Οι αλλαγές ήρθαν με τον Νόμο 5002/2022, ο οποίος υιοθετήθηκε μετά το σκάνδαλο του Pegasus, αντικαθιστώντας μεγάλο μέρος του παλιού Νόμου 2225/1994.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ερευνητικής Υπηρεσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο νέος νόμος επιτρέπει την άρση απορρήτου επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για τη διερεύνηση εγκλημάτων. Ωστόσο, η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) επέκρινε ότι οι διατάξεις επιτρέπουν την άρση απορρήτου ακόμα και για μικρότερα αδικήματα, κάτι που ενδέχεται να παραβιάζει το ελληνικό Σύνταγμα.
Επιπλέον, η διαδικασία για την παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφάλειας εγκρίνεται μόνο από τον εισαγγελέα της ΕΥΠ και τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, χωρίς ανεξάρτητη εποπτεία. Ο νόμος εισάγει επίσης αυστηρότερους κανόνες για την παρακολούθηση πολιτικών προσώπων, αλλά η διαφοροποίηση αυτή έχει επικριθεί ως άνιση σε σχέση με τους πολίτες.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπογραμμίζει ότι οι πρακτικές αυτές δεν συμβαδίζουν με τις ευρωπαϊκές αρχές για τη διαφάνεια και την προστασία της ιδιωτικότητας. Παρά τη δημιουργία Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στην ΕΥΠ, η έλλειψη ανεξάρτητης εποπτείας παραμένει βασικό ζήτημα, σύμφωνα με την έκθεση.
Δείτε εδώ ολόκληρη την έκθεση.




























