VW παράγει επίσης οχήματα στο Μεξικό για τους πελάτες στις ΗΠΑ, ενώ εισάγει και αυτοκίνητα από την Ευρώπη. Η Porsche, η οποία είναι επίσης μέρος της Volkswagen, εισάγει όλα τα αυτοκίνητά της από την Ευρώπη.
Οι δασμοί θα μπορούσαν να καταστήσουν ακόμη πιο δύσκολο για τη Volkswagen να πουλήσει περισσότερα αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου εδώ και καιρό αγωνίζεται να επεκταθεί.
Τι σημαίνουν οι δασμοί Τραμπ για τους Ευρωπαίους
Όπως σημειώνουν οι Jeanna Smialek και Melissa Eddy στους New York Times, oι αμερικανικοί δασμοί πρόκειται να ασκήσουν σημαντικές πιέσεις στην ήδη ευάλωτη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - κι ειδικά στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, τη Γερμανία, η οποία στέλνει στους Αμερικανούς καταναλωτές αυτοκίνητα από εταιρείες όπως η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η BMW.
«Λυπάμαι βαθύτατα για την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλουν δασμούς στις ευρωπαϊκές εξαγωγές αυτοκινήτων», δήλωσε την Τετάρτη η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μέσω Χ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση «θα αξιολογήσει αυτή την ανακοίνωση, μαζί με άλλα μέτρα που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ τις επόμενες ημέρες», ενώ «θα συνεχίσει να αναζητά λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα».
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απορροφώντας σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου των εξαγόμενων οχημάτων της.
Το 2024 οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έστειλαν αυτοκίνητα αξίας 38,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού - μειωμένα κατά 4,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος - σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA.
Σύμφωνα με τον Carsten Brzeski, παγκόσμιο επικεφαλής μακροοικονομικών της ING Research, οι δασμοί θα πλήξουν τις γερμανικές εξαγωγές, παρατείνοντας τη στασιμότητα της μεγαλύτερης οικονομίας της ΕΕ.
Οι τρεις μεγαλύτερες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 73% των εξαγωγών αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Σχεδόν μία στις τρεις Porsche εξάγεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ μία στις έξι BMW αποστέλλεται εκεί. Η Mercedes, η Volkswagen και η Audi (θυγατρική του ομίλου Volkswagen) διαθέτουν εγκαταστάσεις παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό, αλλά θα πληγούν σκληρά από την αύξηση των δασμών - προειδοποιούν οι ειδικοί.
Η BMW προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι ο εμπορικός πόλεμος αναμένεται να της κοστίσει φέτος 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
«Αν το παρακάνεις με τους δασμούς, προκαλείς ένα αρνητικό σπιράλ που διαχέεται σε όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά», δήλωσε στο Bloomberg ο Oliver Zipse, πρόεδρος της BMW. Δεν υπάρχουν «νικητές σε αυτό το παιχνίδι».






























