Αυτό απαντά σε σχετική ερώτηση στην Βουλή με έγγραφο της η αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών ενώ κάνει γνωστό ότι στις συμβάσεις των έργων για την αναβάθμιση και επέκταση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων της χώρας, που γίνονται με Συμβάσεις Παραχώρησης, προβλέπονται ρητά αφ' ενός η εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος είσπραξης Διοδίων Τελών κατάλληλης τεχνολογίας σύμφωνα με την Οδηγία 2004/52 τον Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την καθιέρωση ενιαίου εθνικού ή ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής διοδίων τελών, αφ' ετέρου, η υποχρέωση λειτουργίας και χειροκίνητης πύλης καταβολής διοδίων σε κάθε σταθμό διοδίων στην περίπτωση υιοθέτησης πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος διαχείρισης διελεύσεων και είσπραξης διοδίων με ελεύθερη ροή οχημάτων.
Το σύστημα αυτό, εφόσον πληρωθούν οι προϋποθέσεις υλοποίησής του, θα επιτρέψει την πλήρης αναλογική χρέωση των χρηστών του δικτύου αυτοκινητοδρόμων και μεγάλων τεχνικών έργων της χώρας με διόδια .
Η υιοθέτηση πληρωμής του διοδίου τέλους με χρήση πιστωτικών/χρεωστικών καρτών στους σταθμούς διοδίων των έργων δεν καθίσταται υποχρεωτική από τις εν ενεργεία Συμβάσεις Παραχώρησης, ωστόσο δύνανται να χρησιμοποιηθούν για την «φόρτωση» των πομποδεκτών (OBU ή TAG) στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ) που λειτουργούν κατά κανόνα πλησίον των μεγάλου μεγέθους μετωπικών σταθμών διοδίων. Επίσης στους ΣΕΠ μπορούν να εξοφληθούν τα διόδια τέλη που αναλογούν σε τυχόν συμπληρωμένα έντυπα αδυναμίας πληρωμής επίσης με χρήση πιστωτικής κάρτας.
Σύμφωνα με την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών η χρήση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας για την πληρωμή διοδίου τέλους στον ΣΔ των έργων δεν πρέπει να αποτελέσει ακολουθητέα επιλογή διότι απαιτεί πολλαπλάσιο χρόνο από τον χρόνο πληρωμής με άλλα μέσα (ηλεκτρονικά, μετρητά σε εισπράκτορα, μετρητά σε μηχανή αυτόματης πληρωμής -κερματοδέκτη) με συνέπεια τη μείωση της ικανότητας του ΣΔ και την απαίτηση κατασκευής πρόσθετων λωρίδων με σημαντική επιβάρυνση του δημοσίου για την απαίτηση της πρόσθετης απαιτούμενης γης.
Σύμφωνα με το υπουργείο η τάση αλλά και η κατεύθυνση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η τόνωση της ηλεκτρονικής πληρωμής των διοδίων με πολλαπλά οφέλη χωρίς περαιτέρω επιβάρυνση των χρηστών.
Εν κατακλείδι το υπουργείο αναφέρει στην σχετική του απάντηση που παρουσιάζουν τα dikaiologitika news, ότι εφόσον οι πληρωμές με χρήση πλαστικού χρήματος καταστούν υποχρεωτικές από το Υπουργείο Οικονομικών, όπως αναγράφεται στον τύπο, προφανώς θα υπάρξει ρητή πρόβλεψη και για την πληρωμή διοδίων με αυτό τον τρόπο.
Η πολιτική διοδίων εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό των Έργων Παραχώρησης και σονιστά σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης τους. Τα έσοδα από τα διόδια σε συνδυασμό με δανεισμό, ίδια κεφάλαια των Παραχωρησιούχων και χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου χρηματοδοτούν τόσο τη κατασκευή και την αποπληρωμή των δανείων μετά το πέρας της κατασκευής όσο και τη &ιτουργία και συντήρηση των Έργων Παραχώρησης.
Περαιτέρω, οι τιμές διοδίων τελών σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της κυκλοφορίας έχουν συνυπολογιστεί στο σκέλος των Προβλέψεων Εσόδων του Χρηματοοικονομικού Μοντέλου του κάθε έργου Παραχώρησης, όπου περιλαμβάνονται οι Πηγές και Χρήσεις Κεφαλαίων ανά έτος, δηλαδή τα Προβλεπόμενα Έσοδα και τα Προβλεπόμενα Έξοδα, προκειμένου να αποτυπώνεται ανά έτος η χρηματοοικονομική ισορροπία και να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα του κάθε Έργου Παραχώρησης.
Στις Συμβάσεις Παραχώρησης προβλέπεται ότι (με την επιφύλαξη του ΑΟΔΤ και συγκεκριμένων περιορισμών), ο Παραχωρησιούχος μπορεί να καθορίζει κατά την κρίση του το ύψος των Διοδίων Τελών και ενδεικτικά να το διαφοροποιεί εντός χρονικών περιόδων έτους, μηνός, εβδομάδας ή και 24ώρου. Προβλέπεται δηλαδή το δικαίωμα των Παραχωρησιούχων να εφαρμόσουν ιδιαίτερη εμπορική πολιτική.
Με βάση αυτή την πρόβλεψη έχουν ήδη ανακοινωθεί από τις Εταιρίες Παραχώρησης και εφαρμόζονται για τους ηλεκτρονικούς χρήστες με οχήματα κατηγορίας 2, κλιμακούμενες εκπτώσεις ανάλογα με τον αριθμό των ανά μήνα πραγματοποιούμενων διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων. Αναλυτικές πληροφορίες για τις χρεώσεις παρέχονται στους χρήστες των οδών μέσω διαδικτύου στους αντίστοιχους ιστότοπους των Παραχωρησιούχων Εταιριών.
Στο συγκεκριμένο ζήτημα αναφέρετε σε επιστολή της προς το υπουργείο και η εταιρεία «Εγνατία Οδός»
Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (ΕΟΑΕ) αναφέρει ότι έχει την δυνατότητα χρήσης προπληρωμένης κάρτας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για συναλλαγές στους σταθμούς διοδίων ευθύνης της.
Παρ' όλα αυτά η ΕΟΑΕ, εξετάζει την δυνατότητα περιορισμένης εγκατάστασης τερματικών POS για την εξυπηρέτηση των μεμονωμένων περιπτώσεων, -καθώς η εκτεταμένη εγκατάσταση (σε πολλές λωρίδες) εκτός του ότι εκ των πραγμάτων δεν φαίνεται αναγκαία λόγω περιορισμένης ζήτησης, θα δημιουργούσε και σημαντικά λειτουργικά προβλήματα.
Λόγω των τεχνολογικών αλλά και ουσιαστικών λειτουργικών διαδικασιών η εφαρμογή πληρωμής με κάρτα στη λωρίδα, θα δυσχεράνει την λειτουργία των σταθμών διοδίων. Αλλωστε παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και άλλες εταιρείες αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, όπως καταγράφεται και στην σχετική επιστολή.
Σε κάθε περίπτωση η δυνατότητα συμπλήρωσης εντύπου αδυναμίας πληρωμής και η πληρωμή του εντός 20 ημερών, αποτελεί μία εναλλακτική δυνατότητα για τους χρήστες. Η δυνατότητα αυτή δεν έχει επιπλέον χρέωση για τον χρήστη και μπορεί να αποπληρωθεί μέσω e-banking.