Market Maven

Ο τριπλός λόγος του placement του Ευάγγελου Μυτιληναίου, η Fourlis και η Holland & Barrett και η ΕΑΔ για το lobbying

Ο τριπλός λόγος του placement του Ευάγγελου Μυτιληναίου, η Fourlis και η Holland & Barrett και η ΕΑΔ για το lobbying
Το placement του Μυτιληναίου

Μόνον έκπληξη δεν προκάλεσε στους ειδήμονες η είδηση πως ο Ευάγγελος Μυτιληναίος πωλεί μέσω placement 7.200.000 μετοχές ή το 5,04% της Mytilineos, τρέχουσας χρηματιστηριακής αξίας περίπου 280 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό η συμμετοχή του στην Mytilineos θα μειωθεί στο 21,5%, από 26,54% προηγουμένως. Η πώληση ενός μέρους των μετοχών του κ. Μυτιλιναίου πριν από το dual listing στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου γίνεται για τρεις βασικούς λόγους: για την αύξηση της διασποράς της μετοχής, για την βελτίωση της στάθμισής της στους δείκτες MSCI και για την προσέλκυση μακροπρόθεσμων επενδυτών. Η αύξηση του free float θα κάνει τη μετοχή της Mytilineos ακόμη πιο ελκυστική για ένα ευρύτερο φάσμα επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων θεσμικών επενδυτών που έχουν περιορισμούς στις επενδύσεις σε μετοχές με χαμηλή ρευστότητα.

Η θέση της Mytilineos στους δείκτες MSCI θα βελτιωθεί, διότι η στάθμιση μιας μετοχής σε αυτούς τους δείκτες καθορίζεται εν μέρει και από την κεφαλαιοποίησή της, προσαρμοσμένη σε ελεύθερη διασπορά. Αυξάνοντας τη διασπορά, η στάθμιση της μετοχής θα αυξηθεί. Αυτή η υψηλότερη στάθμιση θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη προβολή και ζήτηση της μετοχής από θεσμικούς επενδυτές που παρακολουθούν αυτούς τους δείκτες. Τέλος, η αύξηση του free float γίνεται και προς ικανοποίηση της ζήτησης που έχουν εκφράσει “long only funds”, ήτοι επενδυτικά κεφάλαια μακροπρόθεσμου ορίζοντα που επιλέγουν μετοχές με υψηλή ρευστότητα συναλλαγών και μεγάλη διασπορά, οι οποίες εμφανίζουν μεγαλύτερη σταθερότητα τιμών και πιο εύκολη είσοδο και έξοδο.

Το μεγάλο ερώτημα

Το μεγάλο ερώτημα είναι το πως θα επενδύσει ο Ευάγγελος Μυτιληναίος τα περίπου 255,6 εκατ. ευρώ που θα εισπράξει από το placement. Και η προσοχή της αγοράς είναι στραμμένη σε αυτό, διότι πολλοί επενδυτές ακολουθούν το λεγόμενο “smart money”. Ο κ. Μυτιληναίος διαθέτει ομολογουμένως και τις γνώσεις και τα προσόντα για να κάνει πετυχημένες επενδύσεις, Διαθέτει δε και ικανούς Investment Directors στην Mytilineos που μπορούν να τον επικουρήσουν, βασιζόμενοι στην εμπειρία τους να συμβουλεύουν για επενδυτικές αποφάσεις Family Offices και άτομα μεγάλης οικονομικής ευρωστίας, τους λεγόμενους και “HNWI” (High-Net-Worth Individual).

Η Fourlis και η Holland & Barrett

Η βελτίωση του μικτού κέρδους και της λειτουργικής αποδοτικότητας του Ομίλου Fourlis, οδήγησε σε βελτίωση της κερδοφορίας του στο πρώτο τρίμηνο 2024. Τα λειτουργικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) σημείωσαν αύξηση 155,6% και ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ. Οι δε πωλήσεις του Ομίλου Fourlis αυξήθηκαν στο πρώτο τρίμηνο 2024 κατά 5% στα 122 εκατ. ευρώ. Μια δραστηριότητα που «ξεπετάχθηκε» στο διάστημα Ιανουαρίου -Μαρτίου 2024 είναι αυτή της λιανικής ειδών υγείας και ευεξίας, ήτοι το franchίse των καταστημάτων Holland & Barrett. Οι πωλήσεις από τη λιανική υγείας και ευεξίας ανήλθαν στο πρώτο τρίμηνο 2024 σε 0,4 εκατ. ευρώ, έναντι 0,1 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Να σημειωθεί πως στο σύνολο του 2023 οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου είχαν ανέλθει στα 0,8 εκατ. ευρώ, επίδοση που είναι προφανές πως θα ξεπεραστεί εφέτος.

