Μπορεί η κυβέρνηση εδώ και ένα μήνα να διαφημίζει τα μέτρα κατά της ακρίβειας ωστόσο, αυτά δεν φαίνεται να έχουν αντίκρισμα με τους καταναλωτές να πασχίζουν να φέρουν βόλτα τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Ο πληθωρισμός τον Μάρτιο επιταχύνθηκε στο 3,2% από 2,9% που ήταν τον Φεβρουάριο ενώ συνεχίζεται για ακόμα ένα μήνα ο πληθωρισμός στα τρόφιμα.
Άλλωστε μόλις χθες, ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, παραδέχτηκε ότι θα απαιτηθεί χρόνος για να αποδώσουν τα συγκεκριμένα μέτρα που ισχύουν από τις αρχές Μαρτίου.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,2% έναντι αύξησης 4,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022 και 2,9% που «έτρεχε» ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο.
Από τα αναλυτικά στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας προκύπτει πως το ελαιόλαδο ανατιμήθηκε κατά 67,2%, τα αναψυκτικά-χυμοί φρούτων και το μεταλλικό νερό κατά 11,4% και τα φρούτα κατά 12,7%, τα κρέατα κατά 3% και τα ψάρια 5,7%.
Τα μέτρα δεν φρενάρουν την ακρίβεια
Μπορεί η κυβέρνηση δια στόματος του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα να έχει διαφημίσει τα μέτρα στα σούπερ μάρκετ ωστόσο, δεν φαίνεται πως αποδίδουν με τις τιμές σε βασικά προϊόντα να συνεχίζουν το ανοδικό ράλι. Το πρώτο crash test λοιπόν για τα μέτρα στα σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται να λειτουργεί με το πληθωρισμό να δείχνει για ακόμα ένα μήνα τα δόντια του.
Πέρα από τον πληθωρισμό, οι πολίτες δείχνουν την κυβέρνηση ως υπεύθυνη για την ακρίβεια ενώ από το στόχαστρό τους δεν ξεφεύγουν και τα ίδια τα σούπερ μάρκετ τα οποία θεωρούν ότι αισχροκερδούν. Ενδεικτική είναι η έρευνα thelonglust, σύμφωνα με την οποία ένας στους δύο Έλληνες ρίχνουν την ευθύνη της ακρίβειας στην κυβέρνηση.
Και ακολουθούν οι προμηθευτές, τα σούπερ μάρκετ και το γενικότερο οικονομικό κλίμα με ποσοστό 39%, 38% και 37% αντίστοιχα.
Όμως, παρά το γεγονός ότι 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι για την ακρίβεια ευθύνεται η Πολιτεία, την ίδια στιγμή το 74% δείχνει το ποσοστό αυτών που συμφωνούν ότι τα σούπερ μάρκετ αισχροκερδούν, με την κυβέρνηση να μην μπορεί να βάλει «τάξη».
Τα μέτρα που τρέχουν από τον Μάρτιο
Την βεντάλια των μέτρων κατά της ακρίβειας άνοιξε από την 1η Μαρτίου η κυβέρνηση ανακοινώνοντας τρία μέτρα που ευελπιστούσε να μειώσει τις τιμές στα σούπερ μάρκετ.
Το μέτρο προέβλεπε τη μείωση των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% προκειμένου αυτή να «μεταφερθεί» στις τιμές τιμοκαταλόγου.
Το δεύτερο μέτρο το οποίο σχετίζεται επίσης με τις προσφορές, απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες. Αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.
Τέλος, πέραν των ρυθμίσεων για τις προσφορές, οι προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) υποχρεούνται πλέον να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Στο πλαίσιο αυτό, επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.