Αυτό θα συμβεί διότι εκτός από τα καταστήματα της Holland & Barrett στην Κηφισιά, στην Γλυφάδα, στο Μαρούσι, στο Χαλάνδρι, στο Ελληνικό και στην Ν. Σμύρνη, έχουν προγραμματιστεί να ανοίξουν άλλα τέσσερα καταστήματα εντός του 2024, κάποια εκ των οποίων με το μοντέλο Shop-ίη-Shop στην ΑΒ Βασιλόπουλος. Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα λιανικής, στόχος του Ομίλου Fourlis είναι να παίξει ηγετικό ρόλο σε ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα λιανικής της Ευρώπης στον κλάδο της υγείας και της ευεξίας, με την θυγατρική του εταιρεία Wellness Market να σκοπεύει να αναπτύξει σε βάθος χρόνου ένα δίκτυο 120 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία, ταυτόχρονα με το ηλεκτρονικό κατάστημα Holland & Barrett. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως το ηλεκτρονικό κατάστημα της Holland & Barrett παρουσιάζει δυναμική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή του στις συνολικές πωλήσεις να ανέρχεται στο 17% κατά το πρώτο 9μηνο λειτουργίας του.

Επιστολή της ΕΑΔ

Στις 16 Απριλίου η στήλη μας αναφέρθηκε στο εν Ελλάδι lobbying, ήτοι στη δράση εκπροσώπων συμφερόντων που ασκούν επιρροή σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας. Αναφερθήκαμε και στο ειδικό Μητρώο Διαφάνειας που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια για να καταγράφει αυτή τη δραστηριότητα. Αφορμή για τις αναφορές της στήλης στο εν λόγω θέμα, ήταν η κοινοποίηση εγγράφου της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στα υπουργεία προς ενημέρωση υπουργών, υφυπουργών, γενικών και ειδικών γραμματέων, διευθυντών, συνεργατών και ειδικών συμβούλων ιδιαίτερων γραφείων, με το οποίο καλούσε όσους εξ αυτών έγιναν αποδέκτες δραστηριοτήτων επιρροής (lobbying) μέσα στο 2023 να το δηλώσουν στο Μητρώο Διαφάνειας κατά το χρονικό διάστημα από την 1η έως την 31η Μαΐου 2024. Στη βάση αυτής της εξέλιξης αναφερθήκαμε στις προβλέψεις του Νόμου 4829/2021 που αποβλέπουν στη διασφάλιση της ακεραιότητας και της διαφάνειας κατά την άσκηση δραστηριοτήτων επιρροής και οι οποίες προβλέπουν ένα ειδικό εποπτικό ρόλο για την Εθνική Αρχή Διαφάνειας στην εν λόγω διαδικασία.

Χθες λάβαμε μια επιστολή από την Αναπληρώτρια Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας Αλεξάνδρα Ρογκάκου, η οποία τυγχάνει και Επικεφαλής της Μονάδας Επιθεωρήσεων και Ελέγχων της ΕΑΔ. Η κ. Ρογκάκου αναφέρει στην ευγενική επιστολή της πως το από 16/4 σχόλιο της στήλης μας «αποδίδει εσφαλμένα το θεσμικό πλαίσιο για τις δραστηριότητες επιρροής στη χώρα μας, ενώ καταλήγει σε συμπεράσματα και προβλέψεις που ουδόλως έχουν σχέση με την πραγματικότητα».

Στην επιστολή της κ. Ρογκάκου υπογραμμίζεται πως « κάθε επικοινωνία του πρωθυπουργού, των υπουργών και λοιπών θεσμικών φορέων, όπως αυτοί έχουν οριστεί με την αρ. ΓΓΑΔΔΤ271/7073/5-5-2022 (Β’ 2293) απόφαση, με οποιονδήποτε εκπρόσωπο ή εργαζόμενο σε εταιρία ή ένωση, δεν συνιστά αυτοδίκαια δραστηριότητα επιρροής, όπως ορίζεται το «Lobbying» στο θεσμικό μας πλαίσιο (ν.4829/2021).

Για να θεωρηθεί ως δραστηριότητα επιρροής, θα πρέπει αρχικά, το πρόσωπο (φυσικό ή νομικό) που έρχεται σε επικοινωνία με τον θεσμικό φορέα, να ασκεί την εν λόγω δραστηριότητα με αμοιβή και για λογαριασμό του πελάτη-εταιρία, χωρίς όμως να συνδέεται με αυτόν με σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. Συνεπώς, η επικοινωνία που λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο ενός συνεδρίου ή στο πλαίσιο διαπραγματεύσεων με συνδικαλιστικές οργανώσεις ή η παροχή ενημέρωσης προς τους θεσμικούς φορείς κατά τη διαδικασία λήψης μιας απόφασης δεν συνιστούν «lobbying». Επιπροσθέτως, στο Μητρώο Διαφάνειας έχουν υποχρέωση εγγραφής μόνο οι εκπρόσωποι συμφερόντων κι όχι οι θεσμικοί φορείς»

Η κ. Ρογκάκου απάντησε στο σχόλιο της στήλης μας πως στην πράξη το Μητρώο Διαφάνειας είναι μια αποτυχία, καθώς ελάχιστοι εκπρόσωποι συμφερόντων έχουν εγγραφεί σε αυτό, αναφέροντας μας τα εξής: «Στη συνέχεια του δημοσιεύματός σας, «προφητεύετε» ότι και φέτος (!) η διαδικασία θα εξελιχθεί σε «παρωδία», χωρίς όμως να λάβετε υπόψη ότι η υποβολή των δηλώσεων πραγματοποιείται για πρώτη φορά το τρέχον έτος. Και τούτο, γιατί η έναρξη της λειτουργίας Μητρώου Διαφάνειας άρχισε τον Δεκέμβριο του 2022 και οι πρώτες εγγραφές εκπροσώπων συμφερόντων σε αυτό πραγματοποιήθηκαν αρχές του 2023. Συνεπώς, η υποχρέωση υποβολής ετήσιας δήλωσης, ανάγεται στο έτος 2024, για τις δραστηριότητες επιρροής του έτους 2023».

Ωστόσο, η Αναπληρώτρια Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας ξεκαθάρισε στην επιστολή της πως η ΕΑΔ θα αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες για να υπάρχει έλεγχος στη δράση εκπροσώπων συμφερόντων που ασκούν επιρροή σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας. Κατά την επιστολής της: «Η ΕΑΔ, αξιοποιώντας τον ρόλο της ως εποπτεύουσα αρχή, εξακολουθεί να προβαίνει σε σειρά ενεργειών προκειμένου να ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους στην εν λόγω διαδικασία. Μας ευχαριστεί ιδιαίτερα που στο δημοσίευμά σας αναφερθήκατε στις επιστολές που απεστάλησαν στο πλαίσιο αυτό, προς τους θεσμικούς φορείς, προκειμένου εγκαίρως να γίνει υπόμνηση της ενδεχόμενης υποχρέωσή τους για υποβολή δήλωσης καθώς η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή ετήσιων δηλώσεων από αυτούς θα είναι διαθέσιμη από 1-31/5. Πέραν αυτού όμως, προγραμματίζονται και σειρά δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, που εκτιμούμε ότι θα τύχουν και της δικής σας προβολής».

Η στήλη καλωσορίζει την επιστολή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και τις διευκρινίσεις που δόθηκαν. Σκοπός μας δεν είναι ο μονόλογος, αλλά η υπεύθυνη ενημέρωση του κοινού μας. Εκφράζουμε δε την ελπίδα η ΕΑΔ να καταγράψει στο μέλλον επιτυχίες. Δεδομένου ότι η διαφθορά στη χώρα είναι διάχυτη, οποιαδήποτε Αρχή έχει ως ρόλο τη διασφάλιση της ακεραιότητας και της διαφάνειας έχει εκ των πραγμάτων δύσκολο έργο…

Αποποίηση Ευθύνης

Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Market Maven προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